کد خبر: ۱۱۸۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۴

جذاب‌ترین جدال تاریخ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-علی آخوندان(خبرآنلاین): آغاسی که قهرمانی در 8 گرند اسلم را در کارنامه دارد، در دوران بازی‌اش برنده هر چهارگرنده اسلم (اوپن استرالیا، رولان گاروس، ویمبلدون و اوپن آمریکا) شده است. 

راجر فدرر قهرمان اوپن قطر شد تا نشان دهد برای تبدیل شدن به برترین مرد تنیس جهان و گرفتن جای رافائل نادال دورخیز کرده است. ستاره سوئیسی تنیس جهان در دیدار نهایی نیکلای داویدنکو روس را با نتایج 6-3، 6-4 شکست داد تا به شصت و هفتیمن قهرمانی دوران حرفه‌ایش برسد.
 
او که یک هفته دیگر باید از عنوان قهرمانی اش در اولین گرند اسلم فصل (اوپن استرالیا) دفاع کند، گفت: «رافا باید از عناوین زیادی دفاع کند، ولی او اعتماد به نفس بالایی نیز دارد. کار واقعا سختی است، اما اگر من در ادامه فصل نیز مثل این فینال بازی کنم، شانس این را دارم که او را بگیرم. برای تبدیل شدن به شماره یک جهان شما باید چیز خاصی داشته باشید، ولی من خودم را برایش آماده کرده‌ام.»

داویدنکو دیگر فینالیست دوحه که مدافع عنوان قهرمانی این تورنمنت نیز بود، معتقد است فدرر شانس این که بار دیگر مرد شماره یک جهان شود را دارد. او که در نیمه نهایی این رقابت ها نادال را شکست داد، گفت: «فدرر هیچ وقت به این خوبی جلوی من بازی نکرده بود. او بی نظیر بود و با سرعت زیادش بازی را برایم سخت کرد. مطمئن باشید، اگر امسال این سطح را حفظ کند، دوباره شمار یک می‌شود».

فدرر در17 مسابقه‌ای که با داویدنکو داده 15 بار پیروز شده است، ضمن این که او تنها تنیس بازی است که سه بار قهرمان اوپن دوحه شده است. مرد شماره 2 تنیس جهان گفت: «هفته خوبی داشتم. گرچه در پیش فصل تلاش زیادی کرده بودم، اما خودم هم فکر نمی‌کردم به این خوبی کار کنم. این تورنمنت سختی بود و حالا نگاهم به ادامه فصل است».

برترین رقابت تاریخ

خیلی‌ها معتقدند رقابت فدرر-نادال برترین رقابت دو تنیس باز در طول تاریخ تنیس است؛ حتی برتر از رقابت کلاسیک سمپراس-آغاسی. به‌نظر می‌رسد با مقایسه‌ای کوتاه بین این دو رقابت کلاسیک بتوان بهتر این ادعا را بررسی کرد. سمپراس و آغاسی در گرند اسلم‌ها در 12 سال (1990-2002)، 9 بار باهم مصاف دادند، درحالی که فدرر و نادال طی 6 سال در 7 گرند اسلم جلوی هم ایستادند.

شاید بتوان گفت، سمپراس و آغاسی هیچ‌گاه یک رقابت توان فرسا را باهم تجربه نکردند. دلیل اصلی این قضیه نیز این است که آغاسی تا فصل 1998-99 به طور کامل روی تنیس تمرکز نکرد و این زمانی بود که سمپراس انگیزه چندانی برای مسابقه دادن نداشت. به این ترتیب عجیب نیست که آن ها تنها در 5 گرند اسلم باهم مسابقه دادند و اکثر رقابت هایشان نیز یکطرفه بود ( 20 بازی از 34 مسابقه را یکی از حریفان در ست های متوالی برد). حال شما این رقابت را مقایسه کنید به نبردهای نفس گیر فدرر- نادال (حتی در مسابقات نمایشی) تا بدانید کدامیک از این رقابت‌ها جذاب تر است.

آغاسی: این‌ها بهترند

آندره آغاسی اسطوه پیشین تنیس جهان رقابت مردان شماره یک و دو کنونی جهان را بهتر از رقابت خودش با سمپراس دانست. او که در مسابقه ای نمایشی در تایلند به مصاف مارات سافین رفته بود، گفت: «وقتی دو تا از بهترین بازیکنان تاریخ باهم رقابت می کنند، تنیس دوران جذابی را سپری می‌کند. کم پیش می‌آید که دو بازیکن تا این حد برجسته در یک نسل باشند، به‌نظرم ما در این رشته تا به حال شاهد چنین رقابتی نبوده‌ایم»

اما سمپراس که 14 قهرمانی در گرند اسلم‌ها را در کارنامه دارد، هیچ‌گاه نتوانست جام قهرمانی رولان گاروس را بالای سر ببرد. هم فدرر و هم نادال در هر 4 گرند اسلم قهرمان شده‌اند و فدرر با قهرمانی در16 گرند اسلم پرافتخارترین تنیس باز جهان است.

آغاسی همچنین یکی از دلایل استیلای بی‌چون و چرای این دو تنیس باز را ضعف تنیس آمریکا دانست. پس از پایان دوران غول‌های تنیس آمریکا نظیر: جان مک انرو، جیمی کانرز، سمپراس، آغاسی، مایکل چانگ و جیم کوریر، اکنون اندی رادیک چشم و چراغ تنیس این کشور در سال‌های اخیر است. رادیک در سال 2003 قهرمان اوپن آمریکا شد و پس از آن فینال چهار گرند اسلم را به فدرر باخت. آغاسی گفت: «فدرر و نادال نتیجه مشکلات تنیس آمریکا هستند. می‌خواهم بگویم آن‌ها در سطح دیگری هستند.»

آغاسی همچنین معقتد است در سال جاری نادال 24 ساله که 5 سال از فدرر کوچک‌تر است، برترین مرد تنیس جهان باقی خواهد ماند: «من خیلی به اختلاف سن اهمیت می‌دهم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین