کد خبر: ۱۱۹۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۴

چاپ آگهی مؤسسات دولتی فقط در روزنامه ایران خلاف است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره چاپ آگهی مؤسسات دولتی فقط در روزنامه ایران، گفت: این خلاف است و اعلام کردیم. 

حجت‌الاسلام پورمحمدی در جمع خبرنگاران رسانه‌های مازندران گفت: پرونده‌های مفاسد را به‌طور جدی تعقیب می‌کنیم. این پرونده‌ها از 500 میلیارد تومان تا 10 ـ 15 میلیارد تومان است. در پرونده‌های بزرگ الزاماً آدم‌های مشهور حضور ندارند. بلکه گمنام هستند. بخش اعظم تلاش ما این است که جلوی فساد را بگیریم و شورای دستگاه‌های نظارتی کشور برای جلوگیری از بروز فساد به‌وجود آمده است. 

وی در مورد دوشغله‌ها اظهار داشت: دوشغله‌ها، از نظر ما مسأله و پرونده‌ای تمام شده است و جرم‌بودن و خلاف‌بودن آن را برای همه برجسته کردیم. در هیأت‌های ورزشی استان‌ها، چون موضوع، بین و آشکار نبود ما توقف کردیم اما در فدراسیون‌ها و کمیته‌های ملی المپیک مشمول دوشغله‌ها هستند. 

حجت‌الاسلام پورمحمدی در خصوص معوقه‌های بانکی گفت: معوقه‌های بانکی مشکل بزرگ کشور است. عددهای 46 هزار تا 50 هزار میلیارد تومان در این خصوص مطرح است و هرکس که به مؤسسات دولتی بدهکار است باید تلاش کند بدهی‌هایش را بپردازد و ما هم آمادگی داریم تا در وصول معوقات کمک کنیم. 

برنامه نظارت و کنترل نظام مالیاتی کشور باید تدوین شود 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص گریزگاه‌های مالیاتی گفت: برخی از مؤدیان مالیاتی هنوز تحت پوشش قرار نگرفتند. در واقع این‌ها عمل زیرمیزی و فساد ندارند بلکه به‌سراغ‌شان نرفتند. مثل مالیات بر مصرف و مالیات بر ارزش افزوده که چندی پیش اجرا شد. 

وی با بیان این‌که بخشی از فساد مالیاتی مربوط به فرار مالیاتی است تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه در این زمینه برنامه نظارت و کنترل نظام مالیاتی کشور است که اگر تدوین شود سازمان مالیاتی قادر خواهد بود مالیات همه بخش‌ها را جمع‌آوری کند. 

حجت‌الاسلام پورمحمدی در پاسخ‌ به‌ پرسشی در مورد پروژه‌های به‌تأخیر افتاده، افزود: یکی از مشکلات کشور ما پروژه‌های عمرانی به تأخیر افتاده است. علتش هم این است که اولاً برآوردها، ناقص است و دیگر آن‌که تصویب پروژه‌ها بیش از توان مالی کشور و بودجه دولت است. این دو مقوله به تأخیر در پروژه‌های عمرانی دامن می‌زند.
وی اظهار داشت: اینها باعث می‌شود که پروژه‌ها با تأخیر بهره‌برداری شوند و ارزش اقتصادی لازم را در قبال بودجه‌ای که برای آن صرف می‌شود نداشته باشند. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به پرسشی درباره تخلف در اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: تخلف نمی‌بینیم. اما برخی برداشت‌هایی که دارد انجام می‌شود این برداشت‌ها موقتی است و اینها باید بعداً برگردد. هنوز این قانون در حال جاافتادن و سعی و خطاهایی است که طبیعی است و بخشی از این‌ها در طول مسیر و برخی نیز از قبل، قابل محاسبه است. 

حجت‌الاسلام پورمحمدی خاطرنشان کرد: آنچه که الآن برای ما مهم است اجرای دقیق و کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها است و این طور نباشد که بخشی از این قانون اجرا شود و بخش دیگرش اجرا نشود. سازمان بازرسی کمک می‌کند تا این قانون، دقیق و کامل اجرا شود. 

حجت‌الاسلام پورمحمدی در پاسخ به پرسشی مجدد در خصوص دوشغله‌ها گفت: ما جلوی یک رویه غلط و خلاف قانون را در جامعه گرفتیم ولی این دلیل نیست که دیگر کسی مرتکب این جرم یا تخلف نشود و طبیعی است که اگر کسی مرتکب این جرم شود با وی برخورد می‌شود. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره جلوگیری از واردات برنج خارجی گفت: باید در این زمینه پرسید که واردات برنج چگونه ساماندهی شود؟ باید کاری کنیم که تولید داخل همچنان برای تولیدکنندگان و کشاورزان ایجاد انگیزه کند و سودآور باشد و اگر برنجی وارد می‌شود باید استاندارد باشد. 

دولت الکترونیک تقویت شود، فساد کاهش می‌یابد 

حجت‌الاسلام پورمحمدی در بخش دیگر پاسخ به سؤالات خبرنگاران اظهار داشت: تقویت دولت الکترونیک و شفاف‌سازی فعالیت‌ها به مبارزه با فساد کمک می‌کند و اگر با جدیت تعقیب شود شاهد کاهش فساد خواهیم بود. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص نظارت بر مؤسسات مالی و بانک‌های خصوصی گفت: بر هر مجموعه‌ای در کشور که از قوانین عمومی تبعیت می‌کند می‌توانیم نظارت کنیم. البته دکوراسیون و تشریفات و خرید دفتر و زمین را دخالت نمی‌کنیم اما خدماتی که به مردم می‌دهد را کنترل می‌کنیم تا مطابق قانون باشد و این کنترل نیز از طریق نظارت بر نحوه نظارت بانک مرکزی بر این مؤسسات پیگیری می‌شود. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره چاپ آگهی مؤسسات دولتی فقط در روزنامه ایران، گفت: این خلاف بوده و اعلام کردیم. 

حجت‌الاسلام پورمحمدی در پاسخ به این‌که آیا بر مدرک تحصیلی مسئولان نظارت دارید گفت: در چنین موضوعاتی کمتر دخالت می‌کنیم. ما روندها را نظارت می‌کنیم. 
می‌خواهیم فرهنگ نظارت در جامعه تقویت شود و امر نظارت به‌عنوان یک عمل اخلاقی صحیح در جامعه تلقی شود. 

وی اظهار داشت: این همه رسانه در کشور وجود دارد. اگر بتوانند نقش نظارتی‌شان را در جامعه ایفا کنند سلامت اجتماعی کم‌هزینه‌تر، زودتر و بدون عارضه انجام می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین