کد خبر: ۱۲۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۴ - ۰۹:۴۶

مبارك: خواهان محدوديت قدرت رئيس جمهورى هستم

آفتاب‌‌نیوز : - آقاى رئيس جمهور! هنگامى كه ابتكار عمل خود در مورد افزايش نامزدهاى انتخاباتى را ارائه كرديد، انتظار آنچه را كه ما امروز شاهد آن در عرصه سياسى مصر هستيم، داشتيد؟ 

از هنگامى كه مسؤوليت هاى رياست جمهورى را به عهده گرفتم، بر اين باور بودم كه اصلاحات سياسى بايد همزمان با اصلاحات اقتصادى - اجتماعى باشد. اين طرح دو سال پيش به ذهنم آمد و هدف آن، ايجاد تغيير و دگرگونى عمده در صحنه سياسى كشور بود. من اين حجم فعاليت سياسى را پيش بينى مى كردم. واكنش ها به طرح من و تحولات پس از آن تأييد مى كند كه عرصه سياسى ما واقعاً وارد يك روند جديد، پرهيجان و پويا شده است. در مورد برخى مناقشات و جنجال ها هم انتظار آنها وجود داشت و من از اين بابت نگران نيستم. چيزى كه مهم است، اينكه تمام نيروهاى سياسى بر روى آينده متمركز شوند و با همكارى با يكديگر زندگى بهترى را براى مردم كشورمان در اين روند جديد به ارمغان بياورند. مردم مى توانند انتخاب خود را داشته باشند و آنها تفاوت ميان شعارهاى توخالى و برنامه جدى من را مى دانند. 

- در اين ايام انتخاباتى چگونه با مسؤوليت هاى خود به عنوان رئيس جمهورى كنار رويدادهايى كه در عراق، فلسطين، سودان و نقاط ديگر در منطقه اى كه بر امنيت ملى كشور تأثير مى گذارد مى افتند، كنار مى آييد؟
شركت من در انتخابات رياست جمهورى به عنوان نامزد حزب دموكراتيك ملى يك چيز است و مسؤوليت هاى من به عنوان رئيس جمهور يك چيز ديگر. در هنگام انتخابات و در زمان تبليغات من به وظايف خود در مسائل داخلى و خارجى عمل مى كنم. اخيراً با «ايهود باراك»، نخست وزير اسبق اسرائيل و محمود عباس (ابومازن) رئيس دولت خودگردان فلسطين ملاقات كرده و با رهبران عرب و جهان به طور مرتب تماس داشته ام. امنيت ملى مصر اولويت هميشگى من است. دوران نگران كننده اى در منطقه است. هم در فلسطين پس از خروج اسرائيل از غزه و هم در عراق و سودان.
همچنين فشارهاى عظيمى كه بر روى سوريه و لبنان و روابط آنها وجود دارد، همچنين وضعيت شاخ آفريقا. مصر نقش حياتى و مهمى در منطقه و صحنه جهانى دارد و ارتباط مستقيمى بين مسائل داخلى و امنيت مصر و منطقه وجود دارد. به خاطر شرايط فعلى منطقه، من خواهان برپايى نشست فوق العاده سران عرب در «شرم الشيخ» شدم. مسائل نگران كننده اى وجود دارد و ما نمى توانيم براى آنها تا اجلاس بهار آينده در سودان صبر كنيم. 

- آقاى رئيس جمهور! آيا شما به برنامه هاى تبليغاتى ساير نامزدها نيز نگاه كرده ايد؟ 

البته. با ارائه برنامه هايم، برايم مهم بود كه بدانم ديگران چه چيزى ارائه كرده اند. برخى از نظرات آنها به برنامه هاى من بسيار نزديك است. البته برخى مى خواهند ما را به گذشته برگردانند و نمى خواهند طبيعت موازنه قدرت فعلى در منطقه و جهان را درك كنند. برخى نيز بدون ارائه راه حل هايى به انتقاد مى پردازند و يا اگر راه حلى ارائه مى كنند، غيرواقعى و غيرعملى است. يك برنامه تبليغاتى بايد به مشكلات يك شهروند معمولى اشاره كند و برنامه هاى واقعى براى حل آنها ارائه كند. 

- برنامه هاى انتخاباتى شما شامل اصلاحات قانونى و قانون اساسى براى دفاع از آزادى هاى مدنى است. درباره طبيعت اين اصلاحات چه مى گوييد؟ 

من درباره اين اصلاحات اخير چند بار سخن گفته ام. چيزى كه اين اصلاحات مد نظر قرار دارند، تزريق شور و نشاط بيشتر به عرصه سياسى ما است. من خواهان بهترين سيستم انتخاباتى هستم تا به احزاب سياسى مختلف و زنان امكان حضور در پارلمان را دهد. من خواهان تقويت نقش پارلمان و مشاركت عمومى در سياست هستم. تمايل دارم تا قدرت و اختيارات دولت را افزايش دهم تا بتواند وظايف خود را انجام دهد. من همچنين خواهان محدوديت قدرت رئيس جمهور هستم. بايد به قدرت و استقلال دادگاه ها بها داد و آنها را مستحكم تر كرد. 

- آقاى رئيس جمهور! هنگامى كه شما رئيس جمهور شديد، اعلام كرديد كه اصلاحات اقتصادى مهمترين موضوع مورد توجه شما است. مصر در اين باره به پيشرفت هاى چشمگيرى دست يافته است. امروز، شما بر روى اصلاحات سياسى متمركز شده ايد. آيا اين به اين خاطر است كه پيشرفت هاى اقتصادى ما را آماده اصلاحات سياسى كرده است؟
بله. شش ماه پس از اينكه رئيس جمهور شدم، يك كنفرانس اقتصادى برگزار كردم و اين انگيزه اى شد براى تلاش هاى بسيار ما براى بازسازى زيرساخت ها و توسعه و پيشرفت اقتصادى ما. از زمانى كه من قدرت را در دست گرفتم، بر اين باور بودم كه اصلاحات سياسى، اقتصادى و اجتماعى با هم بايد باشند. همان زمان كه ما به موفقيت هايى در صنعت، كشاورزى، آموزش، بهداشت، توريسم و ديگر عرصه ها دست يافتيم، ما توانستيم در عرصه سياسى نيز به توفيقاتى دست پيدا كنيم. دادگاه قانون اساسى مستحكم تر شد، فعاليت هاى حزبى گسترش يافت و ما از مطبوعات آزاد و استقلال قوه قضاييه حمايت كرديم. 

- مصر قدرت اثرگذار در منطقه است و طبيعى است كه جهان ناظر بر پيشرفت هاى آن باشد. برخى معتقدند كه علاقه و تمايل بين المللى به مصر به حدى رسيده كه به شكلى از دخالت در مسائل داخلى كشور منجر شده است. در اين باره چه نظرى داريد؟
من از كسى تأثير و تحت فشار قرار نمى گيرم. مصر از قبول فشارها از هر كس امتناع مى ورزد. روابط ما با قدرت هاى جهانى و تنها ابرقدرت بر پايه دوستى، احترام متقابل و منافع مشترك است. جهان به آنچه در مصر مى گذرد، علاقه دارد. البته نه به خاطر انتخابات و پيشرفت اصلاحات، بلكه به اين خاطر كه آنچه در مصر اتفاق مى افتد، بر مناطق اطراف تأثيرگذار است. جهان خواهان آن است كه مصر با ثبات بماند، چون اين ثبات با ثبات منطقه و ثبات بين المللى ارتباط دارد.
در مورد برنامه اصلاحات، اين اصلاحات كاملاً بر پايه بينش و ديد مصرى و بر پايه خواسته هاى مردم است. اصلاحات نمى تواند از خارج بر ما تحميل شود. شركاى بين المللى ما اين را درك مى كنند و مى دانند كه ما چنين فشارهايى و هر نوع دخالتى را در روابطمان نمى پذيريم. 

- امنيت و ثبات براى زندگى و پيشرفت مصر بسيار ضرورى است. با توجه به بى ثباتى منطقه اطراف ما چه چيزى پيش بينى مى كنيد؟ 

اطمينان و اعتماد من به ثبات و امنيت آينده مصر بى تزلزل باقيمانده است. اميد ما به ادامه روند اصلاحات سياسى - اقتصادى و آينده كشور به ثبات و امنيت ما بستگى دارد و به اين خاطر است كه در برنامه هاى من به محافظت از قدرت و توانايى و امنيت مصر اشاره شده است. ما در خاورميانه متزلزل زندگى مى كنيم؛ منطقه حساسى كه اكثر نفت جهان را توليد مى كند و بيش از نيمى از منابع نفت جهان را در اختيار دارد. خاورميانه، مركز عصبى اقتصاد جهانى است. خاورميانه، منطقه اى است كه شاهد زنجيره اى از بحران ها هم بوده كه همه به طور مستقيم بر روى ثبات و امنيت مصر اثرگذارند. در كنار وضعيت خطرناك شرق، ما مشكلاتى هم در آفريقا، جايى كه رود نيل از آنجا سرچشمه مى گيرد داريم و در معرض خطر دائمى تروريسم هم هستيم. من تمام اين خطرهاى فعلى و بالقوه را بسيار جدى مى گيرم. من براى امنيت و ثبات مصر يك خط قرمز ترسيم كرده ام كه به هيچ كس اجازه عبور از آن را نمى دهم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین