کد خبر: ۱۱۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۴

حماس در مسیر جنگ افروزی

آفتاب‌‌نیوز : در همین رابطه دولت فلسطین نیز از زمانی که محمود عباس قدرت را در دست گرفته و جانشین عرفات گردیده، سیاست پرهیز از درگیری های نظامی را با اسراییل پیش گرفته و از تمامی گروه های فلسطینی خواسته است انتفاضه نظامی را به انتفاضه سیاسی تبدیل کنند. 

ابومازن ( محمود عباس) و اکثر مقامات کنونی فلسطین بر این باور هستند که زمان رویارویی نظامی با اسراییل به پایان رسیده و تا زمانی که این رژیم حاضر به سازش و صلح با فلسطینی هاست نباید دست به اقدامات آنارشیستی و تروریستی زد. 

در همین رابطه بود که چندی پیش مقامات دولت فلسطین دستور برخورد با گروههایی را صادر کردند که در صدد برهم زدن اوضاع و ایجاد جنگ و نزاع بودند که همین مساله به رویارویی محدود نظامی میان نیروهای امنیتی دولت فلسطین با اعضای حماس انجامید. 

شواهد امر نشان از این واقعیت دارد که دولت اسراییل هم مایل به دست زدن به اقدامات خشونت آمیز نیست اما در صورتی که گروههای فلسطینی و یا یهودی در صدد برآیند اوضاع را آشفته سازند آنها نیز هم چون نیروهای امنیتی دولت خودگردان وارد عمل خواهند شد. 

ولی در شرایطی که همه طرفین صحبت از آشتی و استمرار اقدامات صلح آمیز می کنند به یکباره حماس بر طبل جنگ کوبیده و به اسراییل و دولت فلسطین هشدار داده و اعلام می دارد که این سازمان به هرگونه حمله از سوی اسراییل یا تشکیلات خودگردان با زور پاسخ خواهد داد. 

آنچه از سوی حماس اعلام شده در حقیقت پاسخی به اقدام دولت فلسطین در ارتباط با خلع سلاح گروههای فلسطینی است. زیرا کنترل نوار غزه در دست نیروهای امنیتی فلسطین بوده و اگر برخوردی نیز در این منطقه صورت بگیرد میان فسلطینی ها خواهد بود به همین دلیل نیروهای امنیتی فلسطین اعلام کردند که این اقدام جنبش حماس مبارزه با نیروهای امنیتی فلسطین است که پس از پایان عقب نشینی اسراییل از نوار غزه قرار است کنترل این منطقه را در دست بگیرند. 

نصر یوسف وزیر کشور فلسطین و جبرئیل رجوب مشاور امنیت ملی فلسطین پیش از این اعلام کرده بودند که نیروهای امنیتی فلسطین تمامی گروه های فلسطینی را پس از پایان عقب نشینی اسراییل از نوار غزه خلع سلاح خواهند کرد. ولی در همین ارتباط محمد الجباری فرمانده حماس در شمال نوار غزه به تشکیلات خودگردان هشدار می دهد که گروه وی در برابر خلع سلاح مقاومت خواهد کرد. 

در حالی که این گروه ها مدعی هستند که اسراییل به دلیل اقدامات آنها وادار به عقب نشینی از نوار غزه شده و دست دوستی به سوی فلسطینی ها دراز کرده و باید به اقدامات تروریستی و ایذایی خود ادامه دهند اما محمود عباس معتقد است که عقب نشینی اسراییل ثمره و دستاورد مذاکرات صلح آمیز با این رژیم است. وی اعلام کرده که این عقب نشینی سطح زندگی روزمره را ارتقا می بخشد و اگر خدا بخواهد مردم در صلح و امنیت زندگی می کنند، حملات اسراییل پایان می یابد و مردم آزادی خود را جشن می گیرند. 

یکی از مشکلاتی که پس از امضای توافق نامه صلح اسلو میان فسطینی ها و اسراییل وجود داشت عدم تمایل یا سرعرفات به عمل کردن به تعهدات خود در قبال برخورد با گروه های تروریستی فلسطین و خلع سلاح آنها بود. همین مساله بر روند مذاکرات صلح سایه انداخته و در نهایت منجر به از بین رفتن دستاوردهای مذاکرات و از سرگیری جنگ و درگیری گردید. اما از روزی که محمود عباس پس از مرگ عرفات رهبری فلسطینی ها را در دست گرفته، مصمم به خلع سلاح گروه های آشوب طلب فلسطینی و استمرار روند صلح تا دستیابی به نتیجه نهایی بوده است. به همین دلیل دولت فلسطین با هر گروه کسی که بخواهد مانع این روند گردیده و با درصدد ایجاد اخلال در آن برآید مقابله خواهد کرد. حماس نیز با توجه به این مساله که دولت فلسطین حاضر به عدول از سیاست ها و برنامه های خود نیست و هر اقدام آنها را به شدت پاسخ خواهد داد به چنین موضع گیری انتحاری دست زده و خود را برای برادرکشی و جنگ با نیروهای امنیتی فلسطین آماده کرده است ولی این واقعیت را نباید نادیده گرفت که در این جنگ، در نهایت بازنده اصلی حماس خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین