کد خبر: ۱۲۲۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۱:۱۱

تلویزیون دولتی لیبی از کنترل شهر زاویه خبر داد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تلویزیون دولتی لیبی می گوید شهر زاویه، که در نزدیکی پایتخت این کشور قرار دارد، پس از نبرد چند روزه میان سربازان وفادار به سرهنگ قذافی و شورشیان، اکنون تقریبا تحت کنترل کامل نیروهای دولتی قرار گرفته است.

این گزارش به طور مستقل تائید نشده است؛ دولت لیبی تمام خطوط ارتباطی با شهر زاویه را مسدود کرده و خبرنگاران از ورود به این منطقه منع شده اند.

گزارش‌های قبلی حاکی بود که با ورود تعداد زیادی تانک به زاویه، آتش سنگین توپخانه نیز علیه شورشیان مورد استفاده قرار گرفته است.

وایر دیویس، گزارشگر بی بی سی، در گزارشی از طرابلس می گوید در حالی که ارتش سرگرم متقاعد کردن مردم به این موضوع است که شورشیان تجهیزات و سازمان دهی ضعیفی دارند و سربازان وفادار به آقای قذافی توانسته اند در نبرد، دست بالاتر را داشته باشند، اعتماد به نفس رهبر لیبی افزایش یافته است.

روز چهارشنبه (نهم مارس)، سرهنگ قذافی گفت اگر کشورهای غربی یا سازمان ملل متحد، همانطور که بسیاری از شورشیان خواسته اند، حریم هوایی لیبی را پرواز ممنوع اعلام کنند، مردمش دست به سلاح خواهند برد.

آقای قذافی در گفتگو با تلویزیون ترکیه گفت تحمیل مقررات منع پرواز، نشان خواهد داد که قصد و غرض واقعی غربی‌ها، تصرف ذخائر نفتی لیبی است.

او گفت: "اگر آنها چنین تصمیمی بگیرند به نفع لیبی است چون مردم لیبی متوجه واقعیت خواهند شد که قدرت های خارجی خواهان کنترل لیبی هستند تا بتوانند نفتش را به سرقت ببرند. آن وقت است که مردم لیبی دست به سلاح خواهند برد."

آمریکا گفته است که تصمیم گیری در باره منع پرواز بر فراز آسمان لیبی با سازمان ملل متحد است.

نیروهای شورشی می کوشند تا به سلطه چهل و یک ساله معمر قذافی بر لیبی پایان دهند. گفته می شود که در ناآرامی های اخیر بیش از هزار نفر کشته و بنا به تخمین سازمان ملل حدود دویست و دوازده هزار نفر در جریان خشونت ها آواره شده اند.

رهبر لیبی همچنین روز چهارشنبه (نهم مارس)، برای مردم این کشور نطق جدیدی کرد که در ساعات بامدادی امروز از تلویزیون دولتی پخش شد. او به طور جداگانه با شبکه خبری ال سی آی فرانسه نیز گفتگو کرده است.

آقای قذافی در نطقش که در تلویزیون دولتی لیبی پخش شد، گفت قدرت‌های خارجی مسبب قیام در کشورش هستند.

معمر قذافی گفت: دولت‌های اروپایی و شبکه القاعده، جوانان کشورش را تهییج کرده‌اند تا آشوب کنند.

او گفت: "مردم شهر بنغازی - مرد، زن و کودک - چاره ای ندارند جز این که به خیابان‌ها بریزند و این شهر را از افراد خائن پاکسازی کنند. بنغازی که قبلا شهری زیبا بود به یک ویرانه تبدیل شده و باید آزاد شود."

بنغازی در شرق لیبی به مقر فرماندهی اعتراض و طغیان مخالفان دولت لیبی تبدیل شده است.

آقای قذافی به شبکه تلویزیونی فرانسوی ال سی آی گفت که قیام جاری در کشورش توطئه استعمارگران است.

او گفت: "من نمی‌توانم علیه مردم خودم بجنگنم. این دروغی است که کشورهای استعمارگر فرانسه، بریتانیا و آمریکایی‌ها می‌گویند."

در حالیکه شهر زاویه در غرب لیبی زیر حملات توپخانه ای نیروهای دولتی است، این نیروها در تلاش بوده‌اند که کنترل میدان اصلی شهر را به دست بگیرند.

تحقیق در مورد شکنجه

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه، می‌گوید تحقیقاتی را در باره احتمال سوء رفتار توسط نیروهای وفادار به رهبر لیبی علیه معترضان در این کشور آغاز کرده است.

خوان مندز، روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت مهمترین بخش تحقیقاتش در باره استفاده بدون تناسب از زور علیه تظاهرکنندگان، تیراندازی به آنها و این شایعه است که برخی بیماران به زور از بیمارستان بیرون آورده و اعدام شده‌اند.

دادگاه کیفری بین‌المللی هفته گذشته اعلام کرد که در باره هشت نفر - از جمله سرهنگ قذافی - تحقیق می‌کند تا روشن کند اقدامات آنها در جریان ناآرامی‌ها، جنایت جنگی بوده است یا نه.

شورای 74 نفره حقوق بشر سازمان ملل نیز به طور جداگانه در این باره تحقیق خواهد کرد.

در همین حال، اعضای پارلمان اروپایی از اتحادیه اروپا خواسته اند که با مخالفان دولت در لیبی که کنترل شهر بنغازی در شرق این کشور را در دست دارند، به طور رسمی ارتباط برقرار کند.

تصمیم نهایی باید توسط دولت‌های عضو اتحادیه اروپا گرفته شود و نمایندگان پارلمان اروپایی می خواهند که این موضوع در نشست اتحادیه که در روزهای آتی در بروکسل بزگرار خواهد شد، مطرح شود.

گروه های سیاسی پارلمان اروپایی، که مقر آن در شهر استراسبورگ است، به توافق رسیده اند که وقتی نمایندگان مخالفان آقای قذافی از شهر دیدن می کنند، برای برقراری ارتباط رسمی با آنها تلاش کنند.

"نطقی در هم و بر هم"

وایر دیویس، گزارشگر بی بی سی در گزارشی از طرابلس، می‌گوید نطق رهبر لیبی نشان داد که اعتماد به نفس و لجاجت آقای قذافی روندی افزایشی را طی می‌کند.

در ساعات اولیه روز چهارشنبه تلویزیون دولتی لیبی تصاویری از سرهنگ قذافی را نشان داد که رو به حامیان قبیله ای خود می گوید که دولت های اروپایی و شبکه القاعده تلاش دارند کشور را دو دسته کنند.

گزارشگر بی بی سی در گزارش خود می‌گوید نطق آقای قذافی که همچون گذشته پریشان و در هم و بر هم بود، ثابت کرد که او قصد ندارد، سازش کند یا با مخالفان خود گفت‌وگو کند.

شهر زاویه، که دو هفته پیش به دست شورشیان افتاده بود، تقریبا به طور کامل توسط نیروهای دولتی محاصره شده است.

بنا به برخی گزارش ها حملات توپخانه ای علیه این شهر سنگین بوده و شمار قابل توجهی نیز در درگیری میان مخالفان دولت و سربازان هوادار قذافی کشته شده‌اند.

یکی از ساکنان شهر زاویه گفت که پنجاه تانک و خودروی باری حامل سربازان رهبر لیبی را در سطح شهر دیده است.

گفته می‌شود که بیمارستان اصلی شهر زاویه مملو از زخمی است و قادر نیست به این تعداد زیاد تلفات رسیدگی کند.

یکی از منابع آگاه به بی بی سی گفت: "من نمی دانم چند نفر کشته شد‌ه‌اند. نیروهای دولتی و هوادار دولت، شهر زاویه را به خاکستر تبدیل کرده‌اند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین