کد خبر: ۱۲۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۰
گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و مصر؛

باراک اوباما: انتقال قدرت در مصر باید همین حالا انجام شود

مبارک وعده داد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شرکت نکند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با «حسنی مبارک»، همتای مصری خود گفت که مبارک متوجه است که وضع کنونی پایدار نیست و تغییر، اجتناب‌ناپذیر است. 

باراک اوباما با اعلام این‌که گذار در مصر باید همراه با نظم، معنی‌دار و صلح‌آمیز باشد، خطاب به جوانان معترض مصری گفت: «ما صدای شما را می‌شنویم.» 

وی همچنین تاکید کرد که انتخاب حکومت آینده مصر با خود مردم این کشور است و سایر کشورها نباید در این امر دخالت کنند. 

باراک اوباما ضمن تاکید بر حقوق اساسی مردم مصر، از ارتش این کشور به خاطر برخورد مسالمت‌جویانه با معترضان تقدیر کرد. 

رئیس‌جمهوری مصر نیز برای بار دوم پس از آغاز اعتراض‌های گسترده مردمی در تلویزیون این کشور حاضر شد و گفت که وظیفه کنونی وی تسهیل انتقال آرام قدرت است. 

مبارک همچنین وعده داد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شرکت نکند.
وی گفت كه پیش از این نیز قصد شرکت در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را نداشته است. 

بنا بر این گزارش، انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.
سخنرانی ضبط شده مبارک در حالی از تلویزیون دولتی مصر پخش شد که صدها هزار نفر از شهروندان این کشور سه‌شنبه ـ‌دیروزـ در هشتمین روز از اعتراض‌های گسترده ضدحکومتی در قاهره، اسکندریه و شهرهای دیگر در تظاهراتی آرام شرکت کردند. 

تجمع‌کنندگان همچنین از تصميم خود برای راهپیمایی به طرف کاخ ریاست‌جمهوری در روز جمعه خبر دادند. 

حسنی مبارک در سخنرانی خود از اعتراض‌های گسترده مردم انتقاد کرد و گفت که پدیده‌ای که به عنوان حرکت صلح‌آمیز شروع شده بود، با هدایت عده‌ای «بزدل سیاسی» به رخدادی خشونت‌آمیز تبدیل شد. 

وی تاکید کرد که برای گفت‌و‌گو با احزاب سیاسی اعلام آمادگی کرده است ولی قدرت‌های سیاسی وجود دارند که این پیشنهاد را رد کرده‌اند. 

مبارک همچنین گفت که مصر را ترک نخواهد کرد. 

پیش از سخنرانی مبارک، مقام‌های آمریکایی خبر دیدار «فرانک ویزنر»، نماینده اعزامی باراک اوباما به مصر با وی را تایید کردند. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ویزنز در این دیدار که دوشنبه انجام شد به نقل از باراک اوباما تاکید کرده است که حسنی مبارک و فرزندش، «جمال مبارک»، نباید در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی مصر شرکت کنند. 

اما ویزنر خواهان کناره‌گیری فوری مبارک از قدرت نشده است. 

با این وجود «جان کری»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در مقاله‌ای که در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شد، از مبارک خواسته است که عزت‌مندانه از قدرت کناره‌گیری کند. 

«مارگارت اسکوبی»، سفیر آمریکا در مصر هم سه‌شنبه با «محمد االبرادعی»، مديركل سابق آژانس انرژی اتمی و رهبر مخالفان مصر تلفنی گفت‌و‌گو کرد. 

البرادعی بار دیگر از حسنی مبارک خواست که حداکثر تا جمعه از قدرت کناره‌گیریی کند و گفت که تا زمانی که مبارک از قدرت کناره نرود با دولت مذاکره نخواهد کرد. 

«اخوان المسلمین»، از گروه‌های اپوزيسيون مصر هم اعلام کرده است که تا برکناری رئیس‌جمهوری مصر، هیچ گفت‌و‌گویی با دولت انجام نخواهد داد. 

ارتش مصر طی بیانیه‌ای وعده داده است که علیه تظاهرکنندگانی که خواستار برکناری حسنی مبارک هستند به زور متوسل نشود و به «حقوق مشروع مردم» احترام بگذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین