کد خبر: ۱۲۱۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۷
تدوین نقشه راه برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت

تظاهرات میلیونی «سه‌شنبه بزرگ» برای سرنگونی حسنی مبارک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پایگاه خبری «الجزیره» گزارش داد که هم‌زمان با آغاز پانزدهمین روز از انقلاب مردمی مصر، هزاران معترض مصری خود را به میدان التحریر در مرکز قاهره رساندند تا در تظاهرات میلیونی امروز در چارچوب هفته ایستادگی شرکت کنند. 

سیل جمعیت همچنان در حال حرکت به‌سمت این میدان است و در بسیاری از شهرهای دیگر مصر نیز هزاران تظاهرکننده خود را برای برگزاری تظاهرات ضد دولتی آماده می‌کنند. 

شاهدان عینی از میدان التحریر می‌گویند، از صبح زود بسیاری از تظاهرکنندگان از شش ورودی به میدان التحریر وارد شدند و برخی از تظاهرکنندگان پیش‌بینی کردند که در تظاهرات امروز که «سه‌شنبه بزرگ» نامیده شده، شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی باشند. 

شب گذشته صدها هزار مصری شب خود را در میدان التحریر به صبح رسانده‌اند.
در اسکندریه نیز صدها هزار مصری امروز خود را برای برگزاری سومین تظاهرات میلیونی از 25 ژانویه تا کنون، پس از نماز ظهر از روبه‌روی مسجد «القائد ابراهیم» در مرکز این شهر آماده می‌کند. شاهدان عینی از احتمال برخورد تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی که به شکل محدودی در خیابان‌های شهر مستقر شده‌اند، خبر می‌دهند. 

در همین حال، «عمر سلیمان»، معاون اول مبارک گفت: «مبارک کمیته‌ای را برای اصلاحات در قانون اساسی تشکیل داد.» 

وی افزود: «مبارک تعهد داد که تظاهرکنندگان را مورد پیگرد قانونی قرار ندهد و به آنها حق آزادی بیان اعطا می‌کند.» 

معاون اول رئیس‌جمهوری مصر در ادامه گفت: «نقشه راهی که متضمن جدول زمانی برای انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز باشد، تدوین شده است.»
از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» از زخمی شدن 61 تظاهرکننده در درگیری شدید معترضان با پلیس در جنوب غرب قاهره خبر داد. 

بنا بر همین گزارش، تظاهرکنندگان در شهر «الخارجه» مرکز استادن «الوادی الجدید» وقتی دیدند یکی از افسران که طی روزهای نخست تظاهرات در مصر از کار برکنار شده به مرکز پلیس برگشته، به خودروی وی و همرانانش حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. به‌دنبال فرار این افسر و دیگر نیروهای پلیس، درگیری شدیدی میان مردم خشمگین و نیروهای پلیس رخ داد. در این درگیری مردم خشمگین مرکز پلیس را با سنگ مورد حمله قرار دادند و پلیس نیز با گاز اشک‌آور و گلوله به مقابله آنها برخاست. 

یکی شاهدان عینی به رویترز گفت: «در این درگیری 61 نفر زخمی شدند که حال هشت تن از آنها وخیم است. 

با توجه به بازگشت نیروهای امنیتی و پلیس به محل کار خود و خشم مردم از آنها به‌دنبال کشتارهای وحشیانه روزهای نخست انقلاب در مصر، انتظار می‌رود درگیری‌هایی میان دو طرف رخ دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین