کد خبر: ۱۱۷۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۲
پای لنگر کشتی و کوسه‌ها در میان نیست

قطعی اینترنت و کاهش سرعت آن با زندگی کاربران ایرانی عجین شده است

سرعت اینترنت در کره‌جنوبی 4 هزار برابر بیشتر از ایران است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاهش سرعت و گرانی قیمت اینترنت از مباحثی است که در بوته نقد کارشناسان قرار دارد و هراز چندگاهی اخباری درباره اختلال و قطعی این ارتباط به گوش می‌رسد که همواره با واکنش مسئولان روبه‌رو بوده است. 

مشکل قطعی اینترنت و کاهش سرعت آن تا حدی با زندگی کاربران ایرانی عجین شده که قطعی‌های مقطعی و کوتاه آنچنان که باید تاثیری بر امور روزمره آنها ندارد. همچنین کاهش هرچند وقت یکبار قیمت پهنای باند نیز آن‌طور که باید برای مصرف‌کنندگان نهایی اینترنت ملموس نبوده و تفاوتی در به‌کارگیری این پروتکل ارتباطی از سوی آنها ندارد.

قطعی مسیرهای ارتباطی موضوع تازه ای نیست و هر از چند گاهی ارتباط کابل‌های دریایی و زمینی به دلایلی همچون گیرکردن لنگر کشتی، پاره شدن کابل توسط کوسه‌ها و یا حفاری وزارتخانه‌هایی چون راه و نیرو اتفاق می‌افند.

گرانی قیمت اینترنت هم موضوع جدیدی نیست و با وجودی که مسئولان هرچند وقت یک‌بار نسبت به کاهش قیمت پهنای باند برای عرضه کنندگان اینترنت اقدام می‌کنند اما به‌دلایل متفاوتی همچون وجود ضوابط برای بهره‌گیری این تخفیفات و یا درصد کم تخفیف‌های درنظر گرفته شده و یا حتی کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی، مصرف‌کننده نهایی از این قیمت عادلانه بی‌نصیب می‌ماند و مجبور است اینترنت را با قیمتی بسیار بیشتر از دیگر کشورها دریافت کند. 

با وجود برخی ادعاها در مورد بروز اختلال در شبکه اینترنت کشور در روزهای اخیر مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که در هفته گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت هیچگونه اختلالی در شبکه اینترنت بین‌الملل و بین استانی نداشته است و هرگونه اختلالی در این باره را تکذیب کرد.

حسن کریمی با بیان اینکه فقط حوزه شبکه بین استانی و بین‌الملل در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است تاکید کرد: هرگونه اختلال احتمالی که درشبکه‌های برخی از شرکت‌های اینترنتی و یا شرکت‌های مخابراتی استانی رخ می‌دهد ارتباطی به شرکت ارتباطات زیرساخت ندارد.

وی در پاسخ به برخی اخبار مبنی‌بر میزان ریزش بسته‌های اطلاعاتی از 26 تا 56 درصد در نقاط مختلف کشور تصریح کرد: اصولاً شبکه‌ای که بالای 5 درصد ریزش بسته‌های اینترنتی داشته باشد عملا از کار افتاده و ارتباط از بین می‌رود، آنگاه چگونه امکان دارد شبکه در حال کار 56 درصد ریزش بسته‌های اینترنتی داشته باشد.

کاهش تعرفه پهنای باند تأثیری در کاهش قیمت اینترنت کاربران نداشت

در همین حال کریمی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر تامین ظرفیت ارتباطی از طریق ماهواره نیز به مهر گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت هیچگونه ظرفیتی را از طریق ماهواره تأمین نمی‌کند و تمامی ظرفیتهای اینترنت موردنیاز کشورمان را از طریق فیبرنوری تأمین می‌کند.

وی در مورد قیمت اینترنت در ایران نیز اینگونه توضیح داد: تنها 20 درصد هزینه ای که کاربران اینترنت می پردازند مربوط به پهنای باند اینترنت زیرساخت است و 80 درصد آن هزینه‌های مربوط به شرکتهای فراهم کننده اینترنت است.

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد که این شرکت چند سال پیش 20 درصد هزینه اینترنت را برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت کاهش داد اما عملاً هیچ تأثیری در کاهش هزینه‌های اینترنت کاربران نداشته است.

یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر در دنیا کاربر اینترنت هستند

به گزارش مهر، اینترنت در حالی در کشور ما همچنان با مشکلات ابتدایی چون قیمت و سرعت دست به گریبان است که بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر در دنیا کاربر اینترنت هستند و به جرات می‌توان گفت 32 درصد جمعیت فعال دنیا روزانه از طریق اینترنت به انجام تمامی امور خود اقدام می‌کنند.

صرفنظر از میزان دسترسی فعلی اینترنت در جهان، میزان رشد این پدیده بین سال‌های 2000 تا 2008 در برخی کشورها بسیار جالب توجه است. برای مثال ضریب رشد اینترنت در کشور الجزایر 6 هزار و 900 درصد، کنگو 46 هزار درصد و سومالی 49 هزار درصد اعلام شده که این توسعه با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست.

توجه به این نکته نیز مهم است که سرعت خطوط اینترنت در کشوری مانند کره جنوبی 4 هزار برابر بیشتر از سرعت اینترنت در کشور ما است و بعضی کشورها مانند سنگاپور پهنای باند یک گیگا - هزار مگابیت در ثانیه - یعنی 200 هزار برابر بیشتر از آنچه که امروز ما در منزل داریم را در برنامه دارند.

استفاده از اینترنت به‌حدی در جهان فراگیر شده که کشورهای مختلف سالانه میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای دستیابی به این فناوری انجام می‌دهند و از طریق آن نیز میلیونها شغل تعریف می‌شود.

در شرایط فعلی وجود اینترنت امن و در دسترس، بیشتر از نیاز به دیگر سرویس‌ها احساس می‌شود چرا که کارشناسان معتقدند که پهنای باند اینترنت در هر کشور رابطه مستقیم با افزایش درآمد ناخالص ملی دارد و به همین دلیل امروزه هر کشوری که پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشد توسعه یافته‌تر و موفق‌تر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین