کد خبر: ۱۱۸۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
در اعتراض به روند ناسالم انتخابات در اتحادیه‌های صنفی

تذکر 10 نماینده مجلس به وزیر بازرگانی

از مداخلات غیرقانونی بر انتخابات اتحادیه‌ها و تشکلات صنفی جلوگیری شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: 10 نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به غضنغفری وزیر بازرگانی از وی خواستند تا به عنوان عالی‌ترین مقام امور صنفی کشور و رییس هیأت عالی نظارت بر اصناف از مداخلات غیرقانونی بر انتخابات اتحادیه‌ها و تشکلات صنفی جلوگیری کرده و بر سلامت و صحت روند انتخابات اتحادیه های صنفی نظارت جدی به عمل آورد.

به گزارش آفتاب، در این تذکر نمایندگان امضاکننده از دکترعلی لاریجانی رییس مجلس شورای خواستند تا برابر ماده 192 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی متن تذکر را در صحن مجلس قرائت و آن را به وزیر بازرگانی ابلاغ نماید.

در متن این تذکر آمده است: هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی و به‌تبع آن مرکز امور اصناف و سازمان‌های بازرگانی استان‌ها و ادارات بازرگانی شهرها بر اساس قانون نظام صنفی مسئول سلامت و صحت روند انتخابات اتحادیه‌های صنفی بوده و می‌بایست از مداخلات غیر قانونی در برگزاری سالم انتخابات ممانعت نمایند.

این نمایندگان تاکید کردند: متاسفانه بر اساس گزارشات مستند سلامت و صحت انتخابات اتحادیه صنف الکتریک تهران مخدوش بوده و جریانی در صدد ایجاد خدشه در روند انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران و حذف غیرقانونی برخی کاندیداها است.

در این تذکر تصریح شده است: کمیسیون نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی به عنوان نماینده دولت و حاکمیت نباید با جهت‌گیری و یا کوتاهی در انجام وظایف خود مانع از حضور برخی و یا فراهم کننده حضور برخی دیگر در یک رقابت ناسالم باشد.

این نمایندگان از وزیر بازرگانی به عنوان رییس هیأت عالی نظارت بر اصناف خواستند تا به پرونده هر دو انتخابات به صورت فوری و جدی رسیدگی نماید تا اعتماد اصناف به نظام قربانی منافع برخی افراد و یا گروه‌ها نگردد.

حسین هاشمیان نماینده رفسنجان، قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین، سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا، غلامحسین مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس، محسن نریمان نماینده بابل، علیرضا محجوب نماینده تهران، سید مصطفی ذوالقدر نماینده بندر عباس، محمد مهدی شهریاری نماینده بجنورد، نصراله ترابی نماینده شهرکرد، و داریوش قنبری نماینده ایلام امضا‌کنندگان این تذکر هستند. 

بر اساس گزارش خبرنگار ما اتحادیه صنف الکتریک تهران در تاریخ 8/8/1389 در نامه شماره 1009 به مجمع امور صنفی صنوف تولیدی تعداد اسامی واجدین شرایط شرکت در انتخابات اتحادیه صنف الکتریک تهران را "3440" نفر اعلام می دارد وپس از انکه انتخابات به دلیل عدم حدنصاب شرکت کنندگان به مرحله دوم موکول می‌شود، در نامه شماره 1148 و 1149 به تاریخ 12/9/89 تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات اتحادیه صنف الکتریک تهران را "2914 " نفر اعلام می‌نماید. 

براین اساس اسامی بیش از500 نفر از دارندگان جوازکسب معتبر از اتحادیه و واجد شرایط شرکت در انتخابات حذف شده و در نتیجه حق مسلم این تعداد از واجدین شرایط برای حضور در انتخابات صنفی ضایع می‌شود. 

بر اساس تبصره 3 ماده 22 قانون نظام صنفی مصوب مجلس شورای اسلامی، انتخابات اتحادیه‌ها در دور اول با حضور حداقل یک سوم و در دور دوم با حضور حداقل یک چهارم اعضا برگزار می‌گردد. 

همچنین بر اساس ماده 2 آیین‌نامه برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها که به تصویب وزیر بازرگانی رسیده است، هر فرد صنفی دارای پرورنه کسب حق دارد در انتخابات شرکت کند و براساس ماده 9 این آیین‌نامه انجمن نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی متشکل از نماینده سازمان بازرگاتی استان، نماینده مجمع امور صنفی، نماینده استانداری و نماینده هیأت معتمدین امام و رهبری موظف هستند تا نشانی محل رای‌گیری، روز و ساعت شروع و پایان اخذ رای و اسامی داوطلبان را آگهی و اتحادیه مربوطه موظف است تا آگهی مزبور را به کلیه اعضای دارای پروانه کسب اطلاع دهد و نتیجه را به انجمن نظارت گزارش نماید. 

همچنین هر اتحادیه مکلف است تا نسخه هایی از فهرست اسامی افراد دارای پروانه کسب را پس از تایید مجمع امور صنفی ظرف 72 ساعت در اختیار انجمن قرار دهد انجمن در صورت مخدوش بودن این فهرست برابر مقررات با متخلفین برخورد خواهد کرد. 

تفاوت 540 عددی اعضای دارای حق رای در طول کمتر از یک ماه و آنهم پس از برگزاری ناموفق دور اول انتخابات و در آستانه دور دوم که انتخابات با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمی می‌شود، برای هیچ یک از اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتحادیه های صنفی ایجاد ابهام نکرد. 

از سوی دیگر انتخابات اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران نیز به دلیل برخی مداخلات غیرقانونی با مشکل مواجه شده و پرونده تخلفات آن از 6 سال پیش و مربوط به هیأت مدیره پیشین همچنان لاینحل مانده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین