کد خبر: ۱۲۱۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۱:۵۲

زمین تا 40 سال دیگر قابل شناسایی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- بهنوش خرم‌روز(خبرآنلاین):‌ جمعیت زمین روز به روز در حال افزایش است. این انسان‌های جدید به غذا نیاز دارند. اما اندازه زمین که بزرگ‌تر نمی‌شود! تا به حال فکر کرده‌اید فقط برای تامین غذای این همه انسان،‌ حتی اگر باقی تغییرات و نیازها را در نظر نگیریم،‌ زمین چه تغییراتی خواهد کرد؟ فکر می‌کنید چند سال وقت لازم است تا زمین به کلی دگرگون شود و دیگر ما هم آن را نشناسیم؟ زیاد راه دور نروید،‌ اگر اوضاع همین‌طور پیش برود، من و شما شاهد آن روز خواهیم بود.

به گزارش دیسکاوری، گروهی از محققین هشدار داده‌اند که با افزایش جمعیت، زمین تا تنها 40 سال دیگر، غیرقابل شناسایی خواهد بود، ‌آن‌قدر تغییرات زیاد و گسترده‌ خواهد بود که ما حتی دیگر خانه خاکی خود را نخواهیم شناخت.

سازمان ملل پیش‌بینی کرده که امسال جمعیت زمین به 7 میلیارد نفر خواهد رسید و این رقم تا سال 2050 به 9 میلیارد افزایش خواهد یافت. تقریبا تمام این رشد جمعیت در کشورهای فقیر اتفاق می‌افتد،‌ به خصوص در آسیای جنوبی و آفریقا.

برای سیر کردن این همه دهان، در 40 سال آینده باید به اندازه 8000 سال گذشته مواد غذایی تولید کنیم! این آمار تکان‌دهنده‌ای است که جیسون کلی، از بنیاد حیات‌وحش جهانی در نشست سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت‌های علمی بیان کرده است. به گفته او،‌ اگر این روند همین‌طور ادامه داشته باشد،‌ تا 40 سال دیگر زمین سیاره‌ای نخواهد بود که ما می‌شناسیم.

همچنین مردم انتظار دارند که طی 40 سال آینده دستمزدهای بیشتری دریافت کنند ( به طور میانگین سه برابر در کل زمین و 5 برابر در کشورهای در حال توسعه) و همین روند، فشار بیشتری روی منابع جهانی وارد خواهد کرد. مردم دوست دارند با افزایش دستمزدشان، در زنجیره غذیی بالاتر بروند، مثلا می‌خواهند بیشتر گوشت مصرف کنند. این در حالی است که تولید 450گرم گوشت، حدود 3.4 کیلوگرم غلات نیاز دارد و تولید 450 گرم پنیر و یا تخم‌مرغ هم 1.5 تا 2 کیلوگرم غلات مصرف می‌کند.

در واقع می‌توان به چنین فرمولی رسید: مردم بیشتر،‌ پول بیشتر،‌ مصرف بیشتر، اما همان سیاره! به همین دلیل دانشمندان و کشورهای دنیا بر آن شده‌اند که نگاهی نو به تولید مواد غذایی داشته باشند.

از طرف دیگر، متخصصین جمعیت می‌خواهند روی برنامه‌های مدیریت خانواده سرمایه‌گذاری بیشتری شود تا بتوان افزایش جمعیت را به خصوص در کشورهای در حال توسعه کنترل کرد.

به اعتقاد آن‌ها طی 20 سال گذشته سرمایه‌گذاری در این بخش خیلی کم بوده اما حالا دوباره مردم به این موضوع توجه نشان می‌دهند و باز کنترل جمعیت مهم شده است. شاید مواردی مثل گرمایش جهانی، اوضاع نابسامان محیطی و البته قیمت مواد غذایی در این توجه مجدد نقش داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین