کد خبر: ۱۲۰۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴

اعلام روز خشم مردم بحرین و یمن/ اعتراضات به سودان هم کشیده شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شیعیان بحرینی که بیش از سه دهه است زیر سلطه حاکمیت اقلیت غیرشیعی این کشور به سر می‌برند، این روزها با تأثیر پذیرفتن از حوادث تونس، مصر و دیگر کشورهای عربی، قصد دارند به عنوان اولین کشور عربی حوزه خلیج فارس برای دست یافتن به حقوق پایمال شده خود، دست به تظاهرات گسترده‌ای علیه حاکمیت این کشور بزنند.

به گزارش شیعه‌آنلاین، این منبع آگاه بحرینی که مدتی نیز از مسئولان دولتی در این کشور به شمار می‌رفت، در ادامه افزود: این شیعیان قصد دارند با نمونه‌برداری از تظاهرات مصر، ۲۵ بهمن آینده را به نام “روز خشم شیعیان بحرین” قرار داده و تظاهرات گسترده‌ای را علیه رژیم حاکم در این کشور به راه اندازند.

این منبع شیعه بحرینی به نقل از “محمد علی الستری” مشاور شیخ “حمد بن عیسی آل خلیفه” پادشاه بحرین، افزود: خبر “روز خشم شیعیان بحرین” که به گوش پادشاه بحرین رسید، به شدت خشمگین و نگران شده و فوراً دستور تشکیل جلسه اضطراری با حضور مقامات ارشد سازمان اطلاعات و امنیت بحرین، برای بررسی موضوع را داد.

روز خشم مردم یمن: سوم فوریه، ۱۴ بهمن

در حالی که احزاب مخالف یمن تهدید کردند که تظاهراتی را در روز پنجشنبه که بزرگترین تظاهرات یمن محسوب می‌شود برگزار خواهند کرد، رئیس جمهور یمن دست به یک سری اقدامات در برای خاموش کردن اعتراض‌های مخالفان زده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه القدس العربی – چاپ لندن – احزاب مخالف اصلی یمن اعلام کردند که قصد دارند که بزرگترین تظاهرات خود را در میدان التحریر در پایتخت صنعا و دیگر شهرهای یمن در روز پنجشنبه سوم فوریه برگزار کنند.

این گروه‌ها روز پنجشنبه را “روز خشم” اعلام کردند. آنها خواستار تغییر و پاسخ گویی به خواسته‌هایشان از سوی دولت هستند.

این در حالی است که علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن پیش از رفتن مخالفان به خیابان‌ها دست به یکسری اقدامات در راستای پاسخ گویی به خواسته‌های مخالفان زده است، از جمله اینکه حقوق کارمندان را افزایش داده است.

علی عبدالله صالح همچنین وعده داده است در راستای خدمت رسانی و بهبود وضعیت معیشتی مردم برنامه‌هایی را در نظر گرفته است.

ناآرامی‌های جاری مصر به کشور سودان در جنوب مصر نیز کشیده شد 

بی بی سی گزارش داد که دیروز (یکشنبه ۳۰ ژانویه) هزاران شهروند معترض در خارطوم، پایتخت سودان، با پلیس ضد شورش درگیر شدند. 

بیشتر معترضین، جوانانی بوده‌اند که گفته‌اند با وجود خشونت‌های پلیس و بازداشت‌های دیروز، باز به خیابان‌ها خواهند آمد. 

معترضان می گویند از عدم وجود آزادی های عمومی و همچنین افزایش هزینه‌های زندگی عصبانی هستند. 

اعتراضات آنها از تظاهرات مردم تونس و مصر الهام گرفته و جوانان از شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، از جمله فیس بوک، برای هماهنگ کردن اعتراضات استفاده می کنند. 

تظاهرات اخیر، شرایط را برای عمر البشیر، رییس جمهوری سودان، مشکل تر کرده است. 

با رای مردم جنوب سودان برای استقلال در همه پرسی اخیر، این کشور در آستانه تقسیم شدن به دو قسمت است. 

نتایج اولیه از همه پرسی جنوب سودان نشان می دهد که نزدیک به ۹۹ در صد مردم آن منطقه خواستار استقلال هستند. 

در جنگ های داخلی آن کشور میان اقوام عمدتا مسلمان شمال و اقوام عمدتا مسیحی و همچنین افرادی که به ادیان کهن پایبندند در جنوب بیش از دو میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. 

اکنون که قرار است جنوب سودان، که ذخایر نفت آن کشور را در اختیار دارد، در پی همه پرسی اخیر، در ماه ژوئیه مستقل شود؛ فشار بیشتری بر اقتصاد شمال سودان و عمر البشیر، رئیس جمهوری، وارد خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین