کد خبر: ۱۲۱۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴

منطقی: ایران صادر کننده هواپیمای مسافربری می‌شود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل سازمان صنایع هوایی از ایجاد زمینه مناسب برای صادرات هواپیمای ایران 140 خبر داد.

'منوچهر منطقی' که در جمع مدیران و سردبیران ایرنا و با حضور 'علی اکبر جوانفکر ' مشاورمطبوعاتی رییس‌جمهوری و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، افزود: پرواز آزمایشی هواپیماهای ایران 140 با دو پرواز در مسیر تهران- اصفهان آغاز شده و هم اکنون به چهار پرواز رسیده است.

وی همچنین گفت: این هواپیماها در طبقه بندی خود هواپیماهای مناسبی هستند و در خطوط پروازی اروپا و مناطقی چون سیبری پرواز می کنند، بهره برداران هم از عملکرد این نوع هواپیما راضی هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی ادامه داد: ایران 140 در استان ها و مناطقی که راه های زمینی مناسبی ندارند، به کار گرفته می شود.

وی با بیان اینکه تجارت عمده در صنعت هوایی به سمت استفاده از جت های منطقه ای درحال حرکت است ، اظهار داشت : این هواپیماها مسافت حدودی پنج هزار کیلومتررا پوشش می دهد که با این برآورد اروپا و بخش اعظم آسیا را در بر می گیرد.

منطقی با اشاره به اهمیت مقوله استانداردهای بین المللی در صنعت هوایی افزود: صنعت هوایی ایران توانسته استانداردهای اروپا و آمریکا را دریافت کند و به حدی رسیده که می توانیم درسال های آینده 20 درصد از ظرفیت های این بخش را به تقاضای بین المللی اختصاص دهیم.

کریدورهای هوایی ایران باصرفه‌ترین مسیر هوایی شرق و غرب

منطقی درباره کریدورهای هوایی جمهوری اسلامی توضیح داد: این کریدورها نزدیکترین راه ارتباطی بین شرق و غرب می‌باشد و استفاده از آن کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت را در پی دارد. 

مدیرعامل صنایع هوایی ادامه داد: با این حال مناطق حفاظتی متعدد درکریدورهای هوایی ایران قرار دارد که رفع مشکلات ناشی از آن در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد:علاوه بر این صنعت هوایی برای تامین ایمنی به فناوری و تجهیزات پیشرفته نیازمند است که با توجه به سرعت تحولات جهانی باید بیش از پیش در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

همکاری صنعت هوایی پیشرو و دانشگاه

منطقی درخصوص همکاری صنعت و دانشگاه در صنایع هوایی نیز گفت: حدود300 شرکت دانش بنیان در صنایع هوایی فعالیت می‌کنند ضمن اینکه به دنبال راه اندازی شهرک‌های علمی فناوری هستیم تا نیروهای فعال در این صنعت در کنار هم و به صورت متمرکز فعالیت کنند تا از این طریق مبادلات علمی هم در پی داشته باشد.

مدیرعامل صنایع هوایی با تاکید بر توانمندی ایران در صنعت هواپیمایی ادامه داد : هواپیما چهار قسمت سازه، موتور، سیستم‌های ناوبری و سایر اجزا دارد که عمده سرمایه‌گذاری ایران تاکنون در بخش بال و بدنه بوده و جمهوری اسلامی ایران توانسته با بهره‌گیری از فرصت‌های تحریم از سوی کشورهای قدرتمند و هشت سال دفاع مقدس تجارب گرانبهایی را دراین زمینه بدست آورد.

ساخت موتور هواپیما در پنج سال آینده

وی با بیان اینکه دربخش طراحی و ساخت موتور هواپیما هم از دهه اخیر شروع به کار کردیم، افزود: درهمکاری مشترک با تعدادی از دانشگاه‌های داخلی درحال تولید دو تیپ موتورهواپیما هستیم که این موتورها علاوه بر کاربرد در صنایع هوایی در انتقال خطوط گازو نیروگاه‌های زیر 20 مگاوات هم کاربرد دارد.

منطقی با اشاره به حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنایع و معادن از این پروژه، ابراز امیدواری کرد طی سه تا پنج سال آینده این موتورها عرضه شود.

وی با تاکید براینکه در صنعت هوایی نیروی انسانی قابل ملاحظه ای وجود دارد، گفت: مهمترین مزیت صنعت هوایی ایران در منطقه و حتی در سطح جهانی نیروی متخصص آن است و از این بابت کمبودی نداریم.

منطقی در باره همکاری صنعت هوایی با مراکز علمی و دانشگاهی تصریح کرد: با راه اندازی پژوهشکده‌های مشترک در مشهد، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه تهران همکاری‌ها شروع شده و دانشجویانی متقاضی فعالیت در این صنعت باید در یکی از سه حوزه کاری طراحی و ساخت، شرکت‌های دانش بنیان و یا در کاربردی کردن این دانش ها مشغول به کار شوند.

مدیر عامل صنایع هوایی پیش‌بینی کرد مدت زمان به سرانجام رسیدن طرح و ساخت موتور هواپیما حداکثر پنج سال باشد و از این مدت شش تا 9 ماه صرف طراحی، دو سال پیاده سازی و دوسال هم برای تامین استانداردها زمان لازم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه صنعت هوایی از حوزه هایی است که با دانشگاه همکاری مستقیم و مستمری دارد، همچنین گفت: صنایع هوایی پیشرفته زمینه برقراری ارتباط نهادینه صنعت و دانشگاه را فراهم می‌سازد.

منطقی سپس بر قابلیت‌های جمهوری اسلامی در صنعت هوایی تاکید کرد وافزود: در آینده نزدیک از قطب‌های جهانی هوانوردی عمومی خواهیم شد.

وی توانمندی‌های کشورمان در حوزه فناوری فضایی و وجوه اشتراک آن با بخش هوایی را یادآور شد و تصریح کرد: صنعت هوایی با صنعت فضایی 70 درصد وجوه اشتراک دارد و ارتباط این دو به نحوی است که توسعه هر کدام از این دو توسعه بخش دیگر را هم در پی دارد.

منطقی درباره استفاده از توان کارشناسی و تجربه ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: با توجه به اینکه تا پیش از این در بخش برنامه ریزی متمرکز شده بودیم،از توان کارشناسی آنها به خوبی استفاده نشده و با توجه به اهمیت تجربه در این صنعت حتما از این نیروها استفاده خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
0
0
آقای منطقی نکنه این هواپیما مثل پژو 405 دوران ایران خودرو شما اتیش بگیره بگید عیب نداره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
0
0
این هواپیما ها و وسایل مصرفی اونا روسی هستند که اکثر کشور های دنیا نمی خرند پس به کی می خواهید صادر کنید؟ نکنه مثل صادر کردن سمند به بلا روس هست که 70 درصد زیر قیمت تمام شده بهشون میفروشید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
0
0
اگر مفتی هم صادر کنند ما قبول داریم فقط در مسیرهای ایران استفاده نشود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
0
0
شما نیاز داخلی رو تامین کنید صادرات پیشکش
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین