کد خبر: ۱۲۱۲۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱
رییس قوه قضاییه:

موضوع زمین‌خواری در کیش درست بود

خوشحالیم که به نظر می‌رسد مسوولان به مردم خدمت می​کنند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آیت​الله صادق آملی لاریجانی با بیان اینکه حق نیست کسانی که به قدرت می‌رسند کم کم مردم را فراموش کند، افزود: متاسفانه گاهی در همه قوا کم کاری‌هایی دیده می‌شود اما خوشحالیم که به نظر می‌رسد مسوولان به مردم خدمت می​کنند. 

رییس قوه قضاییه، در جلسه شورای اداری استان هرمزگان گفت: تحکیم انقلاب در گرو همراهی و همگامی قوا با یکدیگر است. این موضوع به معنای یکی شدن قوا نیست، زیرا قانون اساسی بر تفکیک قوا دلالت دارد. یکی از واجبات در بستر عملی نظام، وحدت قواست که البته متاسفانه گاه خللی در آن ایجاد می‌شود و امیدواریم این قبیل موضوعات برطرف شود.

گزیده سخنان وی را بخوانید:

وضعیت کنونی مصر مشابه ایران در سال 57 است. فرق عمده حرکت آن‌ها با انقلاب اسلامی ایران آن است که در آنجا رهبریتی مانند امام خمینی(ره) وجود ندارد و گرنه زودتر از اینها به نتیجه می‌رسیدند. 

مساله حاکم اسلامی، رعایت حقوق او و تبعیت از ولی فقیه است. همان گونه که قانون اساسی منصوصا تاکید دارد که هر سه قوه باید زیر نظر ولی فقیه کار کنند، اولین مساله واجب برای ما که البته گاهگاه از آن تخطی می‌شود، تبعیت از ولی فقیه توسط همه قوا و انجام وظایف قانونی در سایه این تبعیت است. 

نظام اسلامی برای خدمت رساندن به مردم تاسیس شد تا همگان را به سمت حکومت عدل، راهبری کند. البته نمی‌توان ادعا کنیم که به صورت تمام و کمال توانسته‌ایم به این مقصد برسیم، اگر چه مسیر روشن بوده و همه با وجود ولی فقیه همواره مسیر اصلی را طی ‌کرده‌اند و از انحرافات جلوگیری شده است، اما مشکلات زیادی بر سر این راه وجود دارد. 

برخی کاستی‌ها نشان از عدم تناسب در نهادها دارد. مفاسد اقتصادی برای مردم قابل تحمل نیست، مسلما درصدی از مردم مشکلات بسیاری در امرار معاش معمولی خود دارند و نمی‌توانند در چنین فضایی بپذیرند که عده‌ای چه از طریق رانت‌ها و چه تخلفات آشکار قانونی دست به فساد بزنند. 

موضوع زمین خواری در جزیره کیش نیز را که آیت الله جنتی در نماز جمعه بیان کردند، درست بود. ما سازمان بازرسی را مامور بررسی این مساله کردیم، انشاءاله پرونده‌ آن نیز به جریان خواهد افتاد تا دادگاه حکم قانونی صادر کند. ممکن است قضات ما نیز گاهی تخلف کنند اما اغلب، قسمت حقوقی داویر دولتی نمی‌توانند در دادگاه به خوبی دفاع کنند. 

سال گذشته به مجلس پیشنهاد دادیم که درآمدهای قوه قضاییه را به خودش بدهد تا به این ترتیب بتواند دستگاه را اداره کند اما همین کار را هم نکردند و در حال حاضر درآمدهای قوه قضاییه به خزانه کشور واریز می‌شود. 

در مورد برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار بنای ما بر سخت‌گیری است. 

شنیده‌ام برخی از اساتید حقوق گفته‌اند که رییس قوه قضاییه نباید دم از سختگیری و ارفاق بزند، حرف ما این است که این سختگیری و ارفاق مر قانون است که ما می‌خواهیم به آن عمل کنیم. 

در مورد سلاح گرم و سرد، نفس حمل سلاح یک بحث است، اما اگر از سلاح برای اخفافه عمومی استفاده شود، نفس فتوای فقها این است که شخص محارب محسوب می‌شود. قانون چهار مجازات از جمله اعدام را برای محارب در نظر گرفته که ما درخواست کردیم که قضات، مجازات «اعدام» را انتخاب کنند. 

کمیته‌ای خاص در دادستانی کل کشور جهت رسیدگی به جرایم خاص و ساماندهی این قبیل پرونده‌ها در سراسر کشور تشکیل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین