آفتابنیوز : آفتاب: معاون اسبق حقوقی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییرات مداوم نظام آموزشی کمکی به ارتقا و پیشرفت آن نمیکند، گفت: طرحهای اجرایی آنقدر باید از پشتوانه علمی و کارشناسی دقیق برخوردار باشد که دانش آموزان و خانوادههایشان احساس نکنند دائما مورد آزمایش قرار میگیرند.
دکترحسن الحسینی با بیان این مطلب افزود: حذف پیش دانشگاهی از مقاطع تحصیلی که بیش از 90 درصد دروس آن در دوره دانشگاه تکرار میشود و استانداردسازی امتحانات در دوره متوسطه با هدف اینکه مبنای ورود به دانشگاه باشد، یک فعالیت کاملا مثبت و روبهجلو است که وزارت آموزش و پرورش آن را دنبال میکند.
وی ادامه داد: همچنین کاهش سن ورود به پیش دبستانی یکی از اقدامات مثبتی است که میتواند به نظام آموزشی ما یاری برساند و در ارتقای سطح تحصیلی دانش آموزان در سالهای بعد موثر باشد و این دو موضوع از اتفاقات مثبتی است که اگر در آموزش و پرورش دنبال شود باید از آن استقبال کرد.
تغییر نظام آموزشی مدارس از 5-3-4 به 6-3-3 یکی از مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که حاجیبابایی در آذرماه سال گذشته در حالی که این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسیده بود از آن خبر داد و عنوان کرد که این تغییر از سال تحصیلی جاری اجرا میشود اما هم اکنون با گذشت بیش از یکسال، شورای عالی انقلاب فرهنگی زمان اجرای این سند را مشخص نکرده و معلوم نیست که در سال آینده هم اجرا شود یا خیر.
الحسینی تصریح کرد:اما تصمیمگیریها و برنامهریزیها در این خصوص باید در یک محیط کاملا علمی، آرام و غیرسیاسی انجام میگرفت چرا که نتیجه نهایی درباره سیستمی که قرار است برای مدت طولانی جایگزین شود بسیار مهم و حساس است.
معاون اسبق حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره سایر نظامهای آموزشی که از ابتدای انقلاب تا کنون در آموزش و پرورش اجرا شده است گفت: تمام سیستمهای گذشته براساس سلیقه وزیران بوده که اگر هم اکنون به قضاوت و ارزیابی آنها بپردازیم میبینیم که همه آنها بدون تمهیدات و مقدمات قبلی دست به تغییرات اساسی در این زمینه زدهاند.
وی ادامه داد: نتیجه این تغییرات همگی منفی بوده چرا که از یک سو معلمان و دست اندرکاران اجرایی در این زمینه توجیه نبودهاند و نتوانستند بهطور کامل خود را با تغییرات تطبیق دهند و از سوی دیگر در همه این سیستمها محتوا و روشهای آموزشی تغییری پیدا نکرده است.
الحسینی با بیان اینکه ناهماهنگی میان ستاد مرکزی و مدارس، موجب کاهش سرعت در تغییر سیستمهای آموزشی در سالهای گذشته شده است، افزود: تا زمانی که کارشناسان مناطق، مدیران مدارس و معلمان نسبت به طرح توجیه نباشند و به صورت کامل آمادگی پیدا نکنند، تغییر نظام آموزشی هیچ کمکی به ارتقا و پیشرفت آموزش و پرورش نمیکند و تنها دانش آموزان، افرادی برای آزمون و خطای مسئولان برنامهریز میشوند.
معاون اسبق حقوقی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: طرحهای اجرایی در آموزش و پرورش آنقدر باید از پشتوانه علمی و کارشناسی دقیق برخوردار باشد که دانش آموزان و خانوادههای آنان احساس نکنند دائما مورد آزمایش قرار میگیرند.
الحسینی با بیان اینکه تغییر نظام آموزشی تنها یک بخش جزئی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است گفت: قطعا بزرگنمایی در تغییر نظام آموزشی موجب می شود به تمام مفاد و بندهای سند که صدها کارشناس بیش از چهار سال تلاش مداوم آن را برنامهریزی و تدوین کردهاند آسیب جدی برساند و حتی کل سند را عقیم کند.
وی تاکید کرد: به اعتقاد من مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید این سند را در سکوت و آرامش کامل نهایی میکردند و سپس آن را به مرحله ظهور و اجرا میگذاشتند چون که علنی کردن سند نهایی نشده تنها موجب نگرانی افکار عمومی شده است.