کد خبر: ۱۱۸۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد:

2.2 میلیون شغلی که ایجاد نشد

آمار بیکاران؛ 3 تا 4 میلیون نفر
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه طبق گزارش وزارت کار، عملکرد زودبازده‌ها از سال 84 تا 88 زیر 50درصد بوده است، گفت: از 3.1میلیون شغلی که باید از این طریق ایجاد می‌شد، فقط 900 هزار آن محقق شد در حالی که هم اکنون 3 تا 4 میلیون نفر بیکار هستند. 

موسی‌الرضا ثروتی درخصوص هدف‌گذاری انجام شده در مورد ایجاد اشتغال در برنامه چهارم توسعه، به پیش‌بینی کاهش نرخ بیکاری به 7 درصد اشاره کرد و گفت: همچنین در پایان برنامه، رشد اقتصادی نیز باید به 8 درصد می‌رسید ولی میانگین آن 5.4 درصد شد و در پایان برنامه نرخ بیکاری نیز به 11.9درصد رسید که زمستان سال گذشته هم به 14.1درصد افزایش یافت.

آمار بیکاران؛ 3 تا 4 میلیون نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: این هدف‌گذاری‌ها که صورت می‌گیرد گاهی به اهداف خود نمی‌رسد، به نحویکه طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود سالیانه 1.1میلیون شغل جدید ایجاد شود که با عدم تحقق این امر، هم اکنون 3 تا 4 میلیون نفر در کشور بیکار داریم.

ثروتی در ادامه سخنانش به روش آمارگیری و بیکاری کشور نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نرم افزاری که برای محاسبه بیکاری استفاده می‌شود یک نرم‌افزار بین‌المللی از سوی سازمان جهانی کار است که سنخیتی با کشور ما ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در سال 85 سرشماری از خانواده ها بعمل آمد که طی آن از افراد می پرسیدند که آیا در هفته یک ساعت کار برای انجام دارند و یا خیر؟ که افراد به این سئوال جواب مثبت می‌دادند؛ بنابراین در محاسبات آنها را جزو شاغلین محسوب می کردند.

نرم‌افزار محاسبه نرخ بیکاری

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تاکید کرد: همچنین بیشتر افراد ساکن در روستاها اعلام می‌کنند که ممکن است در طول هفته بیش از 100ساعت نیز کار داشته باشند، ولی با این حال نرم افزاری که برای محاسبه نرخ بیکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد مناسب کشور ما نیست.

به گفته ثروتی، نکته بعدی در این بخش این است که باید ببینیم نرخ رشد اقتصادی کشور چقدر است و تا چه حد بهبود فضای کسب و کار محقق شده است. وقتی در فضای کسب و کار رتبه کشور ما 137 باشد، در زمینه آمارهایی که برای ایجاد مشاغل جدید ارائه می‌شود کمی ابهام به وجود می‌آید.

این نماینده مجلس افزود: بنگاه‌های کوچک زودبازده که به عنوان مهمترین هدف وزارت کار برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی طی سال‌های گذشته بوده است باید در طول 5 سال 84 تا 88 معادل 47 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کرد ولی در این بخش عملکردی که خود وزارت کار گزارش داده است، تحقق رقمی کمتر از 21 هزار میلیارد تومان بوده است.

عملکرد زودبازده‎ها؛ زیر 50 درصد

وی خاطر نشان کرد که این موضوع نشان دهنده عملکرد زیر 50 درصد بنگاه‌های کوچک زودبازده است که در هدف گذاری اولیه پیش‌بینی شده بود به نحوی که در طول این 5 سال باید 3 میلیون و 100هزار شغل از طریق ایجاد بنگاه های زودبازده ایجاد می‌شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: گزارشی که وزارت کار در مورد ایجاد اشتغال در قالب طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده ارائه کرد، 900 هزار شغل بوده است که با آن 40 درصد انحرافی که سازمان بازرسی و بانک مرکزی گزارش کرد، چیزی بین 600 تا 900 هزار شغل خواهد شد.

ثروتی با اشاره به اینکه این آمار از خود وزارت کار بوده که از محل بنگاه‌های کوچک زودبازده در طول 5 سال اجرا 3.1 میلیون فرصت جدید شغلی هدف‌گذاری شده بود، گفت: آمار وزارت کار نشان می‌دهد که 900 هزار شغل فقط تحقق یافته است.

2.2 میلیون شغلی که ایجاد نشد

این نماینده مجلس با تاکید بر این موضوع که 2.2 میلیون شغل جدیدی که قرار بود توسط زودبازده‌ها محقق شود، ایجاد نشد اظهار داشت: به عنوان نمونه قرار بود در خراسان شمالی 707 میلیارد تومان تسهیلات در قالب زودبازده‌ها پرداخت شود که 23 درصد آن در پایان 5 سال محقق شد و میزان اشتغال‌زایی آن نیز طبق گزارش وزارت کار، 12.5درصد بوده است.

وی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که عملکرد با اعداد یک مقدار زیادی فاصله دارد، حال اینکه هدف‌گذاری شده است تا مشاغل جدیدی ایجاد شود خیلی خوب است ولی وقتی از 47 هزار و 700 میلیارد تومانی که قرار بود به زودبازده‌ها تسهیلات پرداخت شود، 21 هزار میلیارد تومان به پرداخت می‌رسد، هدف اولیه محقق نمی‌شود.

به‌گفته ثروتی، اینکه امسال وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرده است که 24 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید به زودبازده‌‌ها پرداخت خواهد شد در حالی که در طول 5 سال 21 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است، کمی ابهام دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
0
0
یک سری به مترو بزنید نمونه اشتغالها را خواهید دید .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین