کد خبر: ۱۲۰۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴

ناله حاتمی‌کیا از دوستی خاله خرسه مسئولان با سینمای دفاع مقدس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم رونمایی از مجموعه آثار ابراهیم حاتمی‌کیا در حوزه سینمای دفاع مقدس به نام پلاک ظهر دیروز با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدرضا عباسیان و محمد پیرهادی در موسسه رسانه‌های تصویری رونمایی شد. 

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینمای ایران با اشاره به اینکه امروز بسیار خوشحال است این مجموعه رونمایی می‌شود، گفت: من سال‌ها شاهد بودم که فیلم‌هایم بدون کیفیت به نمایش درمی‌آید و حتی تلویزیون نیز فیلم‌ها را بدون کیفیت نمایش می‌دهد. 

وی ادامه داد: من بارها در تلویزیون می‌دیدم که به طور مثال فیلم مهاجر که محصول دهه معاصر است در کنار فیلم‌هایی از چارلی چاپلین به نمایش در می‌آیند و فیلم‌های چارلی چاپلین کیفیت بسیار بهتری نسبت به فیلم مهاجر برخوردار است و حتی من این مسأله را به ضرغامی نیز اعلام کردم. 

وی ادامه داد: بارها در مراکز فرهنگی و دانشگاه‌های خارج از کشور از من فیلم خواستند، اما امکان اینکه فیلم با کیفیت داده شود وجود نداشت، به نظر من همین امر باعث شده است تا سینمای جنگ در آن سوی آب‌ها مهجور شود، به همین دلیل دست به تهیه چنین مجموعه‌ای زدیم و آن را آماده کردیم. 

حاتمی‌کیا افزود: فیلمسازی برای من مهم است، اما کیفیت تصویر نیز نباید از بین برود و امیدوارم چنین مجموعه‌هایی برای فیلمسازان دیگر نیز تهیه شود. 

حاتمی‌کیا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پخش فیلم‌های خود در تلویزیون و حق رایت‌ آنها گفت: حق رایت برای ما یک غصه قدیمی است. من جزو افرادی هستم که فیلم‌هایم در تلویزیون در سال نزدیک به 20 مرتبه پخش می‌شود و آنچه نصیب من می‌شود فقط دعای خیر بینندگان است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا باز هم فیلم جنگی می‌سازد یا خیر گفت: من قطعاً باز هم فیلم جنگی می‌سازم، اما بعد از موج مرده صراحتاً اعلام کردم که به صورت صریح روی فیلم جنگی نمی ایستم. 

وی با اشاره به وضعیت امروز فیلم‌های جنگی و دفاع مقدس گفت: متاسفانه در سالهای‌ اخیر فیلم‌های دفاع مقدسی و جنگی بوی کهن‌گی می‌دهند و از یک عقب‌ماندگی برخوردار است. دلیل این امر آن است که متاسفانه مسئولان و تصمیم‌گیرندگان ذهن جمود و بسته‌ای دارند درحالی که ذهن جوان‌ها تازه است و امروز باید نسل فرزندان من بیایند و فیلم خودشان را در حوزه سینمای دفاع مقدس بسازند. 

وی با اشاره به اینکه امروز سینمای دفاع مقدس در حوزه مدیران دولتی گرفتار شده است، گفت: متاسفانه به دلیل آنکه بسیاری از فیلم‌ها برای بخش دولتی ساخته می‌شود و مدیران دولتی نیز در حوزه سینمای دفاع مقدس دچار ترس هستند ما امروز شاهد فیلم‌های مرده هستیم و به نظر می‌رسد انگار فقط سفره‌ای باز است که عده‌ای از آن سود ببرند. 

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره نمایش ندادن فیلم‌های حاتمی‌کیا به طور مطلوب در خارج از کشور و همچنین شرکت نکردن در جشنواره‌های خارجی گفت: این امر غصه همیشگی من است. متاسفانه زمانی که بحث دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک و هفته‌های فیلم مطرح می‌شود و یا مسائل تحقیقاتی مطرح است، از فیلم‌ها استقبال می‌شود، اما در زمان جشنواره‌های سینمایی یک قصوری درباره فیلم‌های دفاع مقدسی وجود دارد. زمانی بر روی فارابی بسیار فشار بود و فارابی نیز گروهی را مجبور می‌کرد که به طور مثال فیلم من را نیز همراه فیلم کیارستمی به خارج از کشور بفرستند در حالی که تمامی اینها دروغ بود و فقط برای اینکه در داخل کسی به دلیل کم توجهی به سینمای دفاع مقدس ذبح نشود چنین کاری صورت می‌گرفت. 

وی ادامه داد: متاسفانه امروز مسوولانی که باید مرد جنگی باشند و وارد حوزه فیلم‌های جنگی شوند وجود ندارد، البته برای من جشنواره‌ها و شرکت در آنها هیچ‌گاه مسئله و مهم نبوده است اما غصه من این بود که نگهبانانی که باید نگهبان عرصه فرهنگ باشند خوب عمل نمی‌کنند. 

حاتمی‌کیا با اشاره به مهجور بودن سینمای دفاع مقدس در خارج از کشور گفت: این سینما دارای تمامی مولفه‌های بعد از انقلاب است و تمامی زایش‌های خود را از انقلاب می‌گیرد اما در داخل برخلاف فریادهایی که برای سینما زده می‌شود، هیچ حمایتی از آن نمی‌شود و دوستی عده ای با سینمای دفاع مقدس یک دوستی خاله خرسه است. 

وی با اشاره به اینکه نگاه جشنواره‌های خارجی به سینمای دفاع مقدس با نگاه ما متفاوت است، گفت: نگاه آنها به سینمای جنگ یک نگاه ضد جنگ است و نگاه آنها نگاه سلبی است درحالی که نگاه من یک نگاه آرمانی و ایجابی است. 

حاتمی‌کیا با اشاره به فیلم‌هایی که از سینمای دفاع مقدس ایران در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمده است،گفت: فیلم‌هایی مانند آبادانی‌ها که یک فضای ضد جنگ و فاشیسم‌زده را روایت می‌کنند خوب قبول می‌شود و یا فیلمی مانند دندان مار نیز در جشنواره برلین پذیرفته شد، اما نگاه من با این نوع نگاه متفاوت است و من در فیلم فضای جنگ خودمان را تصویر می‌کنم. 

وی ادامه داد: البته باید بگویم سینمای دفاع مقدس امروز در داخل نیز مهجور است و چشمه دفاع مقدس به همت بعضی دوستان خیر خواه امروز خشک شده است. 

حاتمی‌کیا در پاسخ به سوالی درباره ساخت فیلم درباره جنگ عراق و افغاستان گفت: من دوست داشتم درباره این 2 جنگ فیلم بسازم، اما امکان‌پذیر نشد هرچند من برخلاف ملاقلی‌پور که متخصص فیلم‌های جنگی است نه می‌توانم و نه حوصله تق و توق‌های جنگ را دارم. 

وی با اشاره به رابطه خود با مخاطبان گفت: من همیشه رابطه‌ام با مردم و مخاطبان خیلی خوب بوده است و نگاه آنها را می‌پسندیدم. 

حاتمی‌کیا با اشاره به وضعیت فیلمسازی امروز گفت: همانگونه که گفتم امروز جنس نگاه به جنگ کهنه شده است و متاسفانه فیلم‌هایی که ساخته می‌شود حتی در تلویزیون نیز منطق ندارد و انگار نسبتی بین هنرمند و زمانه خود و جامعه خود وجود ندارد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره فیلم اخراجی‌ها گفت: به نظر من اخراجی‌ها بر روی نقطه کوری که در فیلم‌های جنگی دیگر مطرح نشد ایستاده است اما فروش آن مواردی دارد و دلایلی دارد که باید تحلیل شود هرچند من علاقه‌ای ندارم درباره فیلم اخراجی‌ها صحبت کنم. 

محمدرضا عباسیان مدیر موسسه رسانه‌های تصویری نیز با اشاره به رونمایی از مجموعه فیلم‌های حاتمی‌کیا گفت: یکی از برنامه‌های ما تهیه محصولات شخصیت محور است به همین دلیل اولین مجموعه فیلم‌های حاتمی‌کیا با عنوان پلاک شامل 13 عنوان فیلم با کیفیت خود و با زیر نویس عربی، انگلیسی و فارسی و همچنین یک مصاحبه اکبر نبوی و حاتمی‌کیا در یک قاب با کیفیت خوب عرضه شده است. 

وی ادامه داد: ما در تولید این محصولات بیشتر به دنبال یک فعالیت فرهنگی و تحقیقاتی بودیم و محصولی که امروز تولید شده است هدیه فاخری است که می‌توان آن را در کنار آثار دیگر هدیه داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین