کد خبر: ۱۱۹۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹
رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی خبر داد:

مرگ بيش از 2 هزار و 500 نفر معتاد در سال جاری

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس اجتماعی: رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از مرگ دو هزار و 633 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در نه ماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش آفتاب به‌نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر جابر قره داغی با بیان این مطلب افزود: از کل افراد فوت شده بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در نه ماهه امسال، دو هزار و 504 نفر مرد و 129 نفر زن بودند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد فوتی های ناشی از اعتیاد در نه ماهه سال گذشته، دو هزار و 827 نفر بودند که این رقم در سال جاری 6.9 درصد کاهش یافته است. 

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به اشاره به استان‌های دارای بیشترین موارد مرگ ناشی از اعتیاد اظهار داشت: در 9 ماهه امسال استان‌های تهران و فارس به ترتییب با 756 و 248 مورد فوتی ناشی از اعتیاد بیشترین رقم را در این خصوص به خود اختصاص داده‌اند. 

وی یادآور شد: همچنین در این مدت استان‌های خراسان جنوبی و قم به ترتیب با 7 و 8 مورد فوتی کمترین آمار را در بحث مرگ و میر ناشی از سوء‌مصرف مواد داشته‌اند.

نگرانی از سرمازدگی کارتن‌خواب‌ها 

دکتر قره‌داغی در ادامه با اشاره به مرگ ناشی از سرمازدگی در فصول سرد سال، افزود: هر ساله در فصل پایانی سال، کارتن خواب‌ها و بی‌خانمان‌هایی که در معرض سرمای شدید قرار می‌گیرند، دچار سرمازدگی و در برخی موارد با مرگ مواجه می‌شوند که نظایر آن در سال‌های گذشته به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است. 

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بروز سرمازدگی کارتن‌خواب‌ها، نهادهای اجتماعی و حمایتی نظیر شهرداری و بهزیستی با پیش بینی امکانات و اقامت‌گاه‌های شبانه، از بروز چنین حوادثی جلوگیری می‌کنند. شهروندان تهرانی در صورت مشاهده کارتن‌خواب‌ها در اطراف محل زندگی خود، برای پیشگیری از سرمازدگی و مرگ این افراد، می‌توانند با شماره‌های 137 (شهرداری) و 123 (اورژانس اجتماعی بهزیستی) تماس حاصل نمایند و مراتب را به شهرداری یا بهزیستی اعلام کنند. 

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی افزود: کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها که عمدتا دارای اعتیاد به مواد مخدر هستند، در خرابه‌های ساختمانی، پارک‌ها یا حاشیه بزرگراه‌ها و خیابان‌ها زندگی می‌کنند. 

دکتر قره داغی با اشاره به آمارهای موجود در این زمینه گفت: در سال گذشته 22 نفر بر اثر سرمازدگی در کشور جان خود را از دست دادند که مرگ 9 نفر از این افراد در فصل زمستان رخ داده است. 

وی افزود: در سال جاری نیز بر اساس آمارهای پزشکی قانونی 9 نفر بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین