کد خبر: ۱۱۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸

نگرانی تحلیل‌گران بر سر توافق پکن- واشنگتن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه توافق پکن و واشنگتن برای رسیدن به مالکیت مشترک جهانی اسباب نگرانی تحلیل‌گران را برانگیخته بود،تصریح کرد مشکل اصلی در اینجاست که هم چین و هم ایالات متحده این استعداد را دارند که این نشست را به موفقیتی تمام عیار تبدیل کنند البته در ظاهر.

استفان والت استاد روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد در مقاله اخیر خود در مجله‏ی آمریکایی فارین پالیسی تاکید کرد که هر دو رئیس‌جمهور می‌توانند نقابی بر چهره بزنند و با همین نقاب مشکلات را حداقلی نشان دهند. علاوه بر این همسایگان چین به نوعی در مواجهه با این کشور دمدمی مزاج برخورد می‌کنند: نمی‌خواهند و نمی‌توانند تحت سلطه چین قرار بگیرند و البته همزمان نمی‌خواهند شاهد جنگ سرد در بیخ گوش دیوار خود هم باشند.

وی در ادامه افزود همین دلایل برای پکن و واشنگتن کافی است تا نهایت دقت را در رفتارهای خود داشته باشند که البته این مساله ناقض علم هر دو طرف به تفاوت‌ها نیست. همین مسائل در حقیقت وسوسه‌هایی هستند برای باراک اوباما تا در خصوص بسیاری از مسائل مورد اختلاف در مواجهه با هو جین تائو سکوت کند. یکی از این مسائل هم ادعاهای چین در خصوص حد و مرزهای این کشور است.

والت نیز متذکر شد بر این اساس باراک اوباما باید مراقب باشد. او همواره در طول این سال‌ها به گونه‌ای برخورد کرده که همگان وی را یک میانجی می‌دانند. وی به صراحت از عبور کردن از خطوط قرمز سرباز می زند و تمام حواس خود را بر دستاوردها جلب می کند و نه اختلاف‌ها.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین