کد خبر: ۱۲۱۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۶

تظاهرات علیه نظام دیكتاتوری در عربستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی كه خاندان پادشاهی سعودی به شدت از تسری خیزش‏های اسلامی به كشورشان در هراسند، شیعیان منطقه نفت‏خیز الشرقیه به خیابان‏ها آمدند و علیه نظام دیكتاتوری حاكم تظاهرات كردند.

به گزارش خبرگزاری ابنا ـ دیروز هزاران نفر از مردم در چند شهر منطقه نفت‏خیز الشرقیه سعودی كه در همسایگی بحرین قرار دارد، راهپیمایی مسالمت‏آمیز برگزار كردند.

تظاهرات‏كنندگان عكس‏هایی از زندانیان شیعه را كه طی سال‏های اخیر از سوی دستگاه قضایی سعودی و بدون هیچ محاكمه‏ای بازداشت شده‏اند، در دست داشتند.

پنج‏شنبه‏شب گذشته نیز صدها تن از شیعیان قطیف در اعتراض به تبعیض‏های گسترده حكومت علیه شیعیان به خیابان‏ها آمده و تظاهرات كردند.

هفته گذشته نیز شیعیان شهر العوامیه در همسایگی قطیف تظاهرات كردند كه در پی آن حكومت مجبور شد تا سه تن از زندانیان را آزاد كند.

این در حالی است كه در روزهای اخیر و پس از بازگشت ملك عبدالله از مراكش، دستگاه حكومتی عربستان به اعطای امتیازات گسترده به مردم این كشور روی آورده تا از سرایت خیزش‏های اسلامی اخیر مردم منطقه به عربستان جلوگیری كند.

عبدالله با اعلام اینكه بیش از 37میلیارد دلار برای اجرای اصلاحات در نظر گرفته است، گفت در اجرای اصلاحات اخیر میان اكثریت مردم و اقلیت شیعه هیچ فرقی وجود ندارد! اگرچه شیعیان سعودی می‏گویند شیعیان از اصلاحات موردنظر حكومت هیچ بهره‏ای نخواهد برد.

منابع رسمی عربستان جمعیت شیعیان را 10 درصد اعلام می‏كنند؛ اما رویترز به نقل از منابع غیررسمی آنها را حداقل پانزده درصد جمعیت كل عربستان ذكر كرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین