کد خبر: ۱۲۱۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۱

اوباما: جهان باید "با یک صدا" در محکومیت خشونت‌های لیبی حرف بزند

درخواست توقف فوری خشونت‌ها در لیبی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با منزجرکننده خواندن سرکوب مخالفان حکومت لیبی، خواهان توقف فوری خشونت در این کشور شده است.

اوباما چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی سرکوب خشونت‌بار معترضان به وسیله حکومت لیبی را ناقض هنجار بین‌المللی دانست و گفت از مشاوران امنیت ملی خود خواسته است همه گزینه‌ها برای مقابله با بحران در این کشور را بررسی کنند.

سخنرانی آقای اوباما با گسترش ناآرامی از مناطق شرقی لیبی به غرب این کشور و افزایش تحرکات هواداران معمر قذافی برای سرکوب معترضان همزمان بوده است.

باراک اوباما که برای نخستین بار درباره وضع لیبی صحبت می‌کرد، به طور مستقیم به معمر قذافی، رهبر لیبی اشاره نکرد.

اوباما گفت: جهان باید "با یک صدا" در محکومیت خشونت‌های لیبی حرف بزند.

باراک اوباما گفت: "رنج و خونریزی (در لیبی) منزجرکننده و غیرقابل قبول است. همین‌طور دستورهای صادر شده برای مجازات مردم لیبی. این رفتار خلاف هنجار بین‌المللی و همه معیارهای شرافت است. این خشونت‌ها باید متوقف شود."

او گفت: تظاهرات در لیبی به وسیله مردم این کشور سازماندهی شده است و نه آمریکا یا هر قدرت خارجی دیگر.

اوباما همچنین از سفر هیلاری کلینتون، وزیرامورخارجه آمریکا به ژنو برای رایزنی درباره نقض حقوق بشر در لیبی خبر داد.

به گفته اوباما، ویلیام برنز، معاون سیاسی وزیر خارجه نیز به زودی عازم پایتخت‌های اروپایی می‌شود تا با متحدان آمریکا درباره بحران در لیبی گفت‌و‌گو کند.

کیم غطاس خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می‌گوید که اوباما و کلینتون هیچ‌یک در روز چهارشنبه جزئیاتی از اینکه ممکن است چه گزینه‌هایی را برای فشار بر دولت لیبی دنبال کنند ارائه نکردند.

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید تحریم و انسداد دارایی‌ها یک گزینه است اما بعید است که به پایان دادن به خشونت‌ها در کوتاه مدت کمک کند.

اوباما همچنین مهم ترین اولویت خود را حفاظت از اتباع آمریکا در لیبی عنوان کرد.

افزایش خشونت‌ها در لیبی باعث شده تا هزاران شهروند خارجی برای خروج از این کشور تلاش کنند.

اوباما گفت: "همه تلاش خود را برای حفاظت از شهروندان آمریکایی به کار گرفته‌ایم. این مهم ترین اولویت من است."

اوباما در حالی صحبت می‌کرد که دولت آمریکا یک کشتی را برای انتقال شهروندان این کشور از لیبی به جزیره مالت، در دریای مدیترانه فرستاده است.

به گفته پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی و افرادی که دارای تابعیت دوگانه لیبی و ایالات متحده هستند، سوار بر کشتی شده اند و منتظر بهتر شدن شرایط آب و هوایی برای حرکت به سوی مالت هستند.

وزارت امورخارجه آمریکا می‌گوید چند هزار نفر از شهروندان این کشور در لیبی زندگی می کنند و بیشتر این افراد دارای تابعیت دوگانه هستند. تنها 600 نفر از این افراد، تنها تابعیت آمریکایی دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین