کد خبر: ۱۲۲۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۷

جان لانگ، فضانورد با تجربه ناسا درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جان لانگ، فضانورد سابق که در سه ماموریت شاتل فضایی حضور داشت در اثر عوارض ناشی از سرطان کبد در شصت و چهار سالگی درگذشت. 

جان مایکل لانگ در 28 ژوئن 1946 در شهر دنور از ایالت کلرادو آمریکا به دنیا آمد. در سال 1964 دبیرستان را در شهر برلینگتون به پایان رساند و در 1969 آکادمی نیروی دریایی آمریکا را با اخذ درجه لیسانس در فیزیک و ریاضیات به پایان رساند. 

تحصیلاتش را همزمان با کار در نیروی دریایی در دانشگاه کلرادو ادامه داد و توانست در سال 1970 لیسانس دوم خود را در رشته اختر ژئوفیزیک در سال 1970 به دست آورد. 

پس از فارغ التحصیلی همچنان در نیروی دریایی آمریکا مشغول بود و به عنوان افسر رادار در فانتوم اف-4 به آموزش پیشرفته پرداخت و در پی آن به اسکادران142 مستقر در ایستگاه هوایی نیروی دریایی میرامار، کالیفرنیا اعزام شد. 

در1974 او به آکادمی نیروی دریایی بازگشت و در بخش فیزیک به عنوان استاد شروع کار کرد. در 1976 به دفتر برنامه های فضایی نیروی دریایی در واشنگتن منتقل شد. 

در سال 1978 از نیروی دریایی استعفا داد و در ایستگاه هوائی نیروی دریایی دالاسبه کار پرداخت. 

لانگ از ژوئیه1978 در مرکز فضایی جانسون مشغول به کار شد. طی این مدت، به عنوان سرمهندس در تکمیل محموله های شاتل فضایی مشغول بود و همچنین به عنوان عضو گروه بازگرداندن اسکای لب به جو خدمت کرد. 

وی در 19 مه 1980‏ برای فضانوردی انتخاب شد . نخستین ماموریت مداری او در پرواز شماره 51-ال شاتل فضایی از ‏27 اوت 1985 به مدت هفت روز و دو ساعت و 18 دقیقه‏ بود که نامش را به عنوان صد و هشتادمین فضانورد جهان و صد و هفتمین ‏فضانورد آمریکا در تاریخ فضانوردی به ثبت رساند. 

در این ماموریت که با فضاپیمای "دیسکاوری" انجام شد، لانگ و 4 همراه دیگرش سه ماهواره را در مدار قرار دادند و دو تن از آنها به اسم "وانهفن" و "فیشر" طی روز های 31 اوت و 1 سپتامبر با انجام دو راهپیمایی به تعمیر و راه اندازی یک ماهواره معیوب پرداختند. 

وی در پرواز شماره 26 شاتل فضایی‏از ‏29 سپتامبر 1988 به مدت چهار روز و یک ساعت در مدار فعالیت داشت. 

این نخستین پرواز یک کیهان پیمای شاتل پس از انفجار مهیب چلنجر در سال 1986 بود که منجر به کشته شدن هفت سرنشین آن شد به همین دلیل سفر لانگ و همراهانش از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. آنها طی پروازشان، تمام دستگاه های دیسکاوری را در فضا آزموده و ماهواره مخابراتی از نوع "تی.دی.آر.اس" نیز از مخزن بار فضاپیما خارج کردند و در مدار قرار دادند. 

پرواز شماره 35 شاتل فضایی‏ از ‏دوم دسامبر 1990 به مدت هشت روز و 23 ساعت و 5 دقیقه‏، طول مدت اقامت فضایی لانگ را ‏20 روز و دو ساعت و 23 دقیقه‏ رساند. کیهان نوردان در این سفر با استفاده از امکانات آزمایشگاه اخترشناسی آسترو-1 که در بخش بار فضاپیماقرار داشت، دست به تحقیقات نجومی بسیار با ارزشی زدند. این آخرین سفر لانگ به مدار زمین بود. 

چند ماه بعد، در 20 ژوئن 1991، وی کناره از فضانوردی گیری کرد اما همچنان در ناسا، سازمان فضایی آمریکا ‏‏به عنوان مسوول بخش فنی عملیات محموله های فضایی فعال بود. 

لانگ، متاهل بود و همسرش کاترین آن هیونز، عضو گروه سامانه‌های هدایت عملیات در مرکز فضایی جانسون است. 

آنها دو فرزند دارند. دخترشان شانن در پنجم ژوئن1971 و پسرشان مایکل در 14 سپتامبر 1981 به دنیا آمدند. 

لانگ طی مدت خدمتش موفق به دریافت چندین مدال از جمله شش مدال هوایی نیروی دریایی، سه مدال تقدیر نیروی دریایی و جایزه موفقیت عالی جی.اس.سی (مرکز فضایی جانسون) برای خدمات به عنوان عضو تیم بازگشت اسکای لب شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین