کد خبر: ۱۲۰۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۴

انتقاد از اقدام مدیرکل ارشاد استان کرمان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرمسئول هفته‌نامه فردوس کویر با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درباره خانه مطبوعات پرسش‌هایی مطرح کرده است. 

در بخشی از این نامه آمده است: اول اینکه، قراراست در اساسنامه‌ جدید دونفر نیز از نهادهای محترم استانداری و ارشاد به صورت انتصابی در شورای مرکزی یک تشکل صنفی غیردولتی حضور داشته باشند و دیگر، انتصاب هیات اجرایی برای برگزاری انتخابات، آنهم بدون ذکر نام اعضا، اهداف و وظایف آن و سوم، شائبه حذف اعضاء قبلی دارای کارت عضویت .چهارم، عضوگیری جدید. پنجم، مهلت محدود برای ثبت نام از داوطلبان عضویت در خانه و ششم، کاندیداتوری شورای مرکزی آنهم بدون اعلام شرایط و ضوابط مندرج در اساسنامه.

در این نامه با اشاره به اینکه خانه مطبوعات یک تشکل صنفی غیردولتی محسوب می شود و همچون سایر تشکل‌های صنفی، مجمع عمومی آن رکن اصلی تصمیم گیری است، ابهامات شش گانه فوق الذکر به عنوان «انحراف از مفاد اساسنامه» ذکر شده و آمده است: قطعا مد نظر شما نهادی مشکل گشا، کارا و ایجاد اتاق فکری با حضور نخبگان مطبوعات محلی کرمان برای به سامان رساندن مشکلات بیش از یک‌صد نشریه‌ محلی است که امروز در گرداب صدها مشکل کوچک و بزرگ خود دست و پا می‌زنند و این استان را هنوز در حسرت یک روزنامه وزین و در شان سابقه تاریخی و فرهنگ غنی‌اش نگه داشته اند. آنچه در این برهه‌ حساس از جناب‌عالی انتظار می‌رود صرفا فراهم آوردن زمینه‌ نظارت دقیق بر تشکیل این نهاد توسط خود روزنامه نگاران است و متعاقب آن، حمایت از آن، نه حرکت کردن در مسیر کاری عبث و بی سرانجام و صرفا رفع مسئولیت که متاسفانه چنین نگرشی در دوره‌های قبل نیز راه را بر پایه‌گذاری یک خانه مستحکم هموار نکرد، و بر سر این خانه آن آمد که دیدیم و امروز به مصداق «عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود» مسبب ویرانی مجدد این نهاد نباشید، و این انتظاری به حق و قانونی از جناب‌عالی است.

مدیرمسئول هفته نامه فردوس کویر در ادامه نامه خود خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، آورده است: در همه‌ اساسنامه‌هایی که تا کنون در خانه مطبوعات اجرا، اصلاح و مصوب شده است و حتی در آخرین اساسنامه پیشنهادی وزارت ارشاد، همواره شورای مرکزی منتخب مجمع عمومی به صورت انتخابی بوده است. ولی در مصاحبه حضرت‌عالی خبر از پیشنهاد حضور دو نفر نماینده انتصابی از نهادهای محترم استانداری و ارشاد آمده است و این در حالی است که در هیچ صنفی حتی اصناف تولیدی و توزیعی که داعیه فرهنگ مکتوب هم ندارند و از میان بازاریان و کسبه انتخاب می‌شوند، نماینده‌ای انتصابی حضور ندارد. با این عمل، اهالی مطبوعات افرادی ضعیف، نامحرم و بدون داشتن نظر و اندیشه تلقی می‌شوند که نمی‌توان آن‌ها را برای حل مشکلاتشان و احقاق حقوقشان آزاد گذاشت و بایستی حتما بر کار تصمیم‌گیری آنان نظارت مستقیم داشت!

این نامه می افزاید: بنظر می‌رسد هیات اجرایی انتصابی جناب‌عالی نیز با مصلحت اندیشی و بدون بها دادن به نظرات پیشکسوتان مطبوعات محلی و استفاده از تجربیات دست اندرکاران قبلی خانه مطبوعات و عدم توجه به نظرات کارشناسان حقوقی در باب برگزاری مجامع و رعایت قوانین مربوطه و از همه مهمتر عدم توجه به آسیب شناسی خانه مطبوعات در دوره‌های گذشته تشکیل شده است. حال، گذشته از موارد فوق، وحتی با فرض این‌که اعضاء هیات مذکور از معتمدین شما باشند، باز چه دلیلی دارد که نام آن‌ها فاش نشود و اهالی مطبوعات آن‌ها را نشناسند؟ مگر قرار است کاری محرمانه انجام شود و یا مواد مربوط به تشکیل مجامع عمومی در اساسنامه و آیین نامه‌های برگزاری انتخابات تغییر کرده که بدین گونه برخورد می‌شود!؟

در ادامه این نامه آمده است: برادر بزرگوار، جناب آقای سعیدی؛ درست است که در این خانه مدتی بسته بود، اما دلیل نمی شود که با بسته بودن یک در، چارستون این خانه نیز فروریخته باشد و باید آنرا کوبید و از نوساخت. تجربه این‌جانب در برگزاری چندین دوره انتخابات خانه مطبوعات ثابت کرده است که اگر شرایط وافی و کافی برای اعضاء و کاندیداها وجود نداشته باشد، بیم آن می‌رود که با لشکرکشی عده‌ای خاص، مجددا حقیقت خانه در اثر مصلحت اندیشی‌های بعضا سیاسی که قاعدتا نباید در تشکل‌های صنفی رسوخ داشته باشد، ذبح شرعی بشود. جناب سعیدی؛ شما مسئولیت سنگینی دارید؛ چراکه خانه مطبوعات را در استانی راه اندازی می‌کنید که روزنامه نگاریش قدمتی بیش از صد سال دارد و اهالی مطبوعات آن همواره در کل کشور سرآمد بوده‌اند و تاثیر گذار و پیشرو.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین