کد خبر: ۱۲۲۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۸

ایران پیش‌نویس قطعنامه وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  در بیانیه جمهوری اسلامی ایران درباره پیش‌نویس قطعنامه در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران که در نشست سفرای کشورهای اسلامی در ژنو قرائت خواهد شد آمده است: ما مواجه با تلاش مخرب تعداد انگشت‌شماری از کشورها هستیم که در نهایت موجب ایجاد جوی از تقابل و سیاست‌زدگی در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: همانطور که اطلاع دارید هیأت آمریکا اعلام کرده در صدد است قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده و به تصویب برساند. هدف آن قطعنامه هم ادعای عدم همکاری با فرایندهای ویژه شورای حقوق بشر و تعیین گزارشگر ویژه کشوری در مورد ایران است.

این بیانیه می‌افزاید: ما به عنوان کشورهای در حال توسعه بارها اعلام کرده‌ایم از هیچ تلاشی که صرفا نوک حمله آن متوجه یک کشور در حال توسعه یا اسلامی باشد حمایت نکرده و به احیای سیاست‌های نخ‌نمای آنها کمک نخواهیم کرد.

در بیانیه ایران درباره پیش‌نویس قطعنامه در مورد وضعیت حقوق بشر آمده است: ارائه یک قطعنامه ضدایرانی به شورای حقوق بشر مجددا این حقیقت تلخ را یادآور می‌شود که حقوق بشر تا به امروز از سوی معدود کشورهایی بارها در سازمان ملل مورد سوء‌استفاده قرار گرفته تا آنها منافع نامشروع خود را تامین کنند. علاوه براین، چنین حرکاتی نشانگر این حقیقت است که حقوق بشر در سازمان ملل آلوده به سیاست‌بازی شده و بدین ترتیب اعتبار سازمان هم خدشه‌دار شده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که طرح قطعنامه در مورد کشوری خاص، از میان کشورهای در حال توسعه و اسلامی، اقدامی است که صرفا اعضا سازمان ملل را به سوی تقابل با یکدیگر سوق خواهد داد.

چنین تحرکاتی کارکرد معمول ارگان‌های سازمان ملل را تبدیل به یک کشمکش کاملا سیاسی کرده و کمترین کمکی هم به پیشبرد ایده‌آل‌های حقوق بشر نمی‌کند. شکی نیست که ارتقای حقوق بشر صرفا از طریق گفت‌وگو و رویکردهای سازنده به‌دست می‌آید.

در پایان این بیانیه جمهوری اسلامی ایران با اطمینان از مخالفت تمامی کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی با قطعنامه فوق خواستار اتخاذ موضع قاطع آنها در این باره در شوای حقوق بشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین