کد خبر: ۱۱۸۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸

رابرت دنیرو رئیس داوران جشنواره کن 64 شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازیگر صاحب‌نام آمریکایی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه اصلی شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن را به عهده دارد که 11 تا 22 مه برگزار می‌شود. 

رابرت دنیرو تاکنون با هشت فیلم خود در کن حضور داشته که دو فیلم برنده نخل طلای این رویداد هنری شدند - «راننده تاکسی» مارتین اسکورسیزی در 1976 و «ماموریت مذهبی» رولند جافی در 1986.

برگزارکنندگان جشنواره کن روز پنجشنبه اعلام کردند دعوت از بازیگر 67 ساله نوعی تقدیر از او به عنوان یکی از موسسان جشنواره فیلم ترایبکا است که امسال دهمین سال برگزاری خود را جشن می‌گیرد.

دنیرو که همچنین موسس جشنواره فیلم ترایبکا دوحه است، گفت هر دو جشنواره باعث می‌شود «نسبت به حضور در هیئت داوران کن برآورد بیشتری داشته باشد و وظیفه مهم انتخاب فیلم‌هایی را به عهده بگیرد که نماینده سینمای جهان در بالاترین سطح هستند.»

او افزود: «این نوع جشنواره‌ها به ارتباط جامعه بین‌المللی فیلم کمک می‌کنند و یک تاثیر فرهنگی ماندگار دارند.»

دنیرو پنجمین آمریکایی است که در 10 سال اخیر ریاست داوران بخش اصلی جشنواره کن را به عهده می‌گیرد و همراه همکاران خود برندگان جوایزی چون جایزه نخل طلا، همین طور جایزه بزرگ، جایزه هیأت داوران و بهترین بازیگر مرد و زن را انتخاب می‌کند.

دیوید لینچ (2002)، کوئنتین تارانتینو (2004)، شان پن (2008) و تیم برتن (2010) دیگر سینماگران آمریکایی هستند که در یک دهه اخیر ریاست هیأت داوران بخش اصلی جشنواره کن را به عهده داشته‌اند. دنیرو همچنین بعد از ایزابل هوپر فرانسوی در 2009 و شان پن، سومین بازیگری است که از سال 2002 تاکنون این وظیفه را عهده‌دار می‌شود.

دنیرو در 1975 برای فیلم «پدرخوانده قسمت 2» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد و شش سال بعد با «گاو خشمگین» اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. او برای فیلم‌های «راننده تاکسی»، «شکارچی گوزن»، «بیداری‌ها» و «تنگه وحشت» هم نامزد اسکار بوده است.

دنیرو این روزها فیلم کمدی «فاکرهای کوچک» را روی پرده سینماها دارد. او سال 2010 در فیلم‌های «ماچه‌ته» و «استون» هم بازی کرد. او همچنین در شصت و هشتمین دوره جوایز گلدن گلوب با دریافت جایزه سسیل بی. دمیل تقدیر می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین