کد خبر: ۱۲۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۶

آینده خاورمیانه، موضوع محوری کنفرانس امنیتی مونیخ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کنفرانس امنیتی مونیخ به یکی از کنفرانس‌های بسیار پراهمیت برای بررسی مشکلات جهانی تبدیل شده است. سران و نخست‌وزیران، وزرا و متخصصان پنجاه کشور جهان از 4 تا 6 فوریه در مونیخ گردهم آمده و به بررسی اوضاع جهان پرداخته‌اند. 

ولفگانگ ایشینگر، مسئول چهل و هفتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد کنفرانس امسال می‌گوید که تا کنون این اندازه علاقه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ سابقه نداشته است. او که تنها 350 نفر را می‌تواند در هتل محل برگزاری کنفرانس در شهر مونیخ جای دهد، اکنون با درخواست شمار بسیار بیشتر علاقمندان برای شرکت در این کنفرانس روبرو شده است. 

اهمیت کنفرانس 

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس افراد مشهوری از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به همراه نیمی ‌از اعضای کابینه‌اش، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، هرمان فان رومپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ آمریکا و خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستند. 

کنفرانس امنیتی مونیخ به محلی بسیار پراهمیت برای بررسی اوضاع امنیت جهانی در آلمان، اروپا و حتی در سراسر جهان تبدیل شده است. اگرچه این کنفرانس در پایان کار قطعنامه‌ای منتشر نمی‌کند، اما سران کشورها، نخست‌وزیران، وزرا و متخصصان شرکت کننده این امکان را می‌یابند تا در کنار هم به تبادل نظر در امور جهانی بپرازند. 

ولفگانگ ایشینگر، مسئول کنفرانس امنیتی مونیخ، در این مورد می‌گوید: «کنفرانس از این نظر جالب توجه است که زمانی برای پرداختن به مسائل جهانی و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات ارائه می‌دهد. در این راستا این موضوع که ما مجبور به ارائه نتیجه‌ای مشخص نیستیم، از نکات مثبت کنفرانس به حساب می‌آید. در این کنفرانس موضوع‌های مختلف مطرح می‌شوند و نمایندگان موافق و مخالف می‌توانند تا ساعت سه صبح دیدگاه‌های خود را در مورد آنها بیان کنند.» 

موضوع‌های متنوع 

امسال ناآرامی‌ها در کشورهای عرب منطقه یکی از بحث‌های داغ کنفرانس است. از جمله موضوع‌های دیگر این کنفرانس روابط ناتو و روسیه و همچنین اوضاع افغانستان است. 

حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان هم در این کنفرانس شرکت می‌کند. 

سال 2011 قرار است نیروهای ناتو به تدریج از افغانستان خارج شوند. 

درحاشیه بحث‌های کنفرانس قرار است هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ آمریکا، در بحث‌های گروه چهارگانه صلح خاورمیانه، متشکل از آمریکا، اتحادیه‌ اروپا، سازمان ملل و روسیه شرکت کند. او همچنین قرار است به همراه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه، قرارداد امضا شده موسوم به "استارت جدید" را که به تایید پارلمان دو کشور رسیده، به طور رسمی ‌اجرایی ‌کنند. 

روسیه نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ بر این نکته تاکید خواهد ورزید که سپر دفاعی آمریکا در اروپای شرقی تنها از طرف آمریکا و ناتو نباشد و مشارکت این کشور نیز در این امر تحقق یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین