آفتابنیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: در هشت ماهه سال جاری، چهار هزار و 659 موتورسوار در تصادفات رانندگی کشته شدند که مطابق آمار های موجود 32.9 درصد آنان افراد 18 تا 24 سال بودند.
به گزارش آفتاب بهنقلاز اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر جابر قره داغی با بیان این مطلب افزود: سال گذشته یکهزار و 931 موتور سوار 18 تا 24 ساله در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و در هشت ماهه اول امسال هم یکهزار و 535 نفر از کشته شدگان تصادفات موتورسیکلت 18 تا 24 ساله بودهاند.
به گفته وی بر اساس آمارها 33.1 درصد موتورسواران کشته شده در سال گذشته نیز جوانان 18 تا 24 سال بودند که این امر نشاندهنده بالاتر بودن مرگ موتورسیکلت سواران در این گروه سنی است.
رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به وقوع بیشتر موارد مرگ موتورسواران در نیمه اول سال خاطرنشان کرد: آمارها نشان میدهد میزان مرگ موتورسواران عمدتا در نیمه اول سال بیشتر است به نحوی که در شش ماهه اول سال گذشته سه هزار و 353 موتورسوار و در نیمه دوم همان سال دو هزار و 480 موتورسوار در تصادفات جان خود را از دست دادند.
دکتر قره داغی افزود: مقایسه آمارهای دو نیمه اول و دوم سال های 87 و 86 نیز به خوبی نشان میدهد که مرگ موتورسواران در نیمه اول سال بیشتر است و شاید بتوان گفت که یک دلیل این امر استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط موتورسواران بهویژه در فصل تابستان و هوای گرم باشد.
وی یادآور شد: در نیمه اول سال 87 تعداد موتورسواران فوت شده سه هزار و 559 و در نیمه دوم آن سال دو هزار و 491 نفر بوده همچنین در سال 86 حدود سه هزار و 733 موتور سوار در نیمه اول و دو هزار و 264 موتورسوار نیز در نیمه دوم سال در اثر تصادف کشته شدند.
دکتر قره داغی با مقایسه ماهیانه آمار مرگ موتورسواران در سالهای اخیر بیشترین رقمهای مرگ این افراد را مربوط به فصل تابستان و بهطور کلی روزهای گرم سال دانست.
رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به کاهش مرگ موتورسواران در سال 88 نسبت به سال قبل از آن افزود: هرچند در سال 87 نسبت به سال 86 شاهد افزایش نه دهم درصدی مرگ موتور سیلکت سواران بودیم اما در سال 88 این رقم نسبت به سال قبل از آن 3.6 درصد کاهش یافت که امیدواریم این روند کاهش در سال جاری نیز ادامه یابد.
وی در ادامه با بیان اینکه مرگ موتورسواران در مسیرهای برونشهری بیشتر است، افزود: محل تصادف 46.7 درصد این افراد مسیرهای برونشهری و 37.4 درصد مسیرهای درونشهری بوده همچنین محل وقوع 15.3 درصد تصادفات منجر به فوت موتورها جادههای روستایی و 0.6 درصد نامعلوم گزارش شده است.