کد خبر: ۱۱۸۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰
دستجردی، وزیر بهداشت خبر داد:

مرگ 13 نفر به‌دلیل آنفلوآنزا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر بهداشت از مرگ 13 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا "H2LC" خبر داد و گفت: این آنفلوانزای جدید طول درمان کمتری دارد و نسبتا از خطر کمتری برخوردار است. 

دکتر مرضیه وحید دستجردی پیش از ظهر پنجشنبه در حاشیه همایش گردهمایی دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور با اعلام این خبر گفت: این افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته آنفلوآنزا "H1N1 " شیوع پیدا کرده بود تاکید کرد: تعداد مبتلایان به انواع آنفولانزا کم است اما از مردم می‌خواهیم توصیه‌های بهداشتی را در این زمینه رعایت کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه تولید دارو پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای تولید 12 دارو با تکنولوژی بالا هستیم و احتمالا این داروها تا دهه فجر وارد بازار می‌شود.

وی ادامه داد: این داروها بیشتر داروهای سرطانی، ریوی، آسم، ام اس، نازایی و چند بیماری ضعیف‌کننده هستند که با تولید آن 250 میلیون دلار ارز ذخیره می‌کنیم. همچنین حدود 40 تا 60 هزینه‌های دارویی با تولید این داروها کاهش می‌یابد.

دستجردی تصریح کرد: این داروها برای تائید به معاونت غذا و دارو فرستاده شده‌اند تا عوارض و میزان ‌تاثیرگذاری‌شان مشخص و پس از آن به بازار عرضه شوند.

وزیر بهداشت گفت: 140 دارو بیوتکنولوژیک در دنیا تولید می‌شود که ما در گذشته 9 دارو را تولید، 12 دارو را تا دهه فجر و در کل 30 دارو را ظرف سه سال آینده تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از این 12 دارو سه تا چهار دارو تا بهمن ماه و باقی تا اوایل سال عرضه عمومی می‌شود، افزود: ایران از لحاظ تولید دارو با تکنولوژی نانو در منطقه رتبه اول و مقام پنجمی آسیا را دارد که قصد داریم این جایگاه را در آسیا ارتقا دهیم.

دستجردی با اشاره به اجرای مصوبه تفکیک پزشکان به بخش دولتی و خصوصی گفت: این برنامه را ظرف مدت پنج سال اجرا می‌کنیم و در حال حاضر کمیته شورای سیاست‌گذاری در حال بررسی چگونگی این تفکیک است. همچنین شرط‌های لازم را برای تامین هزینه پزشکانی که در بخش دولتی فعالیت می‌کنند ارائه کرده‌ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر هزینه بیمارستان‌ها گفت: برخی از بیمارستان‌ها با اصلاح الگوی مصرف مانند استفاده از لامپ‌های کم مصرف و شیرهای آب الکترونیکی تا 30 درصد هزینه حامل‌های انرژی را کاهش داده‌اند که این اصلاح باید در تمامی بیمارستان‌ها اتفاق بیافتد.

وی تاکید کرد: تا پایان سال تعرفه‌ها هیچ افزایشی ندارد و در سال آینده از بخش صرفه‌جویی ناشی از هدفمند شدن یارانه‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعتباراتی اختصاص می‌یابد.

دستجردی با اشاره به موفقیت‌های بهداشتی پزشکی ایران گفت: براساس اهداف هزاره که سازمان بهداشت جهانی برای دنیا برنامه‌ریزی کرده ما به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم. به‌طور مثال در بیماری سل و مرگ و میر زنان باردار به اهداف هزاره رسیده‌ایم. همچنین درخصوص کاهش مرگ و میر نوزادان به این شاخص نزدیک هستیم و در رابطه با ریشه کن کردن مالاریای "پالسی پاروم" به شاخص‌های جهانی نزدیک هستیم به‌طوری که این بیماری در کرمان ریشه‌کن شده است. در سیستان و بلوچستان 70 درصد کاهش یافته و در هرمزگان نیز 50 درصد کاهش داشته است و بیشترین دلیل شیوع این بیماری‌ها ورود اتباع بیگانه به کشور بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین