کد خبر: ۱۲۲۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۹

۱۶۰ هزار تن پنبه تولیدی کجاست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در پی ادعای مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید ۱۶۰ هزار تن پنبه در کشور، آنان باید پاسخ دهند که با مشکلات پیش روی کارخانه‌های ریسندگی، این میزان پنبه تولید شده در کجا مصرف شده است. 

علیرضا حائری اظهار کرد: به دنبال ممنوعیت ثبت سفارش پنبه در اوایل مهرماه امسال و درست در آغاز فصل خرید آن توسط کارخانه‌های ریسندگی به وسیله وزارت جهاد کشاورزی و اعتراض گسترده واحدهای نساجی و به تبع آن هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران به این تصمیم، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود در سال جاری ۱۶۰ هزار تن عرضه پنبه خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: نیاز صنایع داخلی به پنبه در سال‌جاری بالغ بر ۱۳۰ هزار تن است و در نتیجه با استدلال مسولان وزارت جهاد کشاورزی، امسال ۳۰ هزار تن پنبه مازاد هم خواهیم داشت.

وی گفت: به اعتقاد مسولان وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای امسال تا زمان محدودیت واردات، ۳۱ هزار تن پنبه وارد کشور شده است و ۳۰ هزار تن نیز در حال ترخیص از گمرک‌های کشور است و ۶۰ هزار تن نیز تولید داخلی داریم و در نهایت به عدد ۱۶۰ هزار تن عرضه پنبه در سال جاری رسید.

وی افزود: در حال حاضر پنج ماه از آن تاریخ و آن اظهار نظر می‎گذرد و مشخص شده است که تولید پنبه داخل بیش از ۴۰ هزار تن نبوده است که در حدود ۳۵ هزار تن آن به فروش رسیده و در حال حاضر و برای بقیه مدت تا فصل جدید برداشت یعنی برای هفت ماه باقی مانده سال زراعی فقط ۵ هزار تن پنبه در کشور موجود است و این مقدار تا پایان اسفند ماه نیز کافی نخواهد بود؛ البته اگر صادرات به خارج از کشور انجام نشود.

او ادامه داد: از آن ۱۰۰ هزار تنی هم که ادعا شده بود در گمرک‌های کشور موجود است یا ثبت سفارش شده و در حال ورود به کشور است نیز خبری نیست و در حال حاضر کارخانه‌های ریسندگی با معضل تامین پنبه برای ادامه فعالیت‎های خود روبه‌رو هستند.

حائری افزود: پیش‌بینی می‎شود نیمه نخست سال آینده، سالی بسیار سخت و بحرانی برای واحدهای ریسندگی و بافندگی سیستم پنبه‎ای است و موضوع پنبه تمامی فعالیت‎های صنایع نساجی را تحت‎ تاثیر قرار خواهد داد.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران خاطر نشان کرد: این در حالی است که بسیاری از واحدهای ریسندگی به علت کمبود و گرانی پنبه، مصرف پنبه خود را کاهش داده و از سایر الیاف جایگزین مانند پلی‎استر استفاده کرده‌اند یا اصولا تولید خود را کاهش داده و به سمت تولید نخ‎های ظریف‎تر که پنبه کمتری نیاز دارد رو آورده‌اند.

وی گفت: مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در همان مقطع قیمت پنبه خارجی را ۲۸ هزار ریال و پنبه داخلی را ۲۵ هزار ریال برای هر کیلو در آن زمان اعلام کرده بودند که البته در حال حاضر قیمت جهانی پنبه به حدود ۴٫۸ دلار برای هر کیلو و قیمت پنبه داخلی نیز به حدود ۵۰ هزار ریال رسیده که البته به سختی نیز پیدا می‎شود.

او تصریح کرد: انتظار می‎رود مسولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند عرضه ۱۶۰ هزار تن پنبه در سال جاری به کجا رسید و ادعای خود مبنی بر وجود ۳۰ هزار تن پنبه بیش از نیاز صنایع نساجی را اثبات کنند.

وی افزود: از آنجا که انجمن صنایع نساجی ایران به علت مخالفت با این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و از طرف امور حقوقی آن وزارتخانه به اتهام نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی به دادگاه فرا خوانده شد، بهتر است مسولان آن وزارتخانه نیز به نشر حقایق به منظور تنویر افکار عمومی پرداخته و مستندات، دلایل و گزارش‌های کارشناسی خود را که منجر به تصمیم جلوگیری از واردات پنبه در بهترین زمان تهیه آن بود را منتشر کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در غیر این صورت باید به دنبال راهی باشند برای تامین پنبه مورد نیاز برای نیمه نخست سال آینده که بالغ بر حداقل ۴۰ هزار تن پیش‌بینی می‎شود و سرانجام این که درصدد تدابیری جهت جبران خسارات وارده به صنایع نساجی از بابت تصمیم اتخاذ شده، باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین