کد خبر: ۱۱۹۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۱
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

مقدار ترکیبات سرطان زا در بنزین زیاد است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: مقدار ترکیبات آلاینده موجود در بنزین که بیماری‌های خطرناکی را به همراه دارد، بسیار زیاد است، به عنوان نمونه مقدار بنزن موجود در بنزین کشور باید یک درصد باشد، اما در بنزین مصرفی فعلی 5 درصد است.

یوسف رشیدی روز سه‌شنبه در جریان سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، گزارشی از وضعیت هوای شهر تهران و انواع آلودگی های آن ارائه کرد.

وی با اشاره به میزان بنزن موجود در بنزین قبل از راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی تولید بنزین و اندازه‌گیری آن در این مرحله، افزود: غلظت برخی آلاینده‌ها در هوای تهران بسیار زیاد است، در حالی که سال گذشته استانداردهای جدیدی برای آلودگی هوا به تصویب رسیده است، با شرایط فعلی آلودگی هوای تهران و میزان برخی آلاینده‌ها در آن قطعا به این میزان استانداردها نمی رسیم‌.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان کرد: میزان آلودگی هوای تهران امسال در 78 روز بالاتر از استاندارد بود. باید برای پاک شدن هوای تهران حداقل یک چهارم از میزان آلودگی هوا کاسته شود.

وی با بیان اینکه غلظت آلاینده آزبست در تهران بسیار بالاست، افزود: در شهرهای پاک دنیا میزان آلاینده آزبست پنج از 100 هزارم است، ولی در تهران این میزان پنجاه تا 100 برابر حد مجاز است این در حالیست که قانون ممنوعیت استفاده از آزبست در صنایع خودروسازی علیرغم تصویب، اجرایی نمی‌شود.

به گفته رشیدی، آلاینده گوگرد نیز در سطح جهانی استاندارد خاصی ندارد و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که میزان این آلاینده در همه زمان‌ها و مکان‌ها باید صفر باشد. وی با بیان اینکه 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهاست، اظهار کرد: در حالی که قرار بود این خودروها از امسال استاندارد یورو 3 را داشته باشند، ولی به دلیل مشکلات موجود وزارت نفت و صنایع تا به حال و با دو سال تاخیر استاندارد یورو 4 برای خودروها اعمال می‌شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه در خصوص وضعیت سوخت موجود مصرفی نیز خاطرنشان کرد: وزارت نفت قول داده در نیمه دوم سال آینده درصد گوگرد گازوئیل را کاهش دهد. به گفته رشیدی، 25 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت‌ها و 60 درصد مربوط به خودروهای سواری است. در عین حال یک موتورسیکلت هفت تا هشت برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند.

رشیدی با تاکید بر اینکه انبوهی از قوانین اجرا نشده مربوط به آلودگی هوا در دست داریم، اضافه کرد: کاهش میزان آلودگی هوا تا 25 درصد منوط به انجام برخی محدودیت‌های ویژه‌ در مورد تردد خودروها و توسعه حمل و نقل عمومی است، ضمن اینکه باید توجه داشت استانداردهای جهانی جلوتر از ما حرکت کرده و هر سال سخت‌تر می‌شوند.

وی در عین حال با ارایه پیشنهاد دعوت از نمایندگان شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در شورای شهر تهران خواست: شرکت مذکور در مورد میزان آلاینده‌های موجود در سوخت تولیدی کشور به ویژه‌ در واحدهای پتروشیمی توضیحات لازم را ارائه کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان کرد: فعالیت اصلی واحدهای پتروشیمی تولید حلال‌های صنعتی است و میزان اکتان این حلال‌ها پایین است، اما امکان دارد که مواد خطرناک در داخل آن‌ها وجود داشته باشد.

حسن بیادی ـ نایب رییس شورای شهر تهران ـ در این همین رابطه ، اظهار کرد: در این مدتی که آلودگی هوای تهران اوج گرفت، بارها نسبت به این وضعیت هشدار دادیم، اما متاسفانه در حالی که مردم اکسیژن نیاز دارند، مسوولان و ما آلودگی هوا را برای آن‌ها تعریف می‌کنیم. وی اضافه کرد: باید از مسوولان وزارتخانه‌های نفت، بهداشت و صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران و نیز دادستانی برای توضیح در مورد آلودگی هوا دعوت به عمل آید.

ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به مصوبه شورای شهر در خصوص آلاینده‌های فرار گفت: در این مصوبه از دولت خواسته‌ایم تا فعالیت خود را درخصوص کاهش آلودگی هوا انجام دهد.

وی در ادامه گفت: کیفیت بنزین نیز برای کاهش آلودگی هوا بحث خیلی مهمی است و انتظار داریم تا نصبت به حل این معضل اقدامات لازم صورت گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین