آفتابنیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران گفت: اگر دولت یارانه بلیت مترو را نپردازد ناگزیریم هزینه آن را از مردم بگیریم.
حمزه شکیب صبح امروز در مراسم تست سرد ایستگاه میدان انقلاب تا میدان آزادی واقع در بخش غربی خط ۴ متروی تهران، اظهار داشت: خط ۴ مترو سریع و با یک مدیریت بینقص صورت گرفت و نشان داده شد که در بخش طراحی، مشاوره و پیمانکاری این ظرفیت و پتانسیل را داریم که بدون نیاز به مهندسان خارجی کارها را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه استفاده از مهندسان ایرانی بومیسازی شده است، گفت: موقعیت زمینشناسی خط ۴ به گونهای بود که با مشکل جدی مواجه نبودیم ولی مدیریتش باعث شد کار به این مرحله برسد.
شکیب افزود: برنامهریزیهای صورت گرفته به گونهای است که از ۲۵ میلیون سفری که برای تهران پیشبینی کردهایم۱۰ میلیون آن توسط مترو انجام شود؛ این امر تأثیر بهسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد و تمرکز روی آن مشکلات این بخش را کاهش میدهد.
وی با اشاره به اینکه خواست مردم افزایش اعتبارات مترو است، تصریح کرد: با هزینهای که در حال حاضر به مترو اختصاص مییابد بیشتر از ۱۲ الی ۱۲٫۵ کیلومتر بیشتر نمیتوانیم گسترش مترو داشته باشیم در حالی که میتوانیم آن را به ۳۰ کیلومتر برسانیم.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران ادامه داد: از دولت به صورت ویژه تشکر میکنم به دلیل اعتبارات خوبی که در اختیار مترو قرار داده؛ از ۲۵۰ میلیارد تومانی که در بخش عمرانی در نظر گرفته شده بود ۱۶۷ میلیارد آن تاکنون تخصیص یافته که انتظار داریم باقی آن را پیش از پایان سال پرداخت کند.
وی افزود: با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانهها تقاضای سفر با مترو ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده که این رقم در سال آینده افزایش بیشتری خواهد یافت بنابراین در چنین شرایطی انتظار داریم دولت یک میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی را برای مترو پرداخت کند.
شکیب با حضور در جمع خبرنگاران به اعتبارات و یارانههای مترو اشاره کرد و گفت: یارانههای مترو در ۲ بخش نقدی و غیر نقدی تعریف میشود که بخش غیر نقدی آن شامل فروش املاک است.
مترو باید خودش آنها را نقد کند؛ ولی همان طور که از شهرداری انتظار داریم اعتبارات نقدی خود را در اختیار مترو قرار دهد از دولت نیز توقع چنین کاری را داریم.
وی با اشاره به اینکه ۱۱۶ کیلومتر از مترو در حال بهرهبرداری است، اظهار داشت: در بخش یارانه بلیت یک سوم توسط مردم، یک سوم شهرداری و یک سوم دیگر باید از درآمدهای عمومی دولت پرداخت شود؛ در حال حاضر مجلس سهم دولت را در این بخش ۶۰ میلیارد تومان تعیین کرده که تاکنون ۱۶ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره زمان تخصیص یک میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی برای مترو، اظهار داشت: رایزنیهایی انجام شده و این موضوع را پیگیر هستیم تا هر چه زودتر این مبلغ در اختیار مترو قرار گیرد اما ممکن است فرآیند تخصیص آن طول کشیده باشد ولی فکر میکنم به این دلیل باشد که دولت درگیر کارهای هدفمند کردن یارانهها بوده است.
وی گفت: درست است که سال رو به اتمام است ولی سال مالی هم وجود دارد، ما به عنوان نمایندگان مردم به صورت جدی این موضوع را پیگیری میکنیم و دولت نیز درصدد است که این مبلغ را تخصیص دهد.
شکیب در پاسخ به این پرسش که تأثیر افزایش هزینه برق مترو بر نرخ بلیت آن چگونه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: بر اساس سیاستهای هدفمندی یارانهها این موضوع را دنبال خواهیم کرد وقتی میگوییم هدفمندی قاعدتاً باید آن پولی که دریافت میکنیم به صورت واقعی آن باشد اما انتظارمان از دولت این است که در بخش حمل و نقل عمومی یارانهها را بپردازد چرا که از اول نیز قرار نبود یارانهها قطع شود بلکه گفته شده بود یارانهها هدفمند خواهد شد.
وی افزود: بنابراین اگر قرار است قیمتها به شکل واقعی خود برسد دولت باید ما به التفاوت افزایش قیمت را بپردازد اگر این امر رخ ندهد ناگزیریم آن را از مردم یا شهرداری بگیریم که دریافت از شهرداری دریافت وجه به صورت غیر مستقیم از مردم است.