کد خبر: ۱۱۷۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۹

تابش: نباید برخی آمارها را کتمان نمود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: همزمان با هفته ثبت احوال در کشور، نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی از اداره ثبت احوال این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان اقدامات این بخش قرار گرفت. 

به گزارش آفتاب، محمدرضا تابش در این بازدید و در جلسه‌ای که با حضور مدیران استانی و شهرستانی ثبت احوال برگزار شد در سخنانی با توجه به وظیفه خطیر ثبت وقایع حیاتی توسط سازمان ثبت احوال که باید بودجه و اعتبارات و امکانات مناسب در اختیار این سازمان که وظایف حاکمیتی و هم زیر ساختی دارد، قرار گیرد اظهار داشت: استفاده از مجموعه اطلاعات و آمارهای ثبت احوال کشور در فرآیند مهندسی فرهنگی و اجتماعی موثر است. 

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر نگاه واقع‌گرایانه‌تری به کارکرد ثبت احوال در کشور شده است افزود: در گذشته به دلیل وجود برخی مشکلات؛ ثبت به موقع وقایع حیاتی بدرستی انجام نمی‌گرفت که خوشبختانه طی سالیان اخیر با سازو کارهای اندیشیده شده و به‌کارگیری ابزار و تکنولوژی نوین در سطح ملی و استانی و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و استفاده از مجموعه‌های ثبت یاران و یاوران ثبت، بیش از 98 درصد وقایع حیاتی در زمان مقرر ثبت می‌گردد. 

تابش رشد و توسعه فناوری اطلاعات و مزایای زیاد کاربرد این فناوری را در بهبود روند ارائه خدمات این سازمان تاثیرگذار دانست و با اشاره به نقش آمارهای ثبت احوال در ارائه آمار جمعیت و به کارگیری آن در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور، به برخی برنامه‌های پیش‌بینی شده در قانون برنامه پنجم توسعه کشور در بخش ثبت احوال اشاره نمود و تصریح کرد: ساماندهی پایگاه شناسایی ایرانیان و استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان و پروژه کارت هوشمند ملی بعنوان کلید ورود به دولت الکترونیک و اقدامی موثر در تجمیع کارهای مختلف باید مورد توجه جدی قرار گیرد. 

نماینده اردکان همچنین با بیان اینکه دولت و مجلس باید به ثبت احوال به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و زیرساختی نگاه کنند، ادامه داد: به همین دلیل و متناسب با کارکرد این مجموعه نباید در واگذاری تصدی‌ها به بخش خصوصی در این امر افراط و تفریط گردد. 

تابش همچنین به حفظ اطلاعات مردم در ثبت احوال تاکید کرد و گفت: ثبت باید امانتدار مردم باشد و اعتماد آنان را جلب کند. 

وی به نقش اطلاعات و آمارهای دقیق در برنامه‌ریزی مطلوب اشاره کرد و افزود: نباید برخی آمارها را کتمان نمود بلکه باید این آمارها به‌طور کامل در اختیار مسئولان و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد تا راه‌گشای آنان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باشد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج درسطح کشور و استان یزد که نشان از برخی تحولات اجتماعی و فرهنگی و تغییر در سطح توقعات و مطالبات مردم دارد اشاره نمود و گفت: مسئولان ذی‌ربط باید نسبت به ایت تحولات حساس باشند و آن را جدی بگیرند و در مقام رفع مشکلات اقتصادی؛ فرهنگی و اجتماعی مردم خصوصا نسل جوان برآیند. 

در ابتدا نیز رئیس ثبت احوال اردکان به ارائه آماری از عملکرد این اداره پرداخت و با بیان اینکه ثبت احوال اردکان جزو اولین ادارات ثبت استان می باشد افزود: تاکنون بیش از 108 هزار برگ ولادت و 30  هزار برگ وفات در این اداره صادر گردیده است.

وی ثبت وقایعی همچون ولادت و وفات را دو کار عمده اداره ثبت برشمرد و افزود: در 9 ماهه اول سال 1220 مورد ولادت و 194 مورد وفات در سطح شهرستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه در ولادت 4/10 درصد رشد و در وفات 9/3 درصد کاهش داشته‌ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین