آفتاب: افرادی که دارای بیماریهای قلبی و تنفسی هستند، افراد سالخورده و کودکان باید از فعالیت سنگین و طولانی در این هوا خودداری کنند.
پس از چند روز مداوم که هوای تهران آلوده و ناسالم گزارش شده و شهروندان منتظر شنیدن خبری از هوای سالم تهران هستند تا با خیال راحت به کوچه و خیابان قدم بگذارند، اما هوای تهران آلوده تر شده و "بسیار ناسالم" گزارش شده است و با توجه به گزارشهای دریافتی از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا، کیفیت هوای تهران هم اکنون در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد.
به گزارش خبرآنلاین، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران که در ساعت 11 صبح امروز گزارش شده است، شاخص کیفیت هوا را 201 به جهت آلاینده ذرات معلق PM2.5 نشان می دهد.
بنا بر اعلام این مرکز افرادی که دارای بیماری های قلبی و تنفسی هستند، افراد سالخورده و کودکان باید از فعالیت سنگین و طولانی در این هوا خودداری کنند. همچنین طبق معمول به عموم مردم توصیه شده که تا حد امکان از فعالیت سنگین و طولانی مدت در هوای آزاد پرهیز کنند.
مشاور شهردار تهران: دود کردن اتوبوسها ناشی از سوخت غیر استاندارد است
دیروز نیز رویانیان رییس ستاد حمل و نقل سوخت کشور درباره آلودگی هوای تهران اظهار کرده بود: حدود 80 میلیون نفر سفر روزانه در کشور صورت میگیرد که 15 درصد آن به تهران اختصاص دارد و 35 میلیون از این سفرها در روز با استفاده از وسایل شخصی صورت میگیرد. این در شرایطی است که خسارت مشهود وارده بر کشور در رابطه با آلودگی هوا به 10 هزار میلیارد تومان در سال رسیده است که از این میان 70 درصد آن در تهران رقم میخورد.
محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفتوگو با دادنا ضمن ابراز تاسف از اظهارات روز یکشنبه استاندار تهران اظهار داشت: مردم تهران بهترین قاضی برای قضاوت درباره عملکرد شهرداری تهران هستند. همانطور که حضرت امام فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، شهرداری تهران هم واقعا به این گفته امام معتقد است و عمیقا بر این باور است که مردم قدرت تشخیص دارند و میتوانند دریابند که چه کسانی به آنها خدمت میکنند و چه کسانی خدمت نمیکنند.
مشاور شهردار تهران با اظهار تعجب از صحبتهای استاندار تهران پیرامون آلودگی هوای تهران گفت: اولین بار است که استانداری تهران به مباحث حاشیهای آلودگی هوای تهران پرداختهاند. البته ایشان هم در جلسات بررسی آلودگی هوای تهران حضور دارند و زحمت میکشند. ما خوشحال میشویم که استاندار تهران واقعیتها را بگویند و علاوه بر صحبت در مورد کیفیت خودروها و سوخت به مباحث برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و کار گروه آلودگی هوا نیز بپردازند و مباحث اینچنینی را پیگیری کنند. ما حاضریم در بحث آلودگی هوا با آقای دکتر تمدن در یک برنامه زنده تلویزیونی مناظره و مطالب خود را مطرح کنیم تا مردم در مورد واقعیت ها قضاوت کنند. یعنی ما حاضریم مطالب خود را در معرض قضاوت دستگاه های نظارتی و بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کنیم، از دستگاههای نظارتی هم خواهش می کنیم به عنوان مدعی العموم نظارت کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که همه دیدند در هدفمندسازی یارانه ها شهردای تهران تمام قد در کنار دولت بود. با توجه به محدودیت هایی که در حمل و نقل داشتیم باز هم ورود پیدا کردیم. ما در مورد آلودگی هوا هم در کنار دولت هستیم، اما همانطوری که اشاره کردم ما استقبال می کنیم که مردم و دستگاه های نظارتی مانند بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ وظایف شهرداری تهران و سایر ارگان ها مانند استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست بررسی و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کنند. به نظر می رسد که این حاشیه سازی ها به دلیل انتخاب شهر تهران به عنوان ۵ شهر موفق دنیا در حمل و نقل پایدار بوده باشد. به نظر ما این افتخار ملی است و حتما مردم باید مشارکت کنند و نباید این حاشیه سازی ها باعث شود لذت این موفقیت به کام شهروندان تهرانی تلخ شود.
حیدرزاده تاکید کرد: شهرداری تهران تنها ارگانی است که به تمام تعهدات خود به برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و کمیته اضطرار آلودگی هواعمل کرده است.
وی در واکنش به اظهارات استاندار تهران مبنی بر اینکه شهرداری در روزهای آلودگی به جای کاهش آن، ماشین ها را روشن نگه می داشته، خاطرنشان کرد: در روزهای آلودگی هوای تهران، اتوبوس ها در مواقعی که کار نمی کردند حتما خاموش می شدند و اتوبوس هایی که خاموش نبودند حتما مشکل استارت داشتند که بلافاصله مشکل حل شده است. بر اساس مطالعات، اتوبوس های شرکت واحد دارای استاندارد یورو ۲۰۰۴ است و کمتر از یک درصد در آلودگی هوا نقش دارند و خوشبختانه با تاکیدهای آقای قالیباف خدماتی که شهرداری تهران انجام می دهد باید برازنده شهروندان تهرانی باشد، لذا اتوبوسی که تهیه می شود مجهز به تجهیزات است و کیفیت خدمت رسانی مطلوب باشد. ضمن اینکه اگر احیانا دود زیادی از اتوبوس های خریداری شده توسط شهرداری خارج می شود، این ما هستیم که باید شاکی باشیم، چرا که گازوئیلی که در اختیار می گذارند بسیار بیش از حد استاندارد گوگرد دارد و این باعث می شود به موتورهایی که به قیمت گزاف از خارج خریداری می شود، نیز آسیب وارد شود.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: در مورد مترو واقعیت این است که در سال ۱۵ کیلومتر مترو احداث می شود در حالی که قبلا ۳ کیلومتر بود و این سرعت باعث شده که بالاترین سرعت ساخت مترو را در دنیا و توسعه حمل و نقل عمومی داشته باشیم و مردم و مجامع بین الملل بهترین قاضی این مسئله هستند.
كميته اضطراری آلودگی هوای شهر تهران تشكيل میشود
معاون عمرانی استاندار نیز تهران گفت: در صورت پايداری آلودگی هوای شهر تهران، كميته اضطراری آلودگی هوای شهر تهران تشكيل میشود.
محمدرضا محمودی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: اميد است با طرح تعطيلی يک ساعت ديگر ادارات دولتی در تهران و طرح جديد تردد زوج و فرد خودروها، آلودگی هوای تهران به طور محسوس كاهش يابد و نيازی به تشكيل كميته اضطرار آلودگی هوا نباشد.
وی با اشاره به اينكه اكثر مردم موافق اجراي طرح زوج و فرد كردن خودروها هستند، گفت: در حال حاضر محدوده اين طرح دوبرابر شده است و اجرای بهتر اين طرح نياز به همكاری شهرداری و پليس راهنمايی و رانندگی دارد.
معاون عمرانی استاندار تهران افزود: با افزايش آلودگی هوای شهر تهران و تشكيل كميته اضطرار احتمال تعطيلی پايان هفته نيز وجود دارد.