کد خبر: ۱۱۷۴۲۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۶
پروفسور کمالی پور: می‌خواهم انحصار تبادل اطلاعات در حوزه ارتباطات و رسانه را بشکنم

نشریه جهانی رسانه به مدیریت یک دانشمند ایرانی در 16 کشور دنیا منتشر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برای شما كه یک ایرانی هستید، جالب است بدانید كه چگونه یک دانشمند هموطنتان بدون برخورداری از دفتر كار با نشانی مشخص و نیروی انسانی استخدام شده، بدون در اختیار داشتن منابع مالی و خیلی لوازم دیگر، صاحب نشریه‌ای جهانی شد كه رایگان منتشر می‌شود، اعتبارش را معتبرترین دانشگاه‌های دنیا مورد تأیید قرار می‌دهند و به سرعت در حال رشد است.

به گزارش آفتاب، نشریه جهانی رسانه یا Global Media Journal مجله‌ای اینترنتی است كه به صاحب‌امتیازی و مدیرمسؤولی پروفسور یحیی كمالی‌پور در 16 كشور دنیا به زبان‌ رسمی آن کشورها منتشر می‌شود. قرار است این تعداد تا چند روز دیگر یعنی پایان سال جاری میلادی به 19 كشور برسد. استاد ایرانی‌الاصل دانشگاه پوردو ایالات متحده آمریكا كه مدیریت دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاق و ریاست مرکز تحقیقات جهانی‌ این دانشگاه را بر عهده دارد در گفت‌وگویی اختصاصی با ماهنامه مدیریت ارتباطات، به بیان چگونگی تولد، رشد، بلوغ و پویایی مجله خود پرداخته است.وی در بخشی از این گفت‌وگو اشاره کرده: نخستین شماره مجله جهانی رسانه در سال 2002 با موضوع كاوش در جهان ارتباطات به زبان انگلیسی در آمریکا راه‌اندازی شد. دانشجویان و استادان علوم ارتباطات و رسانه اصلی‌ترین مخاطبان مجله هستند. البته دیگران هم می‌توانند از این نشریه استفاده كنند؛ مثل مؤسسات و شركت‌های بین‌المللی روابط‌عمومی و تبلیغات یا رادیو و تلویزیون‌های كشورهایی كه نشریه به زبان آنها منتشر می‌شود.

این استاد ایرانی می‌گوید: كار من معلمی است و طبیعتاً به تحقیق و پژوهش اهمیت می‌دهم، كتاب می‌خوانم و مقاله و كتاب می‌نویسم، سخنرانی‌های مختلفی در كنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی ارائه می‌كنم و دیگر فعالیت‌های مشابه اما همه اینها تا قبل از ورود اینترنت به زندگی من و شما محدود بود؛ محدود به جغرافیای خاص و مخاطب خاص، محدود به تیراژ و اندازه و محدود به خیلی مؤلفه‌های دیگر از جمله قیمت یا هزینه انتشار. از زمان فراگیری اینترنت، شكل و محتوای زندگی انسان‌ها متفاوت‌تر و به اعتقاد من غنی‌تر شده است. حوزه‌های دانشی از جمله دانش ارتباطات و رسانه از فرصت بیشتری برای رشد و توسعه برخوردار شده‌اند. همواره مایل بوده‌ام زمینه تعامل و ارتباط بین دانشگاهیان را بیشتر و عمیق‌تر كنم. در واقع باید بگویم اینترنت این امكان را به من داد تا بتوانم به یكی از آرزوهای همیشگی خود دست یابم. مجله جهانی رسانه با این نگاه فعالیت خود را آغاز كرد که بتواند انحصار تبادل اطلاعات و تحقیقات علمی پیرامون ارتباطات و رسانه را بشكند.

خبرنگار ماهنامه مدیریت ارتباطات از پروفسور کمالی پور پرسید: پس از هشت سال فعالیت فكر می‌كنید موفق بوده‌اید؟

وی گفت:بدون شک. اصلاً تصور نمی‌کردم این نهال کوچک اینطور رشد کند و شاخه‌هایش جهان را تحت پوشش بگیرد. در حال حاضر یك بانك مقالات پرمغز و قابل استفاده برای دانشجویان و استادان و همچنین فعالان ارتباطات و رسانه به 16 زبان دنیا فراهم شده و این روند در حال توسعه است. ما تا پایان سال 2010 میلادی نشریه را به سه زبان دیگر منتشر خواهیم كرد. هم اکنون نسخه‌های آمریكایی، آفریقایی، عربی، استرالیا‌یی، برزیلی، کانادایی، چینی، هندی، مالزیایی، قبرسی، پاکستانی، فارسی، لهستانی، روسی، مکزیکی و ترکی نشریه جهانی رسانه منتشر می‌شود و سه زبان دیگری كه به‌زودی به این فهرست اضافه خواهند شد، آلمانی، پرتغالی و اسپانیایی هستند.

تشریح فرآیند كار نشریه٬ جایگاه علمی نشریه٬شروط واگذاری امتیازنشریه در هر كشور٬ شرایط انتخاب موضوعات و سؤوالاتی پیرامون انجمن جهانی ارتباطات از موضوعاتی است که در این گفت‌وگو مورد توجه قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین