آفتاب: امیرهادی انواری در وبلاگ خود، اطلاعات جالبی در مورد سرود معروف «بهاران خجسته باد» را منتشر کرده است که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانید:
فکر کردم شاید بد نباشد در این ایام، مختصری در مورد سرود معروف «بهاران خجسته باد» بنویسم. شاید شما هم مثل من، این چیزها را در مورد «بهاران خجسته باد» که در گروه سرود مدرسه آن را هم نوایی کردید نمیدانستید!!
تاریخچه بهاران خجسته باد
اگرچه این سرود به عنوان لوگوی انقلاب اسلامی در بین بسیاری از مردم شناخته شده است، اما جالب است بدانید اصل سرود به حزب توده برمیگردد!
چند هفته پس از کشتهشدن پاتریس لومومبا رهبر انقلابی جنبش ملی کنگو در آفریقا، شعری با نام «سرود بهار» از دکتر عبدالله بهزادی از اعضای حزب توده ایران در سوگ لومومبا و در همدردی و خطاب به همسر او در اسفند ماه سال ۱۳۳۹، در هفتهنامه «سپید و سیاه» بهچاپ رسید که بخشی از آن چنین بود:
به بانوی سوگوار، که در ماتم شهید بنالید و زان نوا، دل عالمی تپید
بهاران خجسته باد!
سالها پس از آن «کرامت دانشیان» با چند بیت از این شعر سرودی ساخت که خود آنرا میخواند و حتی به بچههای مدرسه روستای سلیران هم آن را آموخته بود و آنها صبحها سر صف مدرسه، به جای سرود شاهنشاهی این سرود را میخواندند.
زمانیکه «دانشیان» بار اول بهخاطر فعالیتهای سیاسیاش به زندان افتاد، این سرود را به همراه دیگر رفقا در زندان میخواندند. بعدها با اوجگیری قیام مردمی و آزادی زندانیان سیاسی، این سرود نیز توسط زندانیانی که آنرا میشناختند به میان مردم آمد و در یک هفته فاصله بین انقلاب بیست و دوم بهمن ۵۷ و سالروز اعدام دانشیان و گلسرخی، رفقای کرامت دانشیان که خود را آماده برگزاری بزرگداشت این سالروز مینمودند به پیشنهاد پدرام اکبری، تصمیم به اجرای آن سرود که به «بهاران خجسته باد» در بین آنان معروف شده بود میگیرند.
وظیفه نوشتن نت این سرود به «اسفندیار منفردزاده» آهنگساز معروف، که خود نیز در رابطه با پروندهٔ خسرو گلسرخی توسط ساواک دستگیر و مدتی زندانی بود، سپرده میشود و او به دلیل نبودن امکانات کافی و دسترسی نداشتن به ارکستر، خود به تنهایی تمام سازها را ابتدا تک تک مینوازد و بعد همه را با هم میکس میکند. خوانندگان سرود «علی برفچی»، «عبدالله» و «ابوالفضل قهرمانی»، «فرهاد مافی»، «حسن فخار» «پدرام اکبری» و خود منفردزاده بودند.
سرانجام، هنگامی که مراسم یادبود و بزرگداشت «کرامت» و «خسرو» در مدرسه عالی تلویزیون در حال برگزار شدن بود، رفقا خسته، نوار ضبط شده و آماده «بهاران خجسته باد!» را مستقیما از استودیو به سالن برگزاری مراسم میآورند و برای نخستین بار این سرود پخش میشود.
منفردزاده خود درباره سابقه اجرای این سرود بعدها چنین میگوید: «... سرود «بهاران خجستهباد» با شتاب و با سازهایی در حد اسباب بازی، با وسائل ضبط زیر متوسط سال انقلاب – یعنی بسیار ابتدائی امروز – با صداهایی کاملا غیر حرفهای در منزل و نه در استودیو، ضبط شده است... اگر سرود «بهاران خجستهباد» بدون کمک امتیازات ویژه با چنین اقبالی ماندگار میشود، عشق و ایثار انسانی بزرگ و عاشق، نیروی پرتوان ماندگاری آن بوده است، نه موسیقی و اجرا با صدای من... »
منفردزاده از جمله کسانی بود که پس از انقلاب از ایران رفت.
بسیاری سرایندهٔ شعر سرود «بهاران خجستهباد!» را «کرامت دانشیان» میپندارند. که شاید دلیلش این باشد که این سرود را اولین بار از زبان او شنیدهاند. حتی در نشریات مختلفی که در سال نخست پس از انقلاب منتشر شد، بر بالای متن چاپ شده ابیات این سروده، نوشته میشد: «سرودهای از کرامت دانشیان». و چه بسا این باور و برداشت از مطالعه همان نشریات سرچشمه گرفته باشد.
جالب است بدانید که در واقع آهنگساز نت این سرود انقلابی نوستالوژیک، در ساخت موسیقی فیلم هایی نظیر قیصر و داش اکل نیز همکاری داشته است!
دوران همکاری منفردزاده با مسعود کیمیائی درخشانترین دوران کار وی به عنوان سازنده موسیقی فیلم است. او در این دوران آهنگسازی فیلمهایی چون گوزنها، تنگنا، داش آکل، خداحافظ رفیق، رضا موتوری و قیصر را به عهده داشت که مشهورترین اثر او موسیقی فیلم قیصر است. او همچنین برای موسیقی متن دو فیلم قیصر و رضا موتوری برنده جایزه از جشنواره فیلم سپاس شد. اکثر کارهای او با صدای فرهاد و گوگوش اجرا شدهاند. چندین فیلم مسعود کیمیایی نیز موسیقی متن او را به همراه دارند. او از کودکی با مسعود کیمیایی دوست بوده است.