آفتابنیوز : آفتاب: پژوهشهای مختلف نشان میدهند که آواز خواندن بویژه برای کودکان به رشد ذهنی آنها کمک بسزائی میکند. برای کودکان آواز خواندن نه تنها لذتبخش است، بلکه آنها را در جهت آموختن زبانهای دیگر و تمرکز در یادگیری یاری میدهد.
در یک مهد کودک آلمانی-فرانسوی در شهر ووپرتال (Wuppertal) کودکان خود را با سرگرمیهای مختلفی مشغول میکند. آنها با هم بازی میکنند، نقاشی میکنند و صبحانه میخورند. سپس زمان آواز خواندن و خواباندن "نوا" (Noah)، قورباغه عروسکی محبوب آنها میرسد. آنها نوا را در پارچهای بزرگ و آبی رنگ قرار میدهند و او را تکان میدهند تا بخوابد. کودکان در ابتدا با صدای آهسته ترانهای فرانسوی میخوانند. پس از مدتی صدای آنها بلندتر میشود و پارچه را به شدت تکان میدهند. تکانها آنقدر محکم هستند که قورباغه عروسکی بالا و پائین میپرد. بازی با نوا و خواباندن او همراه با آواز، برنامه هر روز کودکان در این مهدکودک دو زبانه در ووپرتال است.
استفاده از صدا به عنوان ساز موسیقی فرانکوا روئل، یکی از مربیان این مهدکودک میگوید: «ما زیاد به زبان فرانسوی آواز میخوانیم. چون آواز خواندن همیشه با بازی و تحرک همراه است، کودکان از یادگیری لذت میبرند و به این صورت درک بهتری برای زبان پیدا میکنند.»
شمار زیادی از ۴۴ کودکی که در مهدکودک ووپرتال ثبتنام شدهاند، از خانوادههایی با ریشههای مهاجرتی هستند. آنها علاوه بر زبان آلمانی، در خانه ترکی، ایتالیایی و اسپانیایی حرف میزنند.
هایکه هلند، مدیر مهد کودک فرانسوی-آلمانی ووپرتال میگوید: «استفاده از صدا به عنوان یک ساز موسیقی نکته تأثیرگذاری است. این، تجربهای است که کودکان با علاقه آن را تکرار میکنند، بویژه زمانی که آنها با صدای بسیار بلند آواز میخوانند، جیغ میزنند و دوباره آهسته به آواز خواندن ادامه میدهند.»
هایکه هلند همچنین اعتقاد دارد که آواز خواندن به کودکان کمک میکند که منظور خود را بهتر بیان کنند، در عین حال به سبکی سرگرمکننده حافظه را تقویت میکند و آنها با تکرار ریتمیک یک ترانه راحتتر میتوانند واژههای جدید را به خاطر بسپارند.
تقویت ارتباط بهتر منطق و احساسات توماس بلنک، جامعهشناس آلمانی از دانشگاه شهر مونستر (Münster) به مربیان مهدکودکها توصیه میکند که به کودکان فرصت زیادی برای تجربه موسیقی دهند. نتیجهی پژوهشی که در آن پانصد کودک مورد بررسی قرار گرفتهاند، نشان داده کودکانی که زیاد آواز میخوانند، توانایی یادگیری بالاتری نسبت به کودکانی دارند که کمتر این کار را انجام میدهند.
نتیجهی بدست آمده از این پژوهش برای توماس بلنک زیاد عجیب نیست. او اعتقاد دارد که در کودکان دو تا شش ساله ارتباط بهتری میان بخش چپ و راست مغز وجود دارد. بلنک تأکید میکند که دقیقا همین ارتباط میان منطق و احساسات هنگام آواز خواندن تقویت میشود.
در این میان صحیح آواز خواندن اصلا مهم نیست و کودکان نباید تحت فشار قرار گیرند. آنها باید این مجال را داشته باشند که صدای خود را به هر طریق که میخواهند آزمایش کنند.