آفتاب: بیستم صفر، روز اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام است. بنابر نقل مشهور، کاروان مصیبت زده اهل بیت علیهم السلام و خاندان شهدای والا مقام کربلا، پس از چهل روز، محنت و رنج اسارت و تحمل طعنهها و زخم زبانها و مشاهده جسارتها و بیحرمتیهای دشمن؛ به سرزمین کربلا بازگشتند.
بیستم صفر، روز اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام است. بنابر نقل مشهور، کاروان مصیبت زده اهل بیت علیهم السلام و خاندان شهدای والا مقام کربلا، پس از چهل روز، محنت و رنج اسارت و تحمل طعنهها و زخم زبانها و مشاهده جسارتها و بیحرمتیهای دشمن؛ به سرزمین کربلا بازگشتند و قبور مطهر سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب گرانقدرشان را زیارت کردند.
زیارت امام حسین(ع) از راه دور
در روایتی از امام صادق علیه السلام کیفیت زیارت سیدالشهداء علیه السلام از راه دور چنین بیان شده است: به بالای بام میروی و به راست و چپ خویش توجه میکنی سپس سر خود را به سوی آسمان بالا میبری و به جانب قبر امام حسین علیه السلام اشاره میکنی و میگویی: السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک و رحمة الله و برکاته که ثواب زیارت برایت نوشته خواهد شد و هر زیارت ثواب یک حج و یک عمره خواهد داشت. (کامل الزیارات، ص481)
این روایت شریف اختصاص به روز اربعین ندارد و در هر زمان، به خصوص ایام زیارتی، میتوان آن حضرت را این گونه از راه دور زیارت کرد.
نشانه مومن
زیارت سیدالشهداء علیه السلام در روز اربعین یکی از آداب مهم مذهب ماست، تا آنجا که در روایتی از امام عسکری علیه السلام یکی از نشانههای مؤمن زیارت اربعین ذکر شده است. (بحارالانوار، ج95، ص348)
میلیونها تن از شیعیان در این روز مشتاقانه حرم مطهر امام حسین علیه السلام را زیارت میکنند.
سزاوار است مؤمنین در روز اربعین به اقامه عزا و تعظیم شعائر حسینی بپردازند و زیارت اربعین را از راه دور به قصد رجا بخوانند.
زیارت اربعین
کیفیت زیارت حضرت امام حسین علیه السلام در روز اربعین به دو نحو وارد شده است، یکى زیارتى است که شیخ در تهذیب و مصباح از صفوان جمال روایت کرده است که مولایم امام صادق(ع) درخصوص زیارت اربعین فرمود: هنگامى که روز بلند شده باشد مىگویى:
السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلَامُ عَلَى صَفِی اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیهِ السَّلَامُ عَلَى الْحُسَینِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلَامُ عَلَى أَسِیرِ الْکرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیک وَ ابْنُ وَلِیک وَ صَفِیک وَ ابْنُ صَفِیک الْفَائِزُ بِکرَامَتِک أَکرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیتَهُ بِطِیبِ الْوِلَادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَیتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِک مِنَ الْأَوْصِیاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیک لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَک مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَک وَ أَسْخَطَ نَبِیک وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِک أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ [لِلنَّارِ] فَجَاهَدَهُمْ فِیک صَابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِک فِی طَاعَتِک دَمُهُ وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلًا وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِیماً السَّلَامُ عَلَیک یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیک یا ابْنَ سَیدِ الْأَوْصِیاءِ أَشْهَدُ أَنَّک أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ سَعِیداً وَ مَضَیتَ حَمِیداً وَ مُتَّ فَقِیداً مَظْلُوماً شَهِیداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَک وَ مُهْلِک مَنْ خَذَلَک وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَک وَ أَشْهَدُ أَنَّک وَفَیتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتَّى أَتَاک الْیقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَک وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَک وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِک فَرَضِیتْ بِهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُک أَنِّی وَلِی لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّک کنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ [الطَّاهِرَةِ] لَمْ تُنَجِّسْک الْجَاهِلِیةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْک الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّک مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ وَ أَرْکانِ الْمُسْلِمِینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّک الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِی الرَّضِی الزَّکی الْهَادِی الْمَهْدِی وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِک کلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلَامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیا وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیابِکمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یأْذَنَ اللَّهُ لَکمْ فَمَعَکمْ مَعَکمْ لَا مَعَ عَدُوِّکمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیکمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِکمْ وَ أَجْسَادِکمْ [أَجْسَامِکمْ] وَ شَاهِدِکمْ وَ غَائِبِکمْ وَ ظَاهِرِکمْ وَ بَاطِنِکمْ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.
پس دو رکعت نماز به جا میآوری و در مورد هر آنچه میخواهی دعا مىکنى و برمىگردى .(کلیات مفاتیح الجنان، ص: 469)