کد خبر: ۱۱۷۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷

راز حمایت ‌بی‌سابقه آیت‌الله‌جنتی از وزیر نفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نوشته پایگاه خلیج فارس دبیر شورای نگهبان در سفر روز گذشته خود به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه، در حالی که توسط وزیر نفت همراهی می‌شد، در جمع خبرنگاران، سیدمسعود میرکاظمی را این‌گونه مورد حمایت قرار داد: «من به عنوان یک مطلع به شما می‌گویم که این اولین دوره‌ای است که یک وزیر متعهد، فعال و دارای تخصص بالا، مدیریت وزارت مهم نفت را انجام می‌دهد و پی‌گیری می‌کند؛ این سابقه نداشته است من از 30 سال پیش تا کنون که تمام مسائل کشور را دارم پی‌گیری می‌کنم و می‌دانستم در وزارت نفت چه خبر است این‌گونه مدیریت خوب و اصولی سابقه نداشته است.» 

حمایت قاطع آیت الله‌جنتی دبیر شورای نگهبان از وزیر نفت در حالیست که میرکاظمی در جمع وزرای دولت دهم رکورددار حضور در مجلس و مورد سئوال قرار گرفتن از سوی نمایندگان درخصوص ضعف عملکرد وزارت تحت مسئولیتش است. 

میرکاظمی که در دولت نهم بر مسند وزارت بازرگانی تکیه زده بود، بارها در آن مسئولیت نیز از سوی نماینگان مردم به مجلس فراخوانده شد و طرح استیضاح جنجالی او در مجلس هفتم هنوز در اذهان باقی مانده است. در آن زمان که مقارن با آخرین ماه‌های فعالیت آن دوره از مجلس بود، طرح استیضاح میرکاظمی تنها به این دلیل از سوی نمایندگان از دستور کار مجلس خارج شد که وزارتخانه‌های اقتصاد و کشور بدون وزیر اداره می شدند و نمایندگان بررسی عملکرد وزیر بازرگانی را به مجلس هشتم واگذار کردند.اما میرکاظمی در دولت دهم بازهم از سویی دیگر رکوردار بود. 

او با کسب147رای از286رای موجود در مجلس، کمترین رای اعتماد در میان سایر وزرای دولت دهم را به خود اختصاص داد و راهی وزارت نفتی شد که در دولت نهم حکایت جالبی داشت.

حکایت سریالی وزیر نفت دولت نهم 

دو یار صمیمی و همیشه همراه رییس‌جمهوری یعنی علی سعیدلو و صادق محصولی، گزینه‌های احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت نفت دولت نهم بودند که به مجلس معرفی شدند. سعیدلو که در حال حاضر ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده دارد در آن زمان با ۱۰۱ رأی موافق در برابر ۱۲۳ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع، از دریافت رای اعتماد مجلس برای وزارت نفت ناکام ماند. 

پس از آن احمدی‌نژاد، وزیر کنونی رفاه را جهت تصدی این پس به مجلس معرفی کرد، اما صادق محصولی پیش از رای‌گیری در مجلس در حالی که با انتقاد شدید نمایندگان درباره آنچه پروت وی گفته می شد، مواجه شد و خود از تصدی این مسئولیت و حضور در مجلس برای گرفتن رای اعتماد انصراف داد. 

پس از آن قرعه بنام محسن تسلطی افتاد. تسلطی از سوی رییس‌جمهوری به مجلس معرفی شد و با 139رای مخالف در برابر77رای موافق، باعث شد تا وزارت نفت دولت نهم همچنان بی وزیر اداره شود. پس از آن نیز نوبت کاظم وزیری هامانه شد و این بار مجلس طلسم را شکست و با 172رای موافق در برابر53 رای مخالف و 34 رای ممتنع، وزارت نفت دولت نهم را به وزیری هامانه سپرد. اما این نیز پایان کار وزارت نفت دولت اول محمود احمدی‌نژاد نبود. 

وزیری هامانه که پیش از وزارت، رئیس هیأت مدیره شرکت اوپک را نیز برعهده داشت، در مرداد 86 توسط محمود احمدی‌نژاد از وزارت نفت برکنارشد. سریال دنباله‌دار تغییرات در وزارت نفت دولت نهم ادامه پیدا کرد تا نوبت به غلامحسین نوذری رسید. نوذری که متولد روستای نودان کازرون از توابع استان فارس بود، آخرین وزیرنفت دولت نهم بود؛ وزارت خانه ای که در دولت دهم، وزیر بازرگانی دولت نهم را بر کرسی وزارت می‌بیند؛ مسعود میرکاظمی.

از حمایت جنتی تا فشار مجلس 

حمایت قاطع دبیر شورای نگهبان از میرکاظمی در عسلویه همانگونه که اشاره شد در حالی انجام می‌گیرد که مجلس تاکنون بارها وزیر نفت دولت دهم را جهت پاسخ به سوالات نمایندگان فراخوانده است. 

میرکاظمی که در دولت نهم و مجلس هفتم به ماجرای استیضاح آن اشاره رفت، در دولت دهم و مجلس هشتم نیز نخستین کاندیدای استیضاح مجلسیان بوده است. 

در اردیبهشت‌ماه سال جاری، سیف‌الله جشن‌ساز طی حمکی از جانب میرکاظمی از سمت مدیرعاملی شرکت نفت ایران برکنار شد و این سمت به احمد قلعه‌بانی رسید. این برکناری و انتصاب باعث شد که زمزمه‌هایی از نارضایتی‌های مجلسیان به گوش برسد. 

21روز پس از این انتصاب بود که میرکاظمی به‌خاطر طرح سوال 64 نماینده که در بین آنها نام سه نماینده استان بوشهر یعنی میگلی‌نژاد، پورفاطمی و جلالیان هم دیده می‌شد، باز به مجلس فراخوانده شد. 

موضوع سوال نمایندگان عدم برنامه‌‌ریزی صیحح وزارت نفت در برداشت به موقع از میادین نفتی مشترک نفت و گاز بود. اما دبیر شورای نگهبان در حالی از تخصص میرکاظمی در حوزه نفت سخن می‌گوید و آن را در 30سال گذشته بی‌نظیر می‌داند که میرکاظمی از هیچ‌گونه تحصیلات و تخصص کاری در حوزه نفت برخوردار نیست. 

از سوابق کاری میرکاظمی پیش از وزارت بازرگانی و نفت می‌توان به این موارد اشاره کرد: مدیرعامل سازمان اتکا/مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های لجستیکی و ریاست دانشگاه شاهد. 

حمیدرضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس در زمان معرفی میرکاظمی بعنوان وزیر نفت از سوی رییس‌جمهوری در رابطه با عدم تخصص میرکاظمی در این حوزه گفت: «نگرانی ما یکی برای وزارتخانه نفت است و دیگر برای شخصیت میرکاظمی. به اعتقاد من میرکاظمی فرد هوشمندی است و ما نمی‌خواهیم افرادی مثل وی که شخصیت محترمی دارند لطمه ببینند، چنین افرادی باید در وزارتخانه هایی که مرتبط با رشته تحصیلی و تجربیات‌شان است به کار گرفته شوند نه در وزارت نفت که همخوانی با سوابق و تحصیلات‌شان ندارد.»

برکناری میرکاظمی از کارگروه نفت با حکم احمدی‌نژاد 

در فرودین ماه امسال نیز وزیرنفت با حکم رییس‌جمهوری از ریاست کارگروه نفت برکنار شد و جانشین او کسی نبود جز محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهموری. 

کارگروه نفت در مهرماه1388به دستور رییس‌جمهوری تشکیل شده بود.اعضای این کارگروه را معاون اول رییس‌جمهوری، وزیران نفت، صنایع، اقتصاد، اطلاعات، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، رییس کل بانک مرکزی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری (اسفندیار رحیم مشایی) و مدیرعامل شرکت ملی نفت تشکیل می‌دهند. 

اهمیت این کارگروه در این حد است که بر اساس مصوبه هیأت وزیران، تصمیمات و مصوبات اکثریت اعضا یا وزیران عضو کارگروه در حکم تصمیمات رییس‌جمهوری و هیأت ‌وزیران بوده و با رعایت آیین‌نامه داخلی هیأت ‌دولت قابل صدور است.

داستان کاهش تولید و نارضایتی رییس‌جمهوری 

در دی ماه سال گذشته میرکاظمی در حالی که اعلام کرده بود برای تحقق اهداف دولت و وزارت نفت باید حداقل سالانه 52 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم، در حاشیه چهارمین همایش بین‌المللی نفت و گاز موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اعلام کرد «ما امسال نتوانسته‌ایم 20میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا کنیم چه رسد به اینکه قرار داد ببندیم، اما اگر با شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری به توافق برسیم ممکن است میزان سرمایه‌گذاری از این رقم هم فراتر رود» (خبرگزاری مهر). 

این سخنان وزیر نفت و ارائه گزارشی از جانب وی به رییس‌جمهوری مبنی‌بر کاهش تولید نفت در دولت نهم،باعث شد تا رسانه‌ها از نارضایتی رییس‌جمهوری از میرکاظمی سخن بگویند و دلیل اصلی برکناری میرکاظمی از کارگروه نفت را همین مسأله بدانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
1
0
تيتر درستي انتخاب كرده ايد اما به آن پاسخ نداده ايد؟ دليل حمايت عجيب جنتي از مير كاظمي براي همه اهالي وزارت نفت روشن است. همه مي دانند كه مورد اعتماد ترين فرد براي آقاي جنتي در وزارت نفت شخصي است بنام آقاي عليرضا ضيغمي. علت اين اعتماد هم رابطه فاميلي و در كنار آن اين موضوع است كه قبل از انقلاب كه آقاي جنتي در خارك تبعيد بودند چند بار ايشان را ديده است. متاسفانه اعتماد آقاي جنتي به آقاي ضيغمي در حدي است كه هيچ نظر كارشناسي را بر نظر ايشان ترجيح نمي دهد و متاسفانه بعلت آنكه آقاي ضيغمي فاقد دانش و تخصص در بسياري امور است وزارت نفت در همه دولتهاي گذشته ضرر هاي بسياري خورده است. بعلت اين ارتباط همواره ضيغمي (آقاي رئيس وزير) خوانده مي شود و همه وزراي نفت از آقازاده و زنگنه و مير كاظمي به ايشان ... و جالب آنكه در همه دولتها با منش هاي متضاد سياسي جايگاه ايشان محفوظ است.در انتخابات رياست جمهوري 1376 او در ستاد ناطق نوري بود اما در دولت خاتمي همه كاره زنگنه بود براي مقابله با مخالفين زنگنه و در انتخابات 1384 او در ستاد هاشمي رفسنجاني بود اما در دولت احمدي نژاد بازهم او همه كاره است و مخالفين مير كاظمي را بعنوان مخالفان دولت اصولگرا درو مي كند.!! احتمالا الان هم جايگاه مير كاظمي در دولت متزلزل شده كه متوسل به جنتي شده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین