کد خبر: ۱۱۹۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۲

تفاوت نکونام و شجاعی با بازیکنان رقیب ناکام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه اسپانیایی مارکا برخلاف دیگر رسانه‌های بین‌المللی در شماره امروز خود، تحلیلی متفاوت و تا حدودی غیرفوتبالی از دیدار تیم های ملی ایران و کره شمالی در چهارچوب مرحله گروهی جام ملت های آسیا ارائه کرد و با طرح اتهام غربی سوء‌ظن به تولید بمب اتم توسط ایران، به مقایسه وضعیت دو تیم و همچنین آزادی عمل دو تیم پرداخته که به خوبی آزادی بازیکنان ایرانی و سایه دیکتاتوری روی سر چشم بادامی‌ها را به تصویر می‏کشد. 

این روزنامه پرمخاطب در این باره می‏نویسد، تیمهای فوتبال هر دو کشور برای دومین بار در تاریخ مرحله نهایی رقابتهای جام ملتهای آسیا (که نخستین آن مربوط به 31 سال پیش بود) مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا ببینند آیا کره ایها می توانند ناکامی همیشگی خود برابر شاهزادگان پارسی را جبران نمایند یا نه. تیمی که در 13 بازی گذشته تنها موفق شده بود یک تساوی از آنها بگیرد. اما هیچ راهی نبود.

در حالی که تا دقیقه 63 تساوی حاکم بر میدان بود حرکت نوری از سمت راست انصاری فرد را در موقعیتی قرار داد تا بتواند یکی از دروازه های استادیوم قطر را فرو بریزد و همین کافی باشد تا تیم تحت رهبری نکونام بازیکن تیم اوساسونا مانند بازی اول برابر عراق 3 امتیاز بازی را به خود اختصاص داده و صعود خود به مرحله بعد بازیها را تضمین کند.

به رغم اینکه هر دو تیم از لباس شرکت ایتالیایی لیگا استفاده کرده و هر دو تیم نیز در هتل لوکس شرایتون دوحه اسکان یافته اند که تیمهای عراق و امارات نیز آنجا هستند، اما تفاوتهایی میان دو تیم وجود دارد.

این روزنامه می افزاید: یکی از آنها از سال 2006 قدرت اتمی بوده (کره شمالی) و به طور مداوم مراقب مرزهایش با برادر جنوبی اش است و دیگری مظنون به ساخت بمب اتم که اصرار دارد غنی سازی اورانیوم سالهای اخیرش تنها برای تولید انرژی اتمی است.

در حالی که نکونام و شجاعی و سایر ستارگان ایران می توانند به راحتی در هتل رفت و آمد کرده و با علاقمندان عکس بگیرند، اما اوضاع در طرف دیگر کاملا متفاوت و دردآور است. رگه هایی از رژیمهای کمونیستی جنوب شرق آسیا در این تیم نیز حس می شود و یک نماینده سیاسی که رهبر هم خوانده می شود، هر روزه با قوانینی آهنین همه چیز را کنترل می کند.

بازیکنان در تمام طول روز در یک طبقه هتل حضور دارند و تنها برای صبحانه و نهار و شام اجازه خروج از اتاق را دارند و آن هم به جای رستوران در اتاقی بسته که برای این کار تدارک دیده شده است. بنابراین تنها زمانی که می توانند خیابانها را ببینند، زمانی است که با اتوبوس به سمت زمین تمرین یا استادیوم محل مسابقه می روند.

محیط بسته کره ایها زمانی به اوج خود رسید که کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل نفرستادن یک بازیکن به کنفرانس خبری قبل از بازی برابر امارات آنها را جریمه نقدی کرد و تنها سرمربی کره ایها در این کنفرانس حاضر بود. این جریمه نقدی که آنها را شوکه کرده بود باعث شد تا قبل از بازی با ایران کاپیتان خودرا نیز برای کنفرانس اعزام کنند و این نخستین و تنها باری بود که صدای یک بازیکن کره شمالی شنیده شد. بعد از هر بازی رهبر تونگ سوپ سرمربی این تیم قوانینی دارد که یکی از آنها راندن مستقیم اتوبوس به هتل بدون رد شدن از محلهای مختلط است.

در این میان تماشاگران کره شمالی نیز با نظمی نظامی در ورزشگاه حضور یافته بودند. حدود یکصد نفر که همه آنها در یک نقطه استادیوم مستقر شده و یونیفورم به تن (پیراهن سفید، شلوار خاکستری و کراوات قرمز) با حنجره های خود نظمی یک دست را در تشویق تیمشان نشان دادند.

تا به حال همه چیز جذاب به نظر نمی رسد و تنها پیروزی کره شمالی در روز نهایی برابر عراق همراه با پیروزی ایران برابر امارات می تواند باعث باز شدن درهای بسته اتاق بازیکنان تیم شود. آیا این اتفاق خواهد افتاد و بازیکنان کره شمالی با لطف بازیکنان ایران که صعودشان قطعی شده و انگیزه هایشان برای برتری برابر امارات تحلیل رفته، می‏توانند به مرحله حذفی صعود کنند و برای دقایقی از زیر سایه حکومت کمونیستی شان خارج شوند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین