کد خبر: ۱۲۰۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۴

خدا پدر یانی را بیامرزد!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: پیش از اجرای كنسرت یانی در آكروپلیس یونان، خانواده‌ روحانی با نام انوشیروان روحانی در میان اهالی موسیقی و مردم شهره بود. انوشیروان روحانی برادر بزرگ‌تر خانواده آهنگ‌های معروف و ماندگاری چون «تولدت مبارک» و «سلطان قلب‌ها» را ساخته بود. بنابراین كمتر كسی تا سال 74 نامی از شهرداد روحانی شنیده بود تا سال 72 كنسرت یانی در آكروپلیس برگزار شد و ویدئوهای این كنسرت با تاخیر به ایران رسید.

به گزارش خبرآنلاین؛ مردم ایران اما به هیچ روی با موسیقی كلاسیک احساس نزدیكی نمی‌كردند. چرا كه موسیقی كلاسیک نه رسانه‌ای داشت و نه كنسرت‌های زیادی برایش برگزار می‌شد. حالا در كنسرت یانی رهبر اركستر، یک ایرانی بود به نام شهرداد روحانی كه در پایان كنسرت هم خیلی خوب و البته سریع! ویولن می‌نواخت.

تاریخ ثابت كرده ما ایرانی‌ها بسیار بیشتر از آن‌كه حافظه‌ شنیداری خوبی داشته‌ باشیم، حافظه‌ تصویری خوبی داریم. برای ما، همان اجرای شهرداد روحانی كافی بود تا برای همیشه او را در ذهن داشته باشیم و از او خوشمان بیاید. در ضمن او را به عنوان یكی از بزرگترین رهبران اركستر جهان بشناسیم. دلیل؟ این‌كه با یانی اجرا كرده...آن هم كجا؟ در آكروپلیس كه هیچكس را برای اجرای موسیقی به آن راه نمی‌دهند. هنوز كه هنوز است اگر بخواهید آدرس شناسه‌ روحانی را به كسی بدهید به راحتی می‌توانید بگوئید «رهبر اركستر یانی»! در نشست‌های خبری سال‌های اخیر هم با وجود آنكه بیش از 15 سال از آن ماجرا گذشته باز یكی از سوال‌های خبرنگاران حتما همان ماجرای همكاری‌ روحانی با یانی است.

البته اینكه ما شهرداد روحانی را به این دلیل به ذهن سپرده‌ایم، چیزی از ارزش‌های او كم نمی‌كند. شهرداد روحانی تحصیلكرده‌ موسیقی است. از كودكی در خانواده‌ای بزرگ شده كه در آن همیشه موسیقی جریان داشته است. اركسترهای مختلفی را در دنیا رهبری كرده و عرق خاصی نسبت به اركستر سمفونیك تهران دارد.

همه‌ این‌ها درست! اما دلیل نمی‌شود كه هر وقت كفگیر دفتر موسیقی و انجمن موسیقی به ته دیگ خورد از آمدن او در مقام رهبر اركستر سمفونیک استفاده شود تا بلكه محبوبیت او در میان عامه باعث شود ضعف‌های هویدای موسیقی پوشانده شود. گفتم عامه چرا كه اصولا موسیقی جدی جز موسیقی پاپ در میان خواص طرفدار دارد و اگر این موسیقی جدی، موسیقی سمفونیك كلاسیك باشد كه كار بسی دشوارتر است.

امسال در حالی جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود كه به سختی می‌توان نام گروه معتبری را در آن یافت. به جز این از آمارها هم به راحتی می‌توان فهمید كه تعداد گروه‌های شركت‌كننده در جشنواره تا چه میزان كم شده است. پارسال 230 گروه و امسال 130 تا!

آوردن شهرداد روحانی به عنوان رهبر اركستر سمفونیک تهران، بار اول نیست كه اتفاق می‌افتد و بعد از اجرای او در جشنواره، برای بار آخر هم نخواهد بود. اما خیلی خوب می‌شد اگر دفتر موسیقی گزینه‌های تازه‌تری هم داشت تا از آنها به عنوان برگ برنده‌ جشنواره‌ موسیقی استفاده می‌كرد. برگی كه البته نیست!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین