کد خبر: ۱۲۰۱۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۳

نخست‌وزیر جدید لبنان کیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نجیب عظمی میقاتی به همراه برادرش ثروتمندترین سیاست‌مدار لبنانی است که در فضای بحران‌زده لبنان مامور تشکیل دولت شد.

تولد و تحصیلات: متولد 24 نوامبر سال 1995. فارغ‌التحصیل از دانشگاه آمریکایی بیروت در سال 1980 از رشته مدیریت بازرگانی. وی در دوره‌های مدیریتی مختلف دانشگاه هاروارد هم شرکت کرده است.

فعالیت‌های تجاری: وی یکی از شرکای تجاری شرکت مخابراتی اینوست کام در لبنان است. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مخابراتی در آفریقا؛ خاورمیانه و اروپا در راس کارهای تجاری وی قرار دارد. مبلغ دارایی وی در سال 2010 میلادی قریب به 3 میلیارد دلار تخمین زده شد. وی رتبه 446 را در میان ثروتمندان جهان به خود اختصاص داده و البته ثروتمندترین مرد لبنان است.

عمر سیاسی:

1998: انتصاب به عنوان وزیر حمل و نقل و روابط عمومی.
2000: راهیابی به مجمع ملی لبنان به عنوان نماینده زادگاهش طرابلس.از همین سال میقاتی پای ثابت تمام انتخابات‌های نخست‌وزیری بود.

2005: کناره‌گیری عمر کرامی از نخست‌وزیری و انتصاب میقاتی به عنوان نخست وزیر.

ژانویه 2011: ائتلاف هشت مارس وی را نامزد نخست‌وزیری می‌کند.

ژانویه 2011: پارلمان لبنان با 68 رای میقاتی را برای درایفت حکم تشکیل کابینه راهی دفتر میشل سلیمان کرد.

گرایش‌های سیاسی: میقاتی را همه سیاستمداری نزدیک به سوریه می‌دانند. مردی که رابطه نسبتا خوبی با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه هم دارد. وی با وجود نزدیکی به دمشق، استعداد ویژه‌ای در تعامل با مخالفان دارد و وعده برکناری رئیس نیروهای امنیتی لبنان را هم داده است، مردی که متهم به دخالت در ترور رفیق حریری است. این حرکت در حقیقت حمایت گروه‌های ضد سوری را هم پشت قباله میقاتی انداخته است. وی در پانزدهم آوریل 2005 نخست‌وزیری را از عمر کرامی تحویل گرفت و در 19 جولای همان سال کرسی را به فواد سینیوره تحویل داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین