کد خبر: ۱۲۰۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۹

افزایش خودسرانه کارمزدهای بانکی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: بانک‌ها در حالی وعده پرداخت سود به یارانه‌های نقدی مردم را مطرح کرده بودند که هم اکنون شروطی را برای آن تعیین می‌کنند، در همین حال برخی از بانک‌ها نیز اخیرا کارمزدهای خود را خودسرانه افزایش داده‌اند. 

در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به عنوان مهمترین طرح اقتصادی دولت، بانک‌ها نقش مهمی را بر عهده داشتند، به طوری که در زمان افتتاح حساب‌های یارانه‌های نقدی هر یک برنامه‌های مختلفی را برای مردم اعلام کردند.

علاوه بر این امر هر یک از بانک‌ها نحوه سوددهی به حساب یارانه‌های نقدی را اعلام کردند، این در حالی است که به نظر می رسد برخی از بانک‌ها پرداخت سود به حساب یارانه‌های نقدی را به نحوی که پیش از افتتاح حساب اعلام شده بود، اجرایی نمی‌کنند.

همچنین برخی بانک‌ها عنوان می‌کنند که سودی به حساب‌های کارتی یارانه‌های نقدی تعلق نمی گیرد و یا اینکه با شیوه‌هایی مطرح می‌کنند که حساب‌های افتتاح شده بدون سود است.

در این زمینه محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی گفت: پرداخت سود به حساب یارانه‌های نقدی بستگی به حسابی که افراد در بانک افتتاح کرده‌اند، دارد و افرادی که حساب یارانه‌های نقدی آنها پس‌انداز، جاری و یا قرض‌الحسنه است نمی‌توانند از سود یارانه‌های نقدی بهره‌مند باشند.

مسئولان بانکی مطرح می‌کنند که مردم برای اینکه سود نقدی به حساب‌های یارانه‌های آنها تعلق گیرد، باید حساب‌های بلندمدت داشته باشند، زیرا مبالغ حساب‌های کوتاه مدت و جاری دائما در حال تغییر و کم و زیاد شدن است.

اقدامات خودسرانه بانک‌ها

در عین حال برخی از بانک‌ها پس از اجرای طرح یارانه‌های نقدی نرخ خدمات خود را در بخش‌های مختلف افزایش داده اند که البته این امر باید با اجازه بانک مرکزی صورت گیرد، اما گویا این اقدام جدید بانک‌ها خودسرانه بوده است.

بانک‌ها که بخش عمده ای از اجرای هدفمندی یارانه‌ها بر عهده آنها گذاشته شده است، با وجود اینکه توانستند با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی‌های قبلی آرامش را در نظام بانکی با اجرای این طرح حکمفرما کنند اما اخیرا نسبت به تغییرات قیمتی و کارمزدهای خود در بخش‌های مختلف اقدام کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها جلسات متعددی با حضور مسئولان بانک‌ها و بانک مرکزی در این راستا تشکیل شده بود و بر مواردی که بانک‌ها باید آنها را اجرایی نمایند، تاکید شده بود.

مشاهدات و بررسی‌های خبرنگار حاکی است که برخی از بانک‌ها اخیرا کارمزدهای خود را مثلا در بخش خرید کارت‌های هدیه افزایش داده اند.

محمودرضا خاوری رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی در گفتگو با مهر در مورد پرداخت سود به یارانه‌های نقدی توسط بانک‌ها گفت: اگر یارانه‌های نقدی به حساب‌های سپرده واریز شود، قطعا سود به آنها پرداخت می‌شود.

سپرده‌های یارانه‌های نقدی معمولا کوتاه مدت است

وی با بیان اینکه سپرده‌های یارانه‌های نقدی معمولا سپرده‌های کوتاه مدت تلقی می‌شوند، افزود: مبالغ این سپرده‌ها معمولا در نوسان است، زیرا برداشت و کم و زیاد می‌شود و بر اساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت محاسبه و تسویه حساب می‌گردد.

خاوری اضافه کرد: افرادی که مبالغ یارانه‌های نقدی خود را در حساب جاری نگه‌داری نمایند و حساب جاری خود را معرفی کنند، سودی به آنها تعلق نمی‌گیرد، همچنین افرادی که حساب قرض‌الحسنه خود را معرفی کرده باشند، سودی دریافت نخواهند کرد.

رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه اینگونه حسابها از سود سپرده‌های بلندمدت بهره‌مند نمی‌شوند، دلیل آن را در نوسان بودن مبالغ دانست.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا هزینه‌ها و نرخ کارمزدهای بانکی با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافته است؟ گفت: با وجود اینکه مصرف‌کنندگان باید هزینه‌ها را متقبل شوند، اما هنوز افزایشی در این زمینه نداشته‌ایم.

خاوری خاطرنشان کرد: در این زمینه بانک‌ها با سیاست‌های دولت و بانک مرکزی هماهنگ هستند و بر اساس آن عمل می‌کنند.

همچنین مدیر یکی از شعبه های بانک سپه در یکی از مناطق مرکزی تهران در این زمینه گفت: حساب‌های دارای کارت بانکی در بیشتر بانک‌ها بدون سود است، البته پرداخت سود به حساب یارانه‌های نقدی بستگی به نوع حساب‌ها دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین