کد خبر: ۱۲۰۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۱

تصاویر کشتی‌های پرنده که به ناوگان هوایی می‌پیوندند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تکمیل نسلی جدید از کشتی‌های پرنده هیبریدی و آماده شدن آنها برای پرواز و حمل و نقل در آینده ای نه چندان دور ناوگان هوایی کشورهای مختلف را متحول کرده و تعریف جدیدی را از بالون‌های ساده و تفریحی ارائه خواهند کرد. 

مایکل استوارت مدیر اجرایی شرکت WSC، شرکتی بریتانیایی که موفق به طراحی کشتی‌های پرنده جدیدی شده معتقد است تفاوت میان کشتی ابداعی آنها و بالن‌های قدیمی بسیار زیاد است. کشتی‌های جدید SkyLiner نام داشته و ترکیبی از هواپیما و کشتی پرنده به شمار می‌رود.

استوارت می‌گوید گاز هلیوم موجود در بالن‌ها و ویژگی‌های آیرودینامیکی اوج گرفتن در هواپیماها و ترکیب آنها با یکدیگر همه چیز را متحول می‌کند. همچنین دو موتور در دو سوی این کشتی قرار گرفته که می‌تواند کنترل کشتی را در سرعت‌های پایین امکان‌پذیر کند در حالی که دیگر ویژگی‌های این کشتی نیاز به کنترل انسان را برای فرود ایمن از بین خواهد برد.

این کشتی پرنده می‌تواند بیش از 200 تن بار را حمل کند و با استفاده از سیستم فرود تشکی بدون نیاز به باند فرودگاه در هر مکان مسطح و سختی فرود بیاید. به گفته استوارت کاربرد این کشتی پرنده بی‌چون و چرا در بخش حمل بار خواهد بود.

از سویی دیگر شرکت بریتانیایی Hybrid Air Vehicles سال گذشته قراردادی را برای ساخت کشتی پرنده مشابه با ارتش آمریکا به امضا رساند. این کشتی که LEMV نام دارد از یک زمین فوتبال بزرگتر است و می‌تواند در ماموریت‌های تجسسی در ارتفاع بیش از 6 کیلومتر مورد استفاده قرار گیرد.

با این همه استوارت معتقد است قابلیت‌های این کشتی‌های پرنده باید در بخشی دیگر به جز ارتش مورد استفاده قرار گیرد زیرا با استفاده از این کشتی‌ها، مسیر سرزمین‌هایی که از طریق وسایل رایج حمل و نقل امکان دسترسی به آنها وجود ندارد، باز خواهند شد و به این شکل فرصت‌های جدیدی برای بهره برداری از معادن و منابع طبیعی در مناطق دورافتاده به وجود خواهد آمد.

همچنین حمل و نقل با استفاده از این کشتی‌ها کم هزینه‌تر خواهند بود به شکلی که هزینه سفر یک کشتی پرنده 50 تنی هزار و 500 پوند در ساعت خواهد بود.

ساخت این کشتی‌های پرنده توجه بزرگان صنعت هوانوردی را نیز به خود جلب کرده است بطوریکه شرکت بوئینگ در سال 2008 اعلام کرد قصد دارد با همکاری شرکت SkyHook وسیله پرنده سنگینی را تولید کند. این ابزار که نیمی بالون و نیمی هلیکوپتر است می تواند بیش از 40 تن بار را تا 321 کیلومتر مسافت حمل کند.

یک شرکت استرالیایی نیز در این رقابت بیکار نمانده و کشتی پرنده‌ای که از آن به عنوان هواپیمای عمود پرواز یاد می‌شود، با قابلیت حمل 150 تن بار ساخته است.

بر اساس گزارش سی ان ان، متخصصان معتقدند این نوع جدید از کشتی‌های پرنده می‌توانند در بازار آینده حمل و نقل جایگاه ویژه‌ای به دست بیاورند اما تبدیل شدن آنها به یکی از ابزارهای رایج حمل بار کمی بعید به نظر می‌رسد و از این وسایل تنها در شرایطی استفاده خواهد شد که دسترسی به مقصد دشوار و یا خطرناک باشد. {$old_album_120595}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین