کد خبر: ۱۲۱۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۲

مخالفت روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که تشدید تحریم‌های ایران به معنای "خفه کردن" اقتصاد این کشور است و روسیه با این کار موافق نیست.

آقای لاوروف روز شنبه ۱۶ بهمن (۵ فوریه) در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که نتیجه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در استانبول یک "شکست کامل" نبوده و در این مذاکرات پیشرفت‌های "بسیار محدود و شکننده‌ای" به دست آمده است.

او تأکید کرد که روسیه با دستیابی ایران به سلاح اتمی مخالف است، اما عقیده دارد که راه دیگری جز ادامه گفت‌وگو با ایران وجود ندارد.

ایران در جریان مذاکرات استانبول اعلام کرده بود که آماده است بر سر تبادل ذخیره اورانیوم غنی شده خود با سوخت قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران مذاکره کند، اما به شرطی که قدرت‌های جهانی حق غنی‌سازی اورانیوم را برای ایران به رسمیت بشناسند و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را لغو کنند. 

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که گروه ۱+۵، شامل پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، نمی‌توانند شرایط ایران را بپذیرند.

کشورهای غربی تشدید تحریم‌ها علیه ایران را راهی برای وادار کردن این کشور به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط با آن می‌دانند.

اما آقای لاوروف امروز گفت: "معتقدیم که تحریم‌های شدیدتر و تهدید، یا حتی استفاده از زور نمی‌تواند به عنوان ابزار موثر موردنظر باشد".

او گفت که تحریم‌های بیشتر ایران، عملا به معنای "خفه کردن" اقتصاد این کشور است و این چیزی نیست که قدرت‌های جهانی در مورد آن توافق کرده باشند.

از سوی دیگر الن تاوشر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات، گفت که درها برای مذاکره باز می‌ماند، اما افزود: "ایالات متحده به دیپلماسی بیهوده و مذاکراتی که هدفش وقت‌کشی و فرار از مسئولیت است، تن نخواهد داد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین