کد خبر: ۱۱۹۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳
ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

3 تا 4 میلیون بیکار داریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه هم اکنون 3 تا 4 میلیون نفر بیکار در کشور داریم، گفت: این جمله رئیس‌جمهور که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها فقر ریشه کن می‌شود، را قبول دارم. 

موسی‌الرضا ثروتی درخصوص ویژگی‌های اشتغال کشور و اینکه آیا در حال حاضر اقدامات اشتغالی کشور به سمت پایداری است و یا کاهش امنیت شغلی؟، گفت: باید اشتغال ایجاد شده پایدار باشد، یعنی افراد اطمینان داشته باشند که می‌تواند سال‌های متمادی کار کنند.

تعریف سازمان جهانی کار از اشتغال

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: تعریف نرم‌افزار سازمان جهانی کار در مورد شناخت بیکار و شاغل در ایران باید تغییر کند، چون قطعا ایجاد ارزش افزوده در کشور مهم است. وقتی گفته می‌شود 1 ساعت ارزش افزوده در یک کارخانه صنعتی در خارج به اندازه ارزش افزوده یکسال قالیباف ما است، اینجاست که تفاوت‌ها مشخص می‌شود.

ثروتی با تاکید بر اینکه طبق تعریف سازمان جهانی کار در مورد شاغل محسوب کردن فردی که 1 ساعت در هفته کار دارد، افزود: خوب اگر آن فرد خارجی در هفته یک ساعت کار کند زندگی خود را تامین می‌شود، قالیباف ما در طول یکسال کار چقدر درآمد خواهد داشت؟

وی ادامه داد: یک نکته مثبتی که من می‌توانم در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بگویم این است که اگر در گذر زمان دچار تغییر در اجرا نشود منجر به ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری جدید در کشور خواهد شد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر با هدفمندی یارانه‌ها به صورت متوسط در طول سال تا 5 میلیون تومان به خانوارها پرداخت خواهد شد که این موضوع در شهرستان‌ها و روستاها بیشتر حائز اهمیت است و به همین دلیل ما از این منظر، هدفمندی یارانه‌ها را به عدالت نزدیک می‌دانیم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان داشت: وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید ما با اجرای هدفمندی یارانه‌ها فقر را ریشه‌کن می‌کنیم من قبول می‌کنم چرا که یک خانواده کمیته امداد هم اکنون از 20 تا 50 هزار تومان کمک در ماه دریافت می‌کند که می‌شود سالی 600 هزار تومان، در حالی که با هدفمندی یارانه‌ها از 1.5 تا 5 میلیون تومان در سال به خانواده‌ها پرداخت خواهد شد.

ثروتی این میزان پرداخت یارانه را چیزی حدود 20 برابر کمک‌های کمیته امداد دانست که قرار است از سوی دولت به مردم انجام شود و گفت: این موضوع برای ریشه کن کردن فقر گزینه مناسبی است.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

وی با اشاره به اینکه مجلس بررسی کرد و مشخص شد که روزانه 11 میلیون لیتر کاهش در مصرف سوخت اتفاق افتاده است و همچنین هر روز 12میلیون لیتر گازوئیل به عنوان ثروت ملی نیز صرفه‌جویی شد به این نتیجه رسید که این اقدامات می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری و اشتغال جدید شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: البته در قانون بودجه امسال آوردیم که برای ایجاد اشتغال 5 هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت با سود تشویقی نیز باید دنبال شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: سئوال من این است که چرا مردم می‌روند به سمت شرکت‌های هرمی؟ چون به دنبال سودآوری هستند. حالا ما باید بدانیم که هر پالایشگاه می‌تواند با 1500میلیارد تومان هزینه احداث می‌شود که 1600نفر نیز اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: احداث پالایشگاه با شرایطی که بیان شد در سال اول 3 هزار میلیارد تومان سود خواهد داشت. باید پرسید کدام کار و شغل است که از این پایدارتر خواهد بود؟

وی ادامه داد: ما در مجلس برای سال 88 تصویب کردیم که 3 درصد کل فروش نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت هزینه شود ولی متاسفانه در پایان 9 ماه برای بازدید پروژه‌ها رفتیم که مشاهده شد هنوز 1 ریال هم در آنجا از این محل سرمایه‌گذاری نشده بود.

ثروتی تصریح کرد: به همین دلیل در قانون بودجه امسال پیشنهاد دادیم 5 هزار میلیارد تومان با سود تشویقی سرمایه‌گذاری شود. البته در حال حاضر نحوه فروش اوراق مشارکت با سود تشویقی 17 درصدی برای سرمایه‌گذاری انگیزه کافی ایجاد نمی‌کند و ما باید مردم را به سمت سرمایه‌گذاری تشویق کنیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: وقتی ما از امارات، عراق و عربستان چاه‌های نفت بیشتری داریم چرا آنها از ما برداشت‌های بیشتری انجام می‌دهند؟ برای ایجاد اشتغال پایدار باید در صنایع بزرگ کار شود.

بیکاری 3 تا 4 میلیون نفری

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اینکه ما بگوئیم امیدواریم بانک‌ها تسهیلات جدیدی را برای اشتغال بپردازند، کار درست نمی‌شود و باید پرسید بانک‌ها این منابع را از کجا باید بپردازند؟

ثروتی افزود: بنابراین باید به نحوی عمل شود که آمار و ارقام ارائه شده در بخش اشتغال واقعی باشد و خانواده‌ها از این مشکلات رهایی پیدا کنند. متاسفانه هم اکنون 3 تا 4 میلیون نفر بیکار در کشور داریم که باید برای آنها فکری بشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین