کد خبر: ۱۱۸۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۴
کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان:

اظهارات «جنتی» خطاب به گروه‌های سیاسی نبود

پیش‌بینی‌ها درباره‌ی رد صلاحیت احتمالی «مشایی» غیب‌گویی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی شورای نگهبان در توضیح اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان مبنی بر اینکه برخی از گرو‌های سیاسی در انتخابات شرکت نکنند، تاکید کرد که این مطلب اصلا خطاب به گرو‌های سیاسی و جناح‌های موجود در جامعه نبوده است. 

سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری این هفته خود با اشاره به لایحه برنامه پنجم گفت: پس از ایرادات شورای نگهبان مجلس اصلاحاتی را به عمل آورد که در برخی از موارد نظر شورای نگهبان تامین شد و در برخی موارد تامین نشد که پس از اصرار مجلس، ‌لایحه برنامه پنجم به مجع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است. 

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به این سوال که در مجلس گفته شده بود که طرح ایجاد وزارت ورزش و جوانان با قوانین برنامه چهارم و پنجم در تعارض است؟ گفت: آنچه برای شورای نگهبان ملاک است موازین شرع مقدس و قانون اساسی است. بسیاری از مصوبات و قوانین ممکن است با یک مصوبه دیگر لغو شود. از جهت مغایرت با قانون دیگر از نظر قانون اساسی اشکالی ندارد. البته مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد که این رای، بیش از دو سوم آراء را داشته است. 

سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به این سوال که رییس‌جمهور تا چه زمانی می‌تواند وزیر جدید را معرفی کند؟ اظهار کرد: این موضوع مباحثی میان مجلس و دولت است هنگامی که اجرایی شود زمان مشخصی برای معرفی وزیر وجود دارد. 

خبرنگار دیگری با بیان اینکه درخصوص تعیین رییس کل بانک مرکزی مصوبه برای حل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده، به بیانات اخیر رییس‌جمهور مبنی بر اینکه مجمع تشخیص حق تغییر قانون اساسی را ندارد و مصوبه از نظر ما قابل پذیرش نیست اشاره و از سخنگوی شورای نگهبان خواستار توضیح شد. 

کدخدایی در پاسخ با بیان اینکه نظری ندارم، یادآور شد: شورای نگهبان نظر خود را مطرح کرده است و اکنون فارغ از اظهارنظر است. این موضوع را باید از مجمع تشخیص مصلحت نظام سوال کنید. 

خبرنگار دیگری اشاره به اینکه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی ادامه قوه مقننه است، سوال خود را چنین مطرح کرد که آیا از نظر شورای نگهبان می‌توان در مورد کار ویژه نمایندگان در خصوص سوال از وزراء حد و قاعده‌ای را تعیین کرد؟ که سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این شورا نهادی مستقل است و در ادامه قوه مقننه نیست، گفت: خیر. اگر از شورای نگهبان در قالب تفسیر اصول قانون اساسی سوالی شود نظر خود را بیان می‌کند. 

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظر آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه برخی ازگروههای سیاسی در انتخابات شرکت نکنند، شائبه جهت‌گیری سیاسی وی را تقویت نمی‌کند، ضمن تشکر از طرح این سوال و اظهار گلایه از یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص انتشار نادرست مطلب، گفت: اگر مطالب به درستی منعکس شود اثر بهتری دارد و اعتماد بیشتری را میان مردم ایجاد می‌کند. 

وی ادامه داد: من هم زمانی که شنیدم تعجب کردم اما وقتی عبارات را ملاحظه کردم دیدم، ایشان اصلا مطلبی را خطاب به گروه‌های سیاسی و جناح‌های موجود در جامعه مطرح نکرده است. صحبت ایشان نسبت به مطالبی بود که یکی از شخصیت‌ها مطرح کرده بود که در حوادث انتخابات گذشته نیز نقش داشته و اکنون به جای اینکه پاسخگوی رفتار خود باشد در مقام مدعی و طلبکاری به میدان آمده است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: آقای جنتی اشاره کردند نیازی به ورود کسانی که باید مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند، نیست و اینکه آنها چه کسانی هستند مشخص بوده که در فتنه سال گذشته به هر دلیلی نقش داشتند. آنها انتظار نداشته باشند که شورای نگهبان برای‌شان فرش قرمز پهن کند. 

کدخدایی اظهار کرد: به نظر می‌رسد وجود اختلاف سلیقه‌ها و جناح‌های مختلف برای کشور نه تنها بد نیست بلکه بسیار مطلوب است و شورای نگهبان از اختلاف سلیقه‌های موجود در جامعه استقبال می‌کند و تنها و تنها رفتار افراد را ملاک قرار می‌دهد. 

کدخدایی در ادامه و در ارزیابی نسبت به این اظهارنظر آیت‌الله جنتی خطاب به نمایندگان که وقت وزرا را نگیرید، گفت: این توصیه اخلاقی است و می‌توان این توصیه را به همه کرد آن هم از تریبون نماز جمعه. 

خبرنگاری با بیان اینکه کارشناسان سیاسی پیش‌بینی کرده‌اند که آقای مشایی یکی از کاندیداهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری است و احتمال داده‌اند که وی تایید صلاحیت نشود، ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان را در این باره خواستار شد که کدخدایی با بیان اینکه ظاهرا غیب‌گویی کرده‌اند، ادامه داد: زمانی که ثبت‌نام انجام شد شورای نگهبان اعلام نظر می‌کند رفتار افراد برای بررسی صلاحیت‌ها ملاک است و معیار ما نیز قانون و مقررات انتخاباتی است. 

خبرنگار دیگری سوال خود را این گونه مطرح کرد که با توجه به مسائل اخیر میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه پنجم، برخی بیان کرده‌اند که شورا می‌تواند با لحاظ قرار دادن برخی از تفاسیر روز مانع طولانی شدن تصویب قوانین شود که کدخدایی در پاسخ گفت: نظری که اعلام کردند حتما کارشناسی و محترم است و باید تامل کرد. 

وی افزود: شورای نگهبان همیشه تلاش دارد براساس موازین شرعی و قانون اساسی اعلام نظر کند و چنانچه مصلحتی لازم باشد، می‌تواند در مجمع تشخیص مطرح شود. در هر صورت مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس اصل 112 برای همین موارداختلافی میان مجلس و شورای نگهبان تشکیل شده است. 

خبرنگار دیگری به برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه مصوبات مجمع مورد تایید نیست اشاره و خواستار پاسخ سخنگوی شورای نگهبان شد که وی گفت: مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر براساس قانون اساسی انجام شود لازم‌الاجرا است. 

خبرنگار دیگری با اشاره به ایراد شورای نگهبان در خصوص طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی مبنی بر این که از جهت روشن نبودن وضعیت اساسنامه‌ی شرکت ملی گاز ایران، مبهم است اظهار کرد: این موضوع از دولت هشتم در شورای نگهبان مطرح شد به دلیل این که اساسنامه‌های شرکت های ملی نفت، گاز، پتروشیمی قرار بوده اصلاح شده و به مجلس تقدیم شود اما چون این کار صورت نگرفته این سوال را در قوانینی که از سوی مجلس به تصویب می‌رسد اعلام می‌کنیم که آیا چنین شرکتی اکنون وجود دارد یا خیر؟ 

وی افزود: البته میان مجلس و دولت رایزنی‌های شده و اعلام شده که دولت مشغول تنظیم اساسنامه‌ی این شرکت‌ها است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
0
0
درود بر خاتمی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین