کد خبر: ۱۱۹۹۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۷

کرزی با خواسته نمایندگان برای آغاز به‌کار پارلمان موافقت کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی موافقت «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری افغانستان با گشایش مجلس نمایندگان (ولسی جرگه) این کشور در چهارشنبه آینده، بن‌بست سیاسی در این کشور پایان یافت. 

در پی توافق اعضای مجلس نمایندگان افغانستان با پذیرش یافته‌های دادگاه ویژه رسیدگی به شکایات انتخاباتی در گفت‌وگوهای شنبه، کرزی نیز خواسته آنها برای افتتاح این مجلس را پذیرفت. 

کرزی هفته گذشته به درخواست دادگاه ویژه رسیدگی به شکایات انتخاباتی، زمان برگزاری جلسه افتتاحیه مجلس افغانستان را تا یک ماه آینده به تاخیر انداخت، اما این امر با واکنش شدید نمایندگان مواجه شد. 

دادگاه ویژه رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفته است که بررسی تقلب‌های انتخاباتی به زمان بیشتری نیاز دارد و افتتاح مجلس، مانع بررسی پرونده‌های تقلب منتسب به برخی نامزدهای برنده می‌شود. 

بنا بر این گزارش، در پی اعلام تاخیر در برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس افغانستان و واکنش منفی نامزدهای برنده، کرزی خواستار گفت‌وگوی بیشتر با نمایندگان مجلس در این مورد شد و آنها هم برای گفت‌وگو با کرزی آماده شدند. 

اعضای مجلس نمایندگان افغانستان قرار است یکشنبه ـ‌امروز‌ـ با انتشار نامه‌ای به طور رسمی موافقت خود را با توافق به دست آمده با کرزی اعلام کنند. 

بر اساس این توافق، نمایندگان با پیگیری قضایی همه موارد مجرمانه‌ای که به وسیله دادگاه ویژه رسیدگی به شکایات انتخاباتی مشخص خواهد شد، موافقت کرده‌اند. 

به گفته «میر ویس یاسینی»، معاون مجلس نمایندگان افغانستان، کرزی هم پذیرفته که به پرونده‌های مربوط به تخلف در انتخابات بر اساس قانون اساسی و قوانین موجود کشور رسیدگی شود. 

یک عضو مجلس افغانستان که در گفت‌وگوهای روز شنبه کرزی با نمایندگان مجلس در کاخ ریاست‌جمهوری حضور داشت و نخواست که نامش فاش شود، به بی‌بی‌سی گفت که حدود دو صد (200) نماینده مجلس در این گفت‌وگوها حضور دارند. 

به گفته این عضو مجلس افغانستان، «محمد قسیم فهیم» و «محمد کریم خلیلی»، معاونان رئیس‌جمهوری و شماری از اعضای کابینه حضور داشتند. 

نامزدهای برنده در روزهای گذشته گفته‌ بودند که افتتاح مجلس افغانستان از وظایف رئیس‌جمهوری این کشور و نه از صلاحیت‌های او است، بنا بر این اگر رئیس‌جمهوری در این مراسم حضور نیابد هم مجلس کار خود را آغاز خواهد کرد و مشکل قانونی در این مورد به میان نخواهد آمد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین