کد خبر: ۱۲۰۳۸۸
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۰

احمد خاتمی: مقام معظم رهبری اختلاف رسانه‌ای مسئولان را خلاف شرع دانستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایسنا نوشت: امام جمعه‌ی موقت تهران با تاکید بر این که مسئولان نباید اختلافات خود را رسانه‌ای کنند، از همه‌ی شخصیت‌های صاحب تریبون تقاضا کرد که با برخی از اظهارنظرهای خود مردم را دشمن شاد نکنند. 

سید احمد خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه‌ی امروز تهران با اشاره به تحولات منطقه به موضوع تونس پرداخت و تصریح کرد: مردم در تونس به صحنه آمدند و دیکتاتوری 23 ساله مستبد خود را از تخت به زیر کشیدند. در مصر نیز موج خروش و فریاد مردم بلند است و امروز را روز خشم نامیده‌اند. در یمن، عمان واردن نیز مردم به صحنه آمدند و پس از گذشت حدود 31 سال از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده‌ی بدیعی مواجهیم که باید منصفانه بگوییم این حرکات، پس لرزه‌های انقلاب اسلامی است.

وی با تحلیل قرآنی این موضوع افزود: سنت الهی این است که سرانجام کسانی که با دین در می‌افتند، نابودی است. حاکم 400 ساله‌ی مصر که ادعای خدایی می‌کرد در آب غرق شد و تنها جنازه‌ی فرعون روی آب آمد تا همه‌ی دیکتاتورها از آن عبرت بگیرند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که دیکتاتور تونس نیز با خدا درافتاد خاطر نشان کرد: این فرد نماز جماعت و نماز جمعه را ممنوع کرد، و زندان شکنجه در این کشور گسترش یافت.این امر دقیقا مانند اتفاقاتی است که در زمان شاه رخ می‌دهد.

خاتمی سنت قطعی خداوند را نابودی ظالمان برشمرد و ادامه داد: یکی دیگر از سنت‌های الهی آن است که کسانی که دل از خدا می‌برند، و به بیگانگان دل می‌بندند، این بیگانگان در روز حادثه به دادشان نمی‌رسند. چنانکه می‌بینیم آمریکا فرانسه و ایتالیا به دیکتاتور تونس اجازه‌ی ورود ندادند و این دقیقا یادآور آن است که بر سر رضاخان قلدر و پسر خبیثش آمد.

امام جمعه‌ی موقت تهران تاکید کرد: چنین سرنوشتی در انتظار تمام کسانی است که از خدا دل بریده و به بیگانگان دل بسته‌اند. لذا باید دل به خدا بست و عشق به بندگان خدا داشت.

وی با بیان این که غربی‌ها به شدت تلاش می‌کنند که صبغه‌ی اسلامی این قیام‌ها را کتمان کنند، افزود: آنها مسائل صنفی، لیبرالی و دموکراسی را مطرح می‌کنند، اما اصلی‌ترین مساله که صبغه‌ی دینی این قیام‌هاست را عنوان نمی‌کنند.

وی ادامه داد :کشور مسلمانی که 64 سال بر سرش زدند روزی باید عقده گشایی می‌کرد و آن امروز است. آفرین بر آنها که به خروش خود ادامه می‌دهند و معتقدند که کشورشان باید از لوس وجود دیکتاتورها و اطرافیان آنها پاک شود.

خاتمی با بیان این که مردم در این قیام‌ها با شعار الله اکبر به پیش می‌روند، این امر را نشانگر ماهیت اسلامی قیام بر شمرد و گفت: که این قیام یک قیام دینی است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اظهارات وزیر خارجه‌ی وقت امریکا مبنی بر ایجاد خاورمیانه جدید خاطر نشان کرد: به همه‌ی این کسانی که واقعیات را نمی‌بینند می‌گویم که خاورمیانه اسلامی با محوریت اسلام ، دین و مردم‌سالاری دینی در حال شکل‌گیری است.

وی خطاب به قیام کنندگان نیز اظهار کرد: ما به مجاهدینی که در صحنه حضور دارند و به مبارزین و کسانی که تظاهرات می‌کنند می‌گوییم که مراقب باشید گوهر اسلام ناب را از شما نربایند و پای ارزشهای اسلامی خود بایستید.

امام جمعه‌ی موقت تهران با اشاره به حوادث لبنان نیز گفت: آنچه امروز در لبنان می‌گذرد در واقع خنثی شدن عملی توطئه‌های دشمنان است. آنچه مشهود است این که مسئولان لبنانی و مردم لبنان دنبال کشوری مستقل هستند و می‌خواهند خودشان تصمیم‌گیرنده باشند.

خاتمی این امر را پدیده‌ی ستودنی توصیف کرد و ادامه داد: جریان مجاهد حزب‌الله به رهبری سید حسن نصرالله و سوریه طرحی را برای آرامش و ثبات لبنان تدارک دیدند، اما آمریکایی‌ها و هواداران منطقه‌یی آنها با طرح دادگاه آمریکایی - صهیونیستی و نامشروع خواستند این آرامش و امنیت را به هم بریزند.

وی خاطر نشان کرد: خبر دقیق داریم که یکی از کشورهای منطقه همین روزها 400 میلیون دلار یعنی حدود 400 میلیارد تومان هزینه کرده تا اوضاع را به نفع خود عوض کند، اما این حسرت به دلشان ماند و دولتی بر سر کار آمد که از همین الان رژیم صهیونیستی را در غمی جانکاه فروبرده و آمریکا نیز بغض و کینه خود را نسبت به آن ابراز کرده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: این موفقیت بزرگ را به جریان مخلصانه حزب‌الله که در حقیقت موفقیت مردم لبنان بود، تبریک می‌گوییم.

خاتمی همچنین با اشاره به مسائل داخلی کشور به دهه‌ی فجر اشاره کرد و گفت: در آستانه‌ی دهه‌ی فجر قرار داریم که در واقع فجر عزت، عظمت ، آزادی و استقلال است و باید با شکوه به استقبال آن برویم.

خطیب امروز نماز جمعه‌ی تهران با بیان این که دهه فجر اسلام را زنده کرد، افزود: انقلاب اسلامی عظمت دین را به صحنه آورد، حاکمیت کفر را متزلزل کرد، و خیزش اسلامی را در جهان صورت داد.

امیدوارم که رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما در این ایام دین خود را به انقلاب ادا کنند، و با رویکردی مقایسه‌ای برای نسل دوم و سوم انقلاب بگویند که چه بود، و چه شد تا این دو نسل نیز با بصیریت هر چه بیشتر مدافع انقلاب بزرگ اسلامی باشند.

وی همچنین به افق آینده‌ی انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: 10 عنصر است که آینده‌ی روشن انقلاب را رقم می‌زند، این عناصر عبارتند از معنویت، رهبری الهی، بصیرت، استکبار ستیزی، وحدت، صبر، شکر، یاری خداوند، گسترش فرهنگ عدالت و عبرت آموزی از تاریخ.

خاتمی با اشاره به موضوع معنویت اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما در بستر معنویت شکل گرفت. مساجد پایگاه انقلاب بود و شعارهای دینی حجم عظیم مردم را به صحنه آورد.57 سال حکومت سیاه پهلوی را کمونیست‌ها ،لیبرال‌ها و ملی مذهبی‌ها نتوانستند ذره‌ای بلرزانند و تنها جریانی که به صحنه آمد و قدرت تزلزل رژیم را پیدا کرد قدرت دین و مرجعیت دینی بود.

امام جمعه موقت تهران با گرامی‌داشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) ادامه داد: دم زدن از رگ و ریشه‌های ناسیونالیستی، با جنس انقلاب سازگار نیست و افرادی هم که قبل و پس از انقلاب از این موضوعات سخن می‌گفتند کاری از پیش نبردند. ما باید در همه‌ی عرصه‌های کشور اعم از آموزش و پرورش و هنر در عنصر دین بدمیم.

وی گفت: در شان نظام جمهوری اسلامی نیست که تئاترهایی مبتذل در معرض دید مردم بگذارند که بوی غفلت از ارزش‌های اسلامی می‌دهد.

خاتمی د رادامه با بیان این که آینده‌ی انقلاب را دین رقم می‌زند به مساله‌ی رهبری اشاره کرد و افزود:‌ نگرانی که در جریان حرکات امروز دنیای اسلام داریم خلاء رهبری است.امیدواریم که این جریانات به دنبال یک رهبر مسلمان بگردند و نگرانی ما را از این جهت برطرف کنند. بحمدالله انقلاب اسلامی این مشکل را نداشت.

امام جمعه‌ی موقت تهران با بیان این که ما ولی فقیه خود را جانشین امام زمان (عج) می‌دانیم خاطر نشان کرد: تمام تلاش جریان فتنه در طول 8 ماه این بود که قداست ولایت را بشکند، اما خودشان شکستند و به برکت بصیرت شما روز به روز بر محبوبیت ولی فقیه افزوده شد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به موضوع بصیرت اظهار کرد: بصیرت شما مردم عزیز 8 سال جنگ را اداره کرد و کشور را در مقابل هجوم بیگانگان بیمه کرد. همین بصیرت حماسه‌ی 9 دی 88 را آفرید که کشور را در برابر ضد انقلاب داخلی بیمه کرد.این عنصر است که آینده‌ی انقلاب را رقم می‌زند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در عرصه‌ی اداره‌ی کشور سه نکته مهم است، اول آنکه کشور باید بر اساس قانون اداره شود زیرا قانون است که به کشور سامان می‌دهد و همه باید در برابر آن برابر باشند. لذا هیچ کس نباید با استفاده از رانت‌های سیاسی و اقتصادی در حاشیه‌ی امنیت قرار گیرد.

خاتمی گفت: نکته‌ی دیگر آن است که اطاعت از ولایت فقیه یک واجب شرعی برای همه است و برای مسئولان واجب تر است. زیرا علاوه بر تکلیف عمومی، اصل 57 قانون اساسی نیز تصریح کرده که سه قوه زیر نظر ولایت مطلقه عمل می‌کند، بنابراین همه‌ی مسئولان باید رهنمودهای ولایت را بپذیرند و تخطی در این مورد از هیچ کس پذیرفته نیست.

امام جمعه‌ی موقت تهران تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها به صراحت از اختلاف رسانه‌ای مسئولان نهی کردند و آن را خلاف شرع دانستند ، اطاعت از این رهنمود یک تکلیف شرعی است. وقتی اختلاف مسئولان به مردم کشیده شد جامعه به سمت اختلاف می‌رود. لذا از همه‌ی مسئولان محترم و رسانه‌ها درخواست می‌کنم که اختلافات را کنار بگذارند و موارد اختلافی را به صورت خصوصی و با بحثهای طلبگی با یکدیگر حل و فصل کنند.

وی در بخش پایانی خطبه‌های دوم نماز جمعه تهران خطاب به شخصیت‌های صاحب تریبون تقاضا کرد که این شخصیت‌ها پیش از اظهار نظر و کشاندن بحث به تریبون‌ها ببیندد که چه کسی از حرفشان استفاده می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین