کد خبر: ۱۱۹۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۱

بازی هسته‌ای و منافع ملی

میلاد اکبری
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- میلاد اکبری: برخی از روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال و پول ملت ارتزاق می‌کنند و معمولاً به جای آنکه به منافع ملی کشور بیندیشند، به فکر منافع حزبی و گروهی خود هستند. زمانی هم که به انتخاباتی نزدیک می‌شویم، قلم‌بدستان چون دستمزد بیشتری برای القاء شبهه و دروغ و تهمت خود دریافت می‌نمایند، تب بداخلاقی‌ها بالا می‌رود. متأسفانه در این مصاف هیچ محدودیت اخلاقی یا قانونی را نیز نمی‌شناسند و با پشت گرمی برخی از صاحبان قدرت به هر اتهامی دست می‌زنند و حتی قادرند قوه قضائیه را نیز مورد تمسخر و هوچی‌گری قرار دهند. 

اخیراً موضوع ملی هسته‌ای نیز به انشاءنگاری برخی روزنامه‌نگاران تازه به دوران رسیده تبدیل شده است. در این رابطه لازم دیدم به نکاتی اشاره کنم که می‌تواند در راستای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان خارجی خالی از فایده نباشد: 

1. مدیریت موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون برمبنای سیاست‌گذاری در سطح ملی و به دور از ملاحظات زودگذر و جناحی اتخاذ و پیگیری شده است. 

این واقعیت بدان معنا نیست که عملکرد تیم قبلی یا تیم فعلی نباید مورد تجزیه و تحلیل دقیق و همه‌جانبه و احتمالاً انتقادات سازنده قرار گیرد، ولی چنانچه سیاست‌گذاری‌های هسته‌ای را از آغاز تاکنون زیر سؤال ببریم در حق نظام جفا کرده‌ایم. 

انتظار نمی‌رود برخی روزنامه‌نگاران جدید به‌ویژه در روزنامه‌هایی که در پیشبرد اهداف جناحی بسیار بی‌پروا عمل می‌کنند و به واقع خود را انقلابیون جدید معرفی می‌کنند، توانایی تجزیه و تحلیل همه‌جانبه موضوع مهم و گسترده‌ای چون رویکرد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در عرصۀ ملی را داشته باشند. ولی از آنها می‌توان و باید انتظار داشت که در پیشبرد منافع خطی و جناحی خود جانب احتیاط را رعایت نمایند تا منافع بزرگ‌تر و ملی را به مخاطره نیندازند و مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرند.
 
القاء اختلاف‌نظرهای داخلی درخصوص مسأله هسته‌ای و یا القاء سیاست‌گذاری‌های شخصی و جناحی در این موضوع، از این دست کوته‌نگری‌های جناحی است که حتی منافع جناحی آنها را نیز تأمین نخواهد کرد چرا که خوانندگان آنها عاقل‌تر از آنند که در ورطۀ جنجال‌سازی‌های جناحی مقاله‌نویسان روزنامه‌ها و سایت‌های غوغاسالار قرار گیرند. 

2. جملاتی از این قبیل که «موفقیت تیم مذاکره‌کننده ایران در به نتیجه رساندن مدالیته همکاری که منجر به مُهر تأیید سلامت آژانس بر فعالیت‌های ایران شد، باعث خشم آمریکا و تصویب قطعنامه 1803 شد1» چیزی جز مغالطه و سفسطه نیست. 

این مقاله‌نویس یا به اهمیت موضوع پی نبرده و انشائی نوشته است و یا به قصد انحراف افکار عمومی که اخیراً به آن «مدیریت افکار عمومی» می‌گویند، به چنین جملات سرتا پا بی‌معنی متوسل شده است تا به زغم خود مثلاً از جناح و گروه خود تمجید کرده باشد. 

آژانس تاکنون نه تنها مهر تأیید سلامت بر فعالیت‌های ایران نزده است، بلکه به صورت ناروا و بدون دلیل، مرتباً ادعا نموده است که در فعالیت‌های هسته‌ای ایران احتمالاً ابعاد نظامی نیز وجود دارد. 

به راستی هدف چیست و چرا باید آژانس مرتباً ادعای غلط خود را تکرار کند و برخی روزنامه‌های ما مکرراً بنویسند آژانس مُهر تأیید سلامت بر فعالیت‌های ایران زده است؟
این‌گونه اطلاع‌رسانی به مردم حتماً نقض‌غرض خواهد بود. 

3. اینکه جناحی بخواهد برای تغییر ذهن و افکار عمومی از شرایط حاد کنونی با ساختن دشمنان فرضی در جوّی غوغاسالارانه آنها را منحرف کند و از موضوعات اصلی کشوری بازدارد کار جدیدی نیست و همه بر آن واقفند، اما اینکه با استفاده از قلم‌بدستانی تازه‌کار به دور از هرگونه اخلاق حرفه‌ای قصد تغییر تاریخ را داشته باشند کاری خلاف همه شئون مطبوعاتی است. 

4. اگر زمانی فرا برسد که احساس خطر جدی ‌شود و قرار شود هرکس از عملکرد دوران خود دفاع کند و منافع ملی و منافع مردم فراموش شود ناگفته‌های فراوانی وجود دارد. اما همه باید احساس کنیم در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر هر کس گوشه‌ای از آن را سوراخ کند روزی فرا خواهد رسید که همگی به دریا خواهیم افتاد. 

5. مدیریت هسته‌ای از ابتدا با همه فراز و فرودهایش تماماً در شرایط زمانی خاص آن دوران قابل طرح و دفاع می‌باشد نمی‌توان از آن دوران اکنون انتقاد کرد به همان دلیلی که نمی‌شود از آنچه که امروز در حال وقوع است را در آینده انتقاد کرد. 

6. تحریف، انحراف اذهان، بزرگ‌نمایی و تخریب شخصیت‌های دارای ریشه در جمهوری اسلامی تاکتیک رسانه‌های متصل به یک جناح است که همگی آنها علیرغم تعدد از یک مکان و یک ریشه خط می‌گیرند. این روش‌ها اولاً بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان را بالا می‌برد ثانیاً مردم را در مواجهه با خطرات احتمالی بی‌تفاوت می‌کند و ثانیاً آب به آسیاب دشمنان ریختن و منافع نظام را خدشه‌دار می‌کند بد نیست این قلم‌بدستان آماتور به جای در نظرگرفتن منافع فردی و گروهی و کوتاه‌مدت کمی هم به منافع کشور بیندیشند. 

7. در مورد برنامۀ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ناگفته‌های زیادی وجود دارد که مذاکره‌کنندگان ایرانی، چه در تیم قبلی و چه در تیم جدید، در مقطعی که بیان آنها مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد، برای عموم بازگو خواهند کرد. بنابراین لازم است در قلم‌فرسایی در مورد یک مسأله مهم ملی که در کوران مذاکرات بین‌المللی است، جانب احتیاط رعایت گردد تا هم منافع ملی تأمین شود و هم وقتی مسائل و جزئیات روشن‌تر شود، غوغاسالاران خجل و شرمنده نشوند. 

1 وطن امروز ٢٠ دی 1389.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین