کد خبر: ۱۱۹۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۸

هنگ کنگ به دنبال ضبط دارایی‌های ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از متهم شدن 20 شرکت کشتیرانی در هنگ کنگ به مرتبط بودن با برنامه‌های نظامی و موشکی ایران، مقامات هنگ‌کنگ به دنبال تصویب قانونی هستند که مطابق آن بتوانند دارایی‌های مربوط به ایران را ضبط کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس، هفته گذشته وزارت خزانه داری آمریکا 24 شرکت کشتیرانی بین المللی از جمله چهار شرکت بریتانیایی را به دلیل ارتباط با خطوط کشتیرانی ایران (IRISL) مورد تحریم قرار داد. در پی اتهامات وارده به برخی شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی که مطابق آنچه گفته شد، تعدادی از آنها در هنگ کنگ هستند، مقامات این کشور نیمه مستقل در تلاشند تا از تحریم‌های اعمال شده شورای امنیت نیز فراتر رفته و برخی از دارایی‌های این شرکت‌ها -که ادعا می‌شود وابسته به خطوط کشتیرانی ایران هستند- را ضبط کنند.

گفته می‌شود مقامات هنگ کنگ در انتظار تایید نهایی پکن برای اعمال تغییرات مدنظر خود در قوانین هستند. در حال حاضر هنگ‌کنگ از نظر قانونی قادر نیست دارایی‌های مربوط به شرکت‌های وابسته به خطوط کشتیرانی ایران را ضبط کند و برای اجرای این کار احتیاج به حکم دادگاه دارد.

دولت هنگ‌کنگ طی یک اظهار نظر رسمی تایید کرده است که به دنبال تصویب قوانینی است که بتواند دارایی‌های برخی شرکت‌های مرتبط با ایران را ضبط کند. در این اظهارنظر رسمی تاکید شده که این کشور نیمه‌مستقل تحت حاکمیت چین، در راستای پایبندی به تحریم‌های جهانی علیه ایران دست به چنین کاری می زند.
 
این در حالی است که تاکنون پکن در این رابطه اظهارنظری نکرده است. 

مطابق آنچه که گزارشگر فرانس‌پرس تاکید کرده، مقامات هنگ کنگ هنوز جزئیات زمان‌بندی و نحوه تصویب قانون موردنظرشان و ضبط دارایی شرکت‌های مذکور را اعلام نکرده‌اند، اما در عین حال از قول رئیس بخش امنیتی شورای قانون‌گذاری هنگ کنگ ادعا شده که قانون مذکور به زودی به تصویب خواهد رسید.
 
وی مدعی شده که چین عضوی از شورای امنیت است و طبعا با اجرای تحریمی که شورای امنیت وضع کرده مشکلی نخواهد داشت.

گفتنی است در ماه نوامبر مقامات هنگ کنگ یک محموله دریایی را توقیف کرده بودند که با خطوط کشتیرانی ایران مرتبط بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین