کد خبر: ۱۱۸۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۸

علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ادغام می‌شوند؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: به عقیده رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در فضای فعلی و البته در چند سال آینده این اتفاق نمی‌افتد. 

«آموزش پزشکی و درمان، تفکیک نمی‌شوند». این نتیجه شایعه‌ای است که دو سه روزی از دهان‌به‌دهان شدن آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی می‌چرخد. از روز دوشنبه این هفته، شایع شد دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ادغام می‌شوند. 
سناریویی که تکراری می‌نماید، اما ماهیت آن با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه تهران، بسیار متفاوت است. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رسالتی متفاوت با دانشگاه تهران دارد؛ عمده وظایف دانشگاه شهید بهشتی، در حوزه درمان است، اما علوم پزشکی تهران، وظیفه علمی - آموزشی بیشتری را به دوش می‌کشد. درواقع تفکیک این دو دانشگاه علوم پزشکی به تفکیک آموزش پزشکی و درمان منجر می‌شود.

اما چنین شایعه ای از سوی مجلس تکذیب می شود. حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین این ادغام را تکذیب می کند: «احتمالا راوی ثقه نیست.»

اما شهریاری از جلسه روز دوشنبه وزیر بهداشت با کمیسیون بهداشت مجلس خبر می‌دهد و تکذبیه خانم وزیر: «روز دوشنبه همین هفته بحث جدا شدن آموزش پزشکی از درمان را با خانم دکتر دستجردی مطرح کردیم، اما ایشان به‌شدت تکذیب کردند.»

به عقیده رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در فضای فعلی و البته در چند سال آینده این اتفاق نمی افتد: «مجلس دنبال این بحث نیست، مجلس ششم می‌خواست آموزش پزشکی را از درمان جدا کند که مخالفت شد. اکنون هم کسی به فکر آن نیست، مگر انکه دکتر عباسپور (رییس کمیسیون آموزش مجلس) چنین فکر کنند.»

شهریاری مزایایی که تلفیق آموزش پزشکی و درمان دارد را ذکر می‌کند و می‌گوید: «این کاری بوده است که سال‌ها پیش انجام شده، کارشناسی هم بوده و حالا هم خیلی از کشورها دنبال آن هستند که اجرایی کنند، اما نمی‌توانند. نمی‌شود که این دستاورد را به‌راحتی از دست بدهیم.»

اما آن سوی ماجرا، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم چنین تصمیمی را تکذیب می‌کنند. نورالله حیدری، سخنگوی کمیسیون دراین باره به خبرآنلاین می‌گوید: «چنین چیزی در مجلس، حداقل در کمیسیون آموزش مطرح نیست. شاید دولت و کمیسیون بهداشت دنبال آن باشند.»

به‌گفته حیدری «تجربه تلخ» ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران نباید تکرار شود. او درباره اقدام مجلس درصورت تفکیک یک‌جانبه آموزش پزشکی و درمان از سوی دولت می‌گوید: «اگر این تصمیم را با اطلاع بگیرند، مجلس می‌تواند مانع شود تا قانونی این تغییر اتفاق بیفتد، اما اگر مجلس مانند ادغام قبلی در عمل انجام شده قرار بگیرد، حتی امکان پیگیری قضایی هم وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین